4 205 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Elmatning till skorstensfläkt
Sida 1 av 2
Hej
Frågan om hur man matar en skortensfläkt dök upp i en annan tråd, där tyvärr diskussionen avstannande.
jag har en draftbooster, vilken i sig är en mycket bra fläkt. Men manualen är väldigt otydlig hur man ska ansluta den. Det som följde med var en förmonterad gummikabel med monterad (Löstagbar) stickpropp. Så här säger manualen:
”Draftboostern måste alltid kopplas in till ett jordat uttag.
• Om man använder den tillhörande kablen med den förmonterade kontakten tillsammans med ett sladd- löst uttag så bör man koppla ihop det sladdlösa uttaget med ett lämpligt placerat uttag först (välj ett som är så nära eldstaden som möjligt). Därefter kan man koppla in Draftboosterns förmonterade kontakt.)
• Om man bara använder den tillhörande kabeln med den förmonterade kontakten, så bör man koppla in Draftboostern i ett uttag inne i huset som man önskar använda för att slå på och av.”
Är det någon som har en bra idé hur jag ska göra?
Jag behöver inte gå genom nån skorstenspipa/ventilation, det går nog att med visst besvär koppla in den på vinden. Det är en modulskorsten i metall med en fyrkantig huv på taket. Det är enplanshus med skorstenen på en långsida, så det är ganska lite vind där, vilket gör det hyggligt lätt att dra in kabeln direkt ner i huset.
Frågan om hur man matar en skortensfläkt dök upp i en annan tråd, där tyvärr diskussionen avstannande.
jag har en draftbooster, vilken i sig är en mycket bra fläkt. Men manualen är väldigt otydlig hur man ska ansluta den. Det som följde med var en förmonterad gummikabel med monterad (Löstagbar) stickpropp. Så här säger manualen:
”Draftboostern måste alltid kopplas in till ett jordat uttag.
• Om man använder den tillhörande kablen med den förmonterade kontakten tillsammans med ett sladd- löst uttag så bör man koppla ihop det sladdlösa uttaget med ett lämpligt placerat uttag först (välj ett som är så nära eldstaden som möjligt). Därefter kan man koppla in Draftboosterns förmonterade kontakt.)
• Om man bara använder den tillhörande kabeln med den förmonterade kontakten, så bör man koppla in Draftboostern i ett uttag inne i huset som man önskar använda för att slå på och av.”
Är det någon som har en bra idé hur jag ska göra?
Jag behöver inte gå genom nån skorstenspipa/ventilation, det går nog att med visst besvär koppla in den på vinden. Det är en modulskorsten i metall med en fyrkantig huv på taket. Det är enplanshus med skorstenen på en långsida, så det är ganska lite vind där, vilket gör det hyggligt lätt att dra in kabeln direkt ner i huset.
Ja det var ju en väldigt tafflig skriven instruktion, men efter att ha kikat i manualen verkar det som att de menar ett trådlöst uttag med "sladdlöst uttag". Tanken är att du ska dra ner kabeln till det rum du har kaminen och där sätta det trådlösa uttaget i ett vanligt uttag, och sen i det sätta kabeln. Dvs om du vill använda fjärrkontrollen för att styra fläkten.
Sen hur du löser det med att få ner kabeln i huset är ju blött och stött i den andra skorstenstråden.
Sen hur du löser det med att få ner kabeln i huset är ju blött och stött i den andra skorstenstråden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nej det är inte i sin ordning. Gummikabel är visserligen tillåten i fast installation men är i detta fall en anslutningskabel. Sådana ska vara korta, synliga, "lösa" och anslutas till en dosa/uttag i närheten. Denna kopplingspunkt ska matas med en installationskabel. Skrev jag inte nåt liknande i en annan tråd...
Nu står det en del konstigheter i denna installationsanvisning. Kanske vill de mena att kabeln är en internt förbindelse mellan olika delar av samma produkt, styrning - fläkt, och därmed inte omfattas av elinstallationsreglerna? Kan styrningen anslutas fast eller måste den ha stickpropp? Vad är det för längd på denna kabel? Har du en länk till hela installationsanvisningen?
Nu står det en del konstigheter i denna installationsanvisning. Kanske vill de mena att kabeln är en internt förbindelse mellan olika delar av samma produkt, styrning - fläkt, och därmed inte omfattas av elinstallationsreglerna? Kan styrningen anslutas fast eller måste den ha stickpropp? Vad är det för längd på denna kabel? Har du en länk till hela installationsanvisningen?
Jo, du skrev nåt liknande i en annan tråd, men det brukar ju sägas att man ska följa tillverkarnas anvisning. Det är främst det jag undrar över, när tillverkarens anvisning står i stark motsats till elinstallationspraxis.
Manualen:
https://draft-booster.com/files/DB-manual.pdf
Det som kan förvirra i manualen är att det följde med ett fjärrstyrt uttag (vilket jag inte använder). Det uttaget var inte godkänt för utomhusanvändning.
Kabeln kom med en löstagbar stickpropp monterad, så den går att ansluta fast. Den är 5 meter lång.
Manualen:
https://draft-booster.com/files/DB-manual.pdf
Det som kan förvirra i manualen är att det följde med ett fjärrstyrt uttag (vilket jag inte använder). Det uttaget var inte godkänt för utomhusanvändning.
Kabeln kom med en löstagbar stickpropp monterad, så den går att ansluta fast. Den är 5 meter lång.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Den Engelska texten är inte lika konstig. Men samtidigt är det en typisk produkt som inte riktigt når upp till den standard vi har i Sverige - vi drar inte gummikabel dolt och genom byggnadsdelar. Man behöver ofta vara lite kritisk till "tillverkarnas anvisningar".
Så min rekommendation kvarstår: Installationskabel till en anslutningsdosa eller säkerhetsbrytare vid skorstenen och en kort anslutningskabel till fläkten. Den kan fortfarande vara styrd via en fast installerad strömbrytare.
Så min rekommendation kvarstår: Installationskabel till en anslutningsdosa eller säkerhetsbrytare vid skorstenen och en kort anslutningskabel till fläkten. Den kan fortfarande vara styrd via en fast installerad strömbrytare.
Tack!
Jag är glad att höra att du tycker att man ska vara kritisk till tillverkarens anvisningar, jag tycker att man alltför ofta bara får höra att tillverkarens anvisningar är det som gäller.
Då återstår att lista ut hur man kan få upp installationskabel till utsidan av skorstenen
Jag är glad att höra att du tycker att man ska vara kritisk till tillverkarens anvisningar, jag tycker att man alltför ofta bara får höra att tillverkarens anvisningar är det som gäller.
Då återstår att lista ut hur man kan få upp installationskabel till utsidan av skorstenen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag får uppfattningen att somliga skyller på tillverkarnas anvisningar för att slippa tänka själv och ta ansvar. Det står tyvärr i elinstallationsreglerna att man följa tillverkarens anvisningar.
Jag ämnar följa dina rekommendationer, men strikt legalt är det alltså tillåtet i detta fall att låta gummikabeln hänga fritt och sedan dra den genom tak/vägg och ansluta den med stickpropp?
Förresten, enligt installationsanvisningen så är brytaren på själva fläkten avsedd för att sotaren ska kunna bryta den vid arbete, men tycker du att man ändå ska ha en separat brytare på skorstenen?
Förresten, enligt installationsanvisningen så är brytaren på själva fläkten avsedd för att sotaren ska kunna bryta den vid arbete, men tycker du att man ändå ska ha en separat brytare på skorstenen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det finns massor av dumheter som det inte finns specifika förbud mot i reglerna. Vad som är legalt är därför en tolkningsfråga av vad som är god elsäkerhetsteknisk praxis, i detta fall vad som är lämplig elmateriel för fast förläggning. Dit hör inte gummikabel. Jag ser heller ingen anledning till att vilja använda en gummikabel då en riktig installationskabel är mer ändamålsenlig och lättare att montera.
Om fläkten verkligen behöver stängas av vid sotning, dvs om den kan orsaka elektrisk eller mekanisk skada, då är det läge för en brytare i närheten av fläkten som sotaren kan använda. Om den inbyggda brytaren är ändamålsenlig så duger den och du behöver ingen extra säkerhetsbrytare. Och ja, det förekommer produkter där den inbyggda brytaren inte är ändamålsenlig, dvs praktiskt oanvändbar och/eller onödig....men tillverkaren har formellt uppfyllt kravet på allpolig brytning med 3 mm brytavstånd....
Om fläkten verkligen behöver stängas av vid sotning, dvs om den kan orsaka elektrisk eller mekanisk skada, då är det läge för en brytare i närheten av fläkten som sotaren kan använda. Om den inbyggda brytaren är ändamålsenlig så duger den och du behöver ingen extra säkerhetsbrytare. Och ja, det förekommer produkter där den inbyggda brytaren inte är ändamålsenlig, dvs praktiskt oanvändbar och/eller onödig....men tillverkaren har formellt uppfyllt kravet på allpolig brytning med 3 mm brytavstånd....
Tack för tipset!
Det är plåttak och plåtskorsten. Bara nyfiken, var ligger garo kvalitetsmässigt?
Bo: Visst är det bättre och enkelt med installationskabel, men när jag köpte fläkten så hade jag inte lika god koll på god elsäkerhetsmässig praxis. Då blir det ju lätt att man följer tillverkarens anvisningar till punkt och pricka. Men jag har väl haft på känn ända från början att tillverkarens anvisningar inte var varken bra eller tydliga i detta fall.
Det är plåttak och plåtskorsten. Bara nyfiken, var ligger garo kvalitetsmässigt?
Bo: Visst är det bättre och enkelt med installationskabel, men när jag köpte fläkten så hade jag inte lika god koll på god elsäkerhetsmässig praxis. Då blir det ju lätt att man följer tillverkarens anvisningar till punkt och pricka. Men jag har väl haft på känn ända från början att tillverkarens anvisningar inte var varken bra eller tydliga i detta fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag kan ha fel, men inbillar mig att bristfälliga produkter som inte riktigt når upp till den standard vi har i Sverige är ett modernt problem. Det har inte varit så tidigare. Tyvärr behöver man vara mer vaksam idag. Alla som kan CE-stämpla en produkt kan också kränga den. Elsäkerhetsverkets marknadskontroll tar bara de direkt livshotande produkterna som de blir tipsade om, typ mobilladdare som ger fina rubriker på deras facebooksida.
Men vi har ju detta forum att ställa frågor i
Men vi har ju detta forum att ställa frågor i

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 352 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 352 inlägg
Inte använt Garos säkerhetsbrytare men för 20kr ner så får du motsvarande från ABB
https://www.elbutik.se/product.html/abb-cewe-sakerhetsbrytare-bas-16
https://www.elbutik.se/product.html/abb-cewe-sakerhetsbrytare-bas-16