Elmanövrerade beslag til möbelsnickeri

6k läst  14 svar

1. P
    Medlem Nivå 9
    Hej

Jag är ute efter elstryrning motorer och dylikt som man kan integrera i en mediamöbel som t.ex kan sköta öpnning av skjutdörrar, öppning lock, öppning lådor mm via knapptryck eller kapacitiv givare.

Vet någon var man kan hitta sådant på nätet så är jag tacksam för svar.

MVH PPalm

Tror denna tråden ligger bäst här iom att det inte är själva möbelsnickeriet jag efterfrågar men tror moderatorn att tråden får bättre respons så får han gärna flytta den.

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Det du söker kallas för 'ställdon'. Sök på google med 'ställdon' så får du en hel del träffar på tillverkare och försäljare.

3. R
    Medlem Nivå 6
    linjära ställdon. Dyrt som pocker.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Man kan ju bygga sin egen linjärmotor också! Nedväxlad elmotor + mutter + gängstång + div L och U profiler + svets kanske blir billigare! Håller säkert en liten stund. :D

Helt klart är det lite dyra leksaker. Ev kanske man kan hitta något begagnat. Lönar sig säkert att söka på linjärmotor också. Men sen ska du ju ha styrning till den också.

5. P
    Medlem Nivå 9
    Tack för svar.

Detta med ställdon har jag redan uteslutet då det är för dyrt.

Tänkte om det fanns ej industrianpassade ställdon som var billigare.

MVH Patrik

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Linjärmotorer änvänds ju i ganska många sammanhang och det finns ju åtminstånde tre olika typer. Likväl som det finns riktigt dyra så måste det ju finnas billigare till tillämpningar som inte kräver någon högre precision. En stegmotorvariant på gängstång borde väl gå att hitta för ett rimligt pris, eller?

7. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jo, fast stegmotor med gängstång kommer att gå sakta. Om man inte hittar en stång med kraftig stigning. Fördelen är dock att utväxlingen i gängstången gör den stark.

Att öppna en lucka eller en dörr med den tekniken så kommer man snabbt att tröttna på ljudet och tiden det tar. Imponansfaktorn sjunker nog med faktor 100 och övergår i en skratt och fniss-faktor istället.

Om luckan eller dörren är någorlunda lättöppnad så borde nog en stegmotor med tandad rem vara snabbare och tystare. Stegmotorer med tandremshjul finns i var och varannan bläckstråleskrivare och flatbäddsskanner. Slit isär en sådan och experimentera lite :)

Den lösningen har nackdelen att den inte blir särskilt muskelstark med de prylar man hittar i hemmautrustningar. Men det finns starka stegmotorer och kraftiga tandremmar att uppgradera sig till när man har hittat på en lösning.

8. pefo
    Medlem Nivå 10
    Jo, men just styrkan gör att man kan växla upp rörelsen rätt kraftigt med en hävstång/arm och då behöver slaglängden på linjärmotorn heller inte vara så stor.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Vad är motsatsen till proffsgrejjer? Leksaker givetvis. Jag kollade på Legos hemsidan (www.lego.se) och där verkar finnas en del små och billiga ställmotorer mm som kanske går att använda.

10. P
    Medlem Nivå 9

Tänkte mig mer fönsterhissar till bil, ställdon radiostyrda flygplan osv...

11. T
    Medlem Nivå 2
    Så du menar på fullt allvar att det inte finns något mellanting?

Självklart borde det finnas "amatör-prylar" som funkar bra i hemmamiljö! (men vart?)

12. M
    Medlem Nivå 1
    Nä, det menade jag verkligen inte.

13. M
    Moderator · Nivå 17
    Fönsterhismotorer är rätt bra. I synnerhet de till lastbilar. Sen är motorer till rullstolar alltid intresanta

14. M
    Medlem Nivå 9
    Om du går in på http://forum.lazzat.se/ . Sen scrollar du ner till: EMMA Sweden / Bilstereo allmänt.. Sen går du in där och frågar så borde du kunna få tips och ideèr.

Där finns det nämligen såkallade bilstereonördar och de har i alla tider gillat att ha luckor framför sina slutsteg så de borde kunna ge lite förslag;)

15. P
    Medlem Nivå 5

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: