Byggahus.se

Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)

1. K
    Medlem · 41 inlägg

Krolken

Medlem
    • Laddar…
  2. G
    Medlem · 12 inlägg

Gothian

Medlem
    Nu funkar den tack så mycket

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 6 inlägg

Lennart Holm

Medlem
    Kolla med Tibber. Dom har utrustning som du kan läsa av på mobilen med en app och även integrera med Home Assistant.

4. G
    Medlem · 12 inlägg

Gothian

Medlem
    Tack för tipset men jag gillar hemmapula och allt förutom Ikea trådfri lampor är egen utvecklad kod med engenlödda komponenter

5. E
    Medlem · 2 inlägg

Edvin85

Medlem
    Finns de någon snabb leverantör av Wemos D1 Mini (Lolin) till vettigt pris. Helst original och ej kopior då jag läst mig till att dessa har väldigt klen spänningsregulator för att spara in några ören (https://github.com/bbqkees/Wemos-the-Clone-Wars)

Har försökt komma i kontakt med Wemos Lolin butiken på Aliexpress utan framgång, och att köpa därifrån med frakt på flera månader eller 700kr för 3 veckors leverans finns inte på världskartan. Tänkte köpa ett gäng då jag har några fler projekt som drar nytta av en D1 mini.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

svanstrom

Medlem
  7. E
    Medlem · 2 inlägg

Edvin85

Medlem
    Toppen, ska lägga order och prova dessa. Antar att du är nöjd med kvalitén på dessa kort då du länkar till dom ;)

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

svanstrom

Medlem
    Absolut, jag har inte haft några problem med dom och dom har över 1500 betyg på Amazon varav 94% är antingen 5 eller 4.

9. M
    Medlem · Kalmar · 25 inlägg

msv

Medlem
    Vill tacka svanstrom för han utmärkta guide!
    Jag har knåpat ihop kretsen och koppla till min Aidon-mätare som jag fick installerad för ett par veckor sedan. Jag får data var 10 sekund, men innehåller är bara jidder, enligt dumpen jag bifogar. Är det någon som har en idé om vad som kan vara galet?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    HAN-jidder.png

10. R
    Medlem · 2 569 inlägg

RoAd

Medlem
    Vad använder du för mjukvara? Jag har också en aidon och datat är HDLC-kodat. Jag använder denna som är en utökning av Svanstroms kod med avkodning: https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken

11. M

msv

Medlem
    Tack för ditt svar!
    Jag provar denna, men får ett fel när jag sätter denna rad till true: auto_meter_sensor = new P1Reader(id(uart_bus), true);

12. R
    Medlem · 2 569 inlägg

RoAd

Medlem
    Lustigt, det var precis vad jag gjorde och det fungerade. Jag bygger och installerade det i Home assistants ESPhome-addon. Det kanske skiljer sig mot din miljö.

Vad för du för fel?

13. M

msv

Medlem
    • Laddar…
  14. R
    Medlem · 2 569 inlägg

RoAd

Medlem
    Har du verkligen bytt ut h-filen mot den i projektet jag länkade till? Det ser ut som om du fortfarande har den gamla som inte tar två argument till P1Reader

• Laddar…
  15. M

msv

Medlem
    Ja, det inbillar jag mig :)
    Jag har nu raderat den gamla, och gjort en helt ny installation av esp8266 med filen du länkade till, men får samma resultat. Blir inte klok på detta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.