Byggahus.se

Elmätning - varför stora skillnader?

  1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 393 inlägg

    Kallebo

    Självbyggare
    Ja, det är ju mycket möjligt. Det märkliga är att det blir exakt 31 kWh varje månad. Men det är ingen som har hört det tidigare, så får vi väl låta det bero. Det är ju möjligt att det rättar till sig med tiden.
     
  2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 880 inlägg

    Alfredo

    Besserwisser
    Det är fasligt nära "exakt" en kWh per dag.
     
  3. A
    Medlem · Stockholm · 1 169 inlägg

    Arnodt

    Medlem
    Tittar du på "mina sidor" hos ditt elnätsbolag, och där på timmätning då ser du för varje timma hur många kWh som har förbrukats. Men då anges endast kWh i heltal, dvs utan decimaler. Anges 8 kWh t.ex. för timman kl. 05:00-05:59, då kan man anta att det sanna inte är exakt 8,00 kWh utan de har någon slags avrundning. Det samma kan vara 7,74 kWh 7,51 kWh eller 8,49 kWh eller osv. Det finns olika sätt att avrunda ett decimaltal till ett heltal.
     
  4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 419 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Det kan ju vara så att det är "påbörjade" kilowattimmar som registreras som hela kWh, 41,01-42 kWh tex registreras som 42 kWh alldeles oavsett?
     
  5. K
    Medlem · stockholm · 2 548 inlägg

    Kane

    Medlem
    Rent statistiskt låter det orimligt. Punkten där mätningen registreras torde hamna jämnt fördelat mellan ,01 och ,99. Då borde inte det felet bli "exakt" 1 kWh/dag som i detta fall över flera månader.
     
    • Laddar…
  6. K
    Självbyggare · Skåne · 2 393 inlägg

    Kallebo

    Självbyggare
    I appen presenteras förbrukningen timme för timme med 0,1 kWh noggrannhet, på dagsbasis är det dock avrundat till hela kWh. IKEA-displayen visar också med 0,1 kWh noggrannhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_2021-05-04-15-36-01-855_se.oresundskraft.getbright.jpg

    IKEA-displayen avrundar inte och hade jag själv avrundat hade jag avrundat uppåt istället:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210504_154534.jpg


    - Felet är lika stort varje månad, varje år så långt bak som jag kan se och jämför datat :thinking:
     
    Redigerat 4 maj 15:50
  7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 419 inlägg

    Fotografen

    Verktygstokig
    Jo, men det känns märkligt att felet blir så nära 1 kWh/dag, men det kan ju lika gärna vara ett sammanträffande.
     
    Redigerat 4 maj 17:17
  8. C
    Medlem · 9 292 inlägg
    Som du själv var inne på får du nog läsa av mätaren manuellt vid några väl valda tillfällen. Annars kan man spekulera hur mycket som helst om vad som står på.
     
  9. K
    Självbyggare · Skåne · 2 393 inlägg

    Kallebo

    Självbyggare
    Det märkliga är ju att det är mer än en kWh timme varje dag.. ska börja följa elmätaren några dagar så får vi se om ikeamätaren mäter fel helt enkelt.
     
  10. ingenmansland
    Medlem · 89 inlägg
    Det kan vara ett programmeringsfel. Någonstans har någon gjort en uppräkning av en variabel som ger felet. Kanske just något med 31 dgar på en månad som inte ändras per månad i en formel som någon inte testat. Jag är inte direkt imponerad av deras elprylar generellt. Kolla bara på belysningsstyrningen med tillhörande app.
     
  11. J
    Medlem · 314 inlägg

    Jensa86

    Medlem
    Sitter sparsnäs enheten monterad ordentligt? Har en liknande själv och för att få den helt exakt är det ju viktigt att den sluter tätt runt då den annars kan reagera på när du tänder ljuset etc i rummet den är i. Dock borde det ju rimligen inte bli exakt 30kWh varje månad om du inte tänder ljuset i rummet 1000 gånger per dygn :)
     
    • Laddar…
  12. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 392 inlägg

    vectrex

    Snickerinörd
    Jag har en halvt hembyggd lösning som gör samma sak som Ikeas sparsnäs, dvs. Räknar antalet pulser från elmätaren.

    Min registrerar också alltid lite mer än vad fakturan visar. Jag har aldrig försökt se ett samband men det är alltid lite för mycket. 30kWh låter mycket men det skulle kunna vara så mycket.

    Vid en koll så säger min egna mätning
    1722,8kWh i mars och 1600,7kWh i april.
    Elbolaget säger 1719kWh i mars och 1597kWh i april. Får inga decimaler från elbolaget (inte i appen iaf). Men en diff på ca 4kWh per månad.
    I mitt fall har jag alltid tänkt att det är brus/störningar i signalen men det kan ju såklart bero på något annat. Min elmätare har 10000 pulser/kWh så om din har 1000 (vilket är vanligast) så blir det ganska lika?
     
  13. redarn
    Medlem · Stockholm · 339 inlägg

    redarn

    Medlem
    Om IKEA-prylen avrundar uppåt (1 enda puls avrundas upp till 0,1kWh, 101 pulser till 0,2kWh osv om 1000 pulser är 1 kWh) och sedan summerar avrundade värden per timme i stället för pulser under timmen så kan du få en sådan effekt. Den mäter då ungefär 1,2kWh för mycket per dag (om vi antar att hälften av avrundningarna borde vara nedåt).

    Kan du notera exakt värde från både elbolaget och IKEA-prylen för varje timme under en serie av timmar i textform? Har elmätaren dessutom en pulsräknare som du kan anteckna för några hela timmar (notera värdet precis :00) så kan det leda till ett svar.
     
  14. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Kungälv · 338 inlägg

    Henrik.woll

    Elektroniktokig
    Har du kontrollerat vad 1puls motsvarar i kWh?(står på mätaren) Detta kan skilja från mätare till mätare och Ikea prylen kan aldrig veta detta utan måste ställas in manuellt.

    Då du mäter ljuspulser med ett fast värde per puls och nätägaren läser av via m-bus/GSM eller trådlös insamling och får hela värdet mätaren har inklusive decimaler så kommer era värden aldrig stämma helt 100..
     
  15. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 808 inlägg

    MultiMan

    Realist
    Min Sparsnäs visar inom några kWh per månad jämfört med EOn:s räkning, och det är väldigt konstant sedan flera år. Tror mitt fel bara beror när mätningen sker från deras sida. Landis+Gyr mätare som väl är runt 10 år.

    Enda gången jag har haft större avvikelser är när jag glömt byta batterier i Sparsnäs-sändaren. Syntes inte på displayen som lyste som vanligt (men inte ändrade sig) och därför tog det en stund innan jag reagerade. Nu byter jag var 9e månad enligt schema (IKEA Ladda-batterier, så kostar inget att byta lite oftare än absolut nödvändigt).
     
    Redigerat 5 maj 07:06
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.