Byggahus.se

Elmätning

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag skulle vilja få lite bättre koll på förbrukningen hemma. Skulle vilja få allt till min linux-burk (helst trådlöst) så jag kan grafa där. Men jag vet inte vad som är bästa sättet att göra det på!

Jag vill veta totala förbrukningen, värmepumpen, och sedan på så många slingor som möjligt. En variant skulle ju vara att mäta optiskt för totalen, sedan skulle jag kunna installera 3-fas DIN mätare för värmepumpen och även där mäta optiskt. Och egentligen samma sak för flera slingor - 1-fas DIN mätare (inte så dyra) och mäta optiskt.

Men alla optiska lösningar som jag hittar fungerar likadant - ett öga att sätta på dioden och en sändare. Men finns det någon variant där man kan sätta flera ögon till en sändare? Annars blir det ju ohållbart och väldigt dyrt...

Eller ska man helt enkelt göra någon helt annan variant?

God fortsättning!

2. F
    Medlem Nivå 8
    begär timavläsning och logga in dig på hemsidan för din elleverantör så kan du se smidigare.

Annars så har jag kört med avläsning med öga framför elmätaren och en kabel till comporten på datorn. Finns mängder med program. dock måste man ställa in alla parametrar för vad man betalar för varje kw/h

3. MB77
    Medlem Nivå 11
    Har du kollat på Logger 2020? Har en sådan hemma sedan 4-5år tillbaks och har järnkoll på all data. Har avläsning på totalt 20 mätpunkter bla el både totalen och på VP, varmvatten, fukt på vinden mm.

• Laddar…
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Varför vill du mäta optiskt? Kan pulsutgång (S0) vara ett alternativ? Då blir det i och för sig ett antal trådar som ska dras till loggern.

För övrigt, om du vill särskilja mätning av enskilda förbrukare, då är det flera mätare som gäller. Sådana finns många.

Det går annars att i många fall lista ut vilken stor förbrukare som drar igång - man lär sig vad t.ex 867 W och 2345 W är får nåt.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar!
    Det behöver inte alls vara optiskt, kollade bara på denna från Kjell:
    http://www.kjell.com/sortiment/el/e...din-montage-p67048#ProductDetailedInformation

Den var ju rätt prisvärd tänkte jag om man behöver några stycken.
    Logger2020 är inte helt billig och så får man ännu en låda. Timavläsning har jag tänkt på då VP även stödjer det, men jag tror dessvärre jag skulle gå back på det då huset blir väldigt snabbt kallt, så att VP värmer på mycket när det är billigt kommer nog inte att hjälpa dessvärre.

Till comport skulle kunna fungera, då skulle man behöva någon raspberry med usb till seriell antar jag. Men då lär man bara kunna köra en mätare per comport och då blir det dyrt igen. :(

6. S
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte bara uppdatera vad det blev till slut!

Jag köpte en Arduino Uno och 7(!) st såna här: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/103-elmatare-1-fas-din.html

Så kopplade jag dem via S0 till varsin digital ingång på Arduinon och köpte även en fototransistor för att mäta totalförbrukningen från blinket ute i elskåpet.

Sen använder jag emoncms (http://www.emoncms.org) för att presentera datat.
    Hade jag köpt allt via Ebay/Kina direkt hade det blivit rätt överkomligt faktiskt. Nu köpte jag det här i Sverige för att spara lite tid.

Roligt var det iaf! :)

7. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Jag är på jakt efter några trefasmätare med S0-utgång och de kostar ju en slant.
    Är det månne någon här som testat någon kina-modell?

Några synpunkter på t.ex. någon av dessa nedanstående exempel? (finns ju många fler att välja på)

http://www.aliexpress.com/item/10-100-3-230V-400V-50HZ-three-phase-Din-rail-KWH-Watt-hour-din-rail-energy/845105136.html

http://www.aliexpress.com/item/Din-rail-Three-phase-KWH-meter-energy-meter-digital-3-6-5-30-10-60-20/1967869368.html

Namnet på företaget som säljer mätare nummer två tycker jag definitivt borgar för kvaliet. ;)

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Vet du om dom får användas i vårt elsystem?

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Hur är arduinon programmerad? Finns det något färdigt att använda?

10. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Den i andra länken ska du se upp med, den är avsedd för koppling till strömtrafo och inte direktmätning som jag antar du vill ha.

11. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Jaså var den det, det hade jag missat.

När jag kikar igen kan jag inte riktigt se det faktiskt... var såg du information om det?

12. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag har fått en trefasmätare med blinkdiod gratis från min lokala eldistributör (kört till deras underhållsverkstad) och kopplat den till VP. Jag skiter i all elektronik och gör som läkaren mäter pulsen: Räknar blinkningar per minut. Med litet huvudräkning eller en enkel Exceltabell kan jag snabbt räkna ut momentanförbrukning på VP och med samma metod för hela hemmet från huvudmätaren.
    Dagsförbrukningen går att avläsa.
    Detta räcker för mig.

13. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det syns på de två bilderna dels angiven ström på skylten 3 x 1.5 (6) A dels på den andra med schemat på sidan.

14. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Möjligt... jag tolkade det som att modellen som visas på bild har just den låga märkströmmen men att den levereras i ett antal olika versioner.

Schemat var aningens suddigt, gick bet på det ;)

Redigerat 26 jan 2015 22:09
  15. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja kan du ange vad du vill ha i ordern så är det ju inget problem.