472 läst · 6 svar
472 läst
6 svar
Elnätsavgift höjs
Fast nu var det Vattenfall och inte staten denna gång.
Staten må äga Vattenfall men som ett AB har Vattenfall lagkrav på sig att gå med vinst, så om företagets kostnader ökar måste pengarna tas någonstans. Att kunderna som drar nytta av företagets produkter också betalar för sig tycket jag är synnerligen rimligt.
Skulle det bli ett överskott av de 160kr ser jag som skattebetalare inte det som något problem. Ägarna får överskottet. Och ägaren är staten.
Så för alla i landet som inte har Vattenfall som nätägare, är det utmärkt att Vattenfall är på hugget och inte driver företaget med förlust. För då skulle statens pengar få stå för den. Dvs våra skattepengar.
Staten må äga Vattenfall men som ett AB har Vattenfall lagkrav på sig att gå med vinst, så om företagets kostnader ökar måste pengarna tas någonstans. Att kunderna som drar nytta av företagets produkter också betalar för sig tycket jag är synnerligen rimligt.
Skulle det bli ett överskott av de 160kr ser jag som skattebetalare inte det som något problem. Ägarna får överskottet. Och ägaren är staten.
Så för alla i landet som inte har Vattenfall som nätägare, är det utmärkt att Vattenfall är på hugget och inte driver företaget med förlust. För då skulle statens pengar få stå för den. Dvs våra skattepengar.
Det må vara hur det vill med den saken. Jag säger inte emot. Men i detta fall slängs inga pengar bort, tvärtom. Vattenfall och därmed staten ökar sin intäkt när nätavgiften ökar.A Achren57 skrev:
Det är ett vanligt påstående, som dock inte är riktigt sant. I bolagsordningen kan föreskrivas att verksamheten helt eller delvis ska ha ett annat syfte än att generera vinst. Det är förvisso otroligt ovanligt i det stora hela, men faktum är att ca. hälften av just de statliga bolagen har ett s.k. samhällsuppdrag utan uttryckligt vinstsyfte.O skrev:
Ett statligt bolag får för övrigt inte heller ha som enda syfte att generera (ekonomisk) vinst.
Enligt det tänket så kan vi saftigt öka avgiften på alla statliga bolag, de kommer ju staten till godo.O skrev:Fast nu var det Vattenfall och inte staten denna gång.
Det må vara hur det vill med den saken. Jag säger inte emot. Men i detta fall slängs inga pengar bort, tvärtom. Vattenfall och därmed staten ökar sin intäkt när nätavgiften ökar.
Kan finnas en orsak.C cpalm skrev:
Jo, det är 100% sant. Däremot är inte det du påstår sant 😁C cpalm skrev:
Man kan och får skriva olika saker i en bolagsordning. Än sen? Läser man den ser man vad det faktiskt står och slipper gissa.C cpalm skrev:
Nu uttalade jag mig endast om det faktum att Vattenfall har krav på att gå med vinst. Det framgår mycket tydligt av bolagsordningen där det står:
Du kan ju läsa innantill i aktiebolagslagen om du vill. 3 kap 3 §:O skrev:
3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas.
Du kan också läsa t.ex. Samhalls bolagsordning:
https://samhall.se/om-samhall/bolagsstyrning/
"Aktierna medför inte rätt till utdelning. Uppkommer vinst, ska vinstmedlen balanseras i ny räkning för främjande av bolagets fortsatta verksamhet."
Jag ifrågasätter så klart inte att Vattenfall har ett vinstsyfte, det är väl klart och uppenbart för alla.
Däremot köper jag inte din teori om att det beror på att Vattenfall som aktiebolag har ett lagkrav på sig att gå med vinst.
Liknande trådar
-
Villaägarnas riksförbund rasar mot elnätsavgifterna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Artikelkommentarer -
Hur påverkar *trolig* höjning av elnätsavgifter caset för solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
EI efterlyser nya lagar mot höga elnätsavgifter
Artikelkommentarer -
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning