2 968 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Elmätare & Fjärrstyrning 3-fas
Hej alla glada 
Brukar vara inne på forumen här och följa diskussionerna
Hoppas ni har några råd till mig denna gång, sonderar terrängen för nedanstående:
1. Funderar omkring att köpa någon slags elmätare (1-fas/3-fas).
Jag har tre olika centraler som jag skulle vilja mäta el ifrån och gärna koppla ihop dessa trådlöst.
El-centralerna skulle tex vara husets el-central, Poolens el-central samt från garaget eller dylikt.
2. Fjärrstyrning (3-fas) för poolens belysning, el-patron (värme) och Jet Swim generatorn.
Gärna på/av samt timer och gärna via en app
Tacksam för förslag?
Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim
Brukar vara inne på forumen här och följa diskussionerna
Hoppas ni har några råd till mig denna gång, sonderar terrängen för nedanstående:
1. Funderar omkring att köpa någon slags elmätare (1-fas/3-fas).
Jag har tre olika centraler som jag skulle vilja mäta el ifrån och gärna koppla ihop dessa trådlöst.
El-centralerna skulle tex vara husets el-central, Poolens el-central samt från garaget eller dylikt.
2. Fjärrstyrning (3-fas) för poolens belysning, el-patron (värme) och Jet Swim generatorn.
Gärna på/av samt timer och gärna via en app
Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim
om jag ville trådlöst kunna mäta trefas elförbrukning (för min nyfikenhets skull, ej för debitering) skulle jag nog luta åt Shelly 3EM: https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wifi-smart-home-automation
varje Shelly 3EM har också en styrutgång (appstyrd, timer, programmeringsbar, astrour...) så den kan användas för att styra en enfaslast direkt eller en kontaktor för att styra större eller flerfasiga laster
behövs fler kontrollmöjligheter av mer än en variabel per ställe så kan man komplettera med fler Shelly 1 eller 1PM eller 2.5 (alla appstyrda, timer, programmeringsbara, astrour...) för att styra lasterna – antingen direkt eller genom att dra en kontaktor
det där med poolen kräver kanske lite mer fundering... jag gissar att du vill kunna styra de tre brukarna (värme, pump, belysning) individuellt? eller är allesamman "på" eller "av" samtidigt? gissar att värmen är trefasig, och belysningen enfasig – hur är det med pumpen? startar alla dessa självmant när de blir strömsatta? eller har de någon kontrollbox/startknapp för att gå igång? i så fall räcker det ju inte med att sluta strömmen för att gå igång
varje Shelly 3EM har också en styrutgång (appstyrd, timer, programmeringsbar, astrour...) så den kan användas för att styra en enfaslast direkt eller en kontaktor för att styra större eller flerfasiga laster
behövs fler kontrollmöjligheter av mer än en variabel per ställe så kan man komplettera med fler Shelly 1 eller 1PM eller 2.5 (alla appstyrda, timer, programmeringsbara, astrour...) för att styra lasterna – antingen direkt eller genom att dra en kontaktor
det där med poolen kräver kanske lite mer fundering... jag gissar att du vill kunna styra de tre brukarna (värme, pump, belysning) individuellt? eller är allesamman "på" eller "av" samtidigt? gissar att värmen är trefasig, och belysningen enfasig – hur är det med pumpen? startar alla dessa självmant när de blir strömsatta? eller har de någon kontrollbox/startknapp för att gå igång? i så fall räcker det ju inte med att sluta strömmen för att gå igång
Supertack för din feedback! Har precis börjat forska i ämnet och tittade just på Shelly och även Qubino Smart Meter (3-fas).harka skrev:
om jag ville trådlöst kunna mäta trefas elförbrukning (för min nyfikenhets skull, ej för debitering) skulle jag nog luta åt Shelly 3EM: [länk]
De tre brukarna är mycket riktigt kopplade i en kontrollbox med individuella automatsäkringar, jordfelsbrytare och brytare (on/off). Värmen och cirkulations pumpen är 3-fas, är osäker på belysningen (troligen 1-fas)
Problemet är att teknik rummet är nere i marken under en tung lucka, bredvid poolen så inte helt perfekt att luckan är öppen. Cirk pumpem kan vara på men det vore bra att kunna styra värmen och belysning men även jet-strålen i ett annat utrymme
Klicka här för att svara