Jo, antennen skall visst monteras på ett visst sätt. Överskjutande kabel skall lindas upp med en diameter om minst 5 cm och sättas så att den inte kan komma att rivas loss. Fråga din nätleverantör om detta om du vill veta. Det som inte var bra har jag själv fixat nu . Antennsladden är INTE monterat som den skall. Hur det är med mätaranslutningarna kan jag inte kolla.Mikael_L skrev:Nu får du ge dig! 😒
Det finns inget fel där, i det mätarbytet.
(det skulle ev kunna finnas en ej åtdragen anslutning eller så, men det syns inte på några bilder och det har du ingen aning om. men dessa "mätarbytare" är inte speciellt kunniga men dock har de fått en ordentlig genomgång av vikten att dra alla anslutningar ordentligt, så jag har absolut ingen anledning att misstänka någon dåligt åtdragen koppling)
Det ser alltså helt OK och normalt ut.
En antennsladd behöver inte förläggas på något speciellt vis, det där ser helt normalt ut.
När det kommer till propphuvar, säkringar och passkontakter så är de DIN egendom, och DITT ansvar.
Och det hedrar dig att du uppmärksammat att det inte ser riktigt OK ut, så nu tycker jag att du tar ditt ansvar som anläggningsägare och beställer ut en elektriker som kollar upp detta, och byter och fixar det som inte är bra.
Det hedrar dig att du är noggrann som jag tror någon i tråden sa rrune. Glöm inte att kontrollera hur dina mätarsäkringar och passdelar ser ut och byt dessa om de är slitna. Jag tänker på den sotiga propphuven. Det ska vara slätt och fint på både säkring och passdelar.
Tackar 😇 Jo jag kollar fortlöpande anläggningen. Den består utav 5 stk mätare och är från 50 talet. Den är från början mycket bra utförd och jag har egentligen aldrig haft några problem med den. Huset har 4 lägenheter och är byggt 1904. När jag köpte kåken för många år sedan fanns kablar kvar från 20-30 talet. Dessa bytte jag ut då dom var direkt farliga, blanka trådar lite här och där. Kablarna från 50 talet är faktiskt fortfarande OK. Byter bara ut dessa om dom blir för korta när jag ändrar nåt vid renovering. Skarvar är en styggelse och skall undvikas. Befräffande min bild så kan jag acceptera att en lekman tycker det ser OK ut. Men om en utbildad elektriker tycker detsamma borde denna syssla med något helt annat.
Jag är rätt säker på att det INTE är en yrkesverksam elektriker som utfört mätarbytet, visst finns det en möjlighet men dom som åker och byter är, som jag skrev tidigare, nästan uteslutet snabbutbildade "vem som helst". Elektriker jobbar normalt med helt andra saker än att byta nätägarens mätare.R rrune skrev:Tackar 😇 Jo jag kollar fortlöpande anläggningen. Den består utav 5 stk mätare och är från 50 talet. Den är från början mycket bra utförd och jag har egentligen aldrig haft några problem med den. Huset har 4 lägenheter och är byggt 1904. När jag köpte kåken för många år sedan fanns kablar kvar från 20-30 talet. Dessa bytte jag ut då dom var direkt farliga, blanka trådar lite här och där. Kablarna från 50 talet är faktiskt fortfarande OK. Byter bara ut dessa om dom blir för korta när jag ändrar nåt vid renovering. Skarvar är en styggelse och skall undvikas. Befräffande min bild så kan jag acceptera att en lekman tycker det ser OK ut. Men om en utbildad elektriker tycker detsamma borde denna syssla med något helt annat.
E elmont skrev:
Precis så jag tänkte. Kabeln här tog dessutom i dörren brevid när man öppnade den. Jag har 5 mätare och det såg ungefär likadant på resten. Vi har en jättebra mindre elfirma här i stan med väldigt proffsiga elektriker och jag stör mig även på att nätleverantören inte anlitade denna .Alfredo skrev:
En riktigt bra ide faktiskt. Posta hur det ser ut hos er där Oneco / andra bytt mätare. Skulle vara väldigt intressant att se. Min bild har Ni redan sett.Mikael_L skrev: