5 232 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Elkoppling induktionshäll och inbyggnadsugn
Vi har renoverat köket och är nästan klara, men vi stötte på lite problem när det gäller induktionshällen och inbyggnadsugnen.
Innan ombyggnaden hade vi en gammal spis med ugn som gick på 3 fas. Dessa faser är kopplade till vars en 10A propp.
Nu har vår hantverkare kopplat in induktionshällen på 1 propp och ugnen på 1 propp (och 1 propp är ledig).
När vi lagade mat i veckan så gick proppen när vi hade 2 plattor på max.
Jag började rota i det hela och läste på lite och tycker det verkar felkopplat. Jag skulle dock behöva lite råd om hur man ska gå vidare.
Hällen har en maxeffekt på 7200W, proppen på 10A borde ha en maxeffekt på 2300W så det är kanske inte så konstigt att proppen gick, eller?
Vad är lösningen? Kan man koppla hällen till 3 fas på 3 proppar istället? Vad blir maxeffekten för 3 stycken 10A i så fall?
Eller måste man byta proppskåp och kablar till 16A istället? Och i så fall köra hällen på 2 faser (2 proppar) med 16A i varje?
När det gäller ugnen så är det en pyrolytisk ugn. Går det ens att köra pyrolysen på 1 fas med 10A?
Tror ugnen kräver 3650W. Kan man koppla ugn till 2 proppar?
Innan ombyggnaden hade vi en gammal spis med ugn som gick på 3 fas. Dessa faser är kopplade till vars en 10A propp.
Nu har vår hantverkare kopplat in induktionshällen på 1 propp och ugnen på 1 propp (och 1 propp är ledig).
När vi lagade mat i veckan så gick proppen när vi hade 2 plattor på max.
Jag började rota i det hela och läste på lite och tycker det verkar felkopplat. Jag skulle dock behöva lite råd om hur man ska gå vidare.
Hällen har en maxeffekt på 7200W, proppen på 10A borde ha en maxeffekt på 2300W så det är kanske inte så konstigt att proppen gick, eller?
Vad är lösningen? Kan man koppla hällen till 3 fas på 3 proppar istället? Vad blir maxeffekten för 3 stycken 10A i så fall?
Eller måste man byta proppskåp och kablar till 16A istället? Och i så fall köra hällen på 2 faser (2 proppar) med 16A i varje?
När det gäller ugnen så är det en pyrolytisk ugn. Går det ens att köra pyrolysen på 1 fas med 10A?
Tror ugnen kräver 3650W. Kan man koppla ugn till 2 proppar?
3*10 A ger maximalt 6,9 kW vid märkströmmen, men säkringarna tål en viss överlast en stund och man kanske inte kör allt på hällen på maxeffekt under några längre stunder (fast det är inte säkert att det är en trefashäll).
Hur det kan kopplas in beror på vad det är för grejor du köpt. Det finns spisar/hällar/ugnar avsedda för olika inkopplingssätt och många kan byglas om så de klarar flera olika möjligheter.
Hur det kan kopplas in beror på vad det är för grejor du köpt. Det finns spisar/hällar/ugnar avsedda för olika inkopplingssätt och många kan byglas om så de klarar flera olika möjligheter.
Tack. Så det är bara att räkna P = UI = 3 * 10A * 230V = 6.9 kW även för 3 fas?
Jag har både en Siemens induktionshäll och en Siemens inbyggnadsugn.
Hällen är denna:
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH651TE11E.html?source=browse
Och ugnen är denna:
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/inbyggnadsugnar/HB63AA510S.html?source=browse
Jag har både en Siemens induktionshäll och en Siemens inbyggnadsugn.
Hällen är denna:
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH651TE11E.html?source=browse
Och ugnen är denna:
http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/inbyggnadsugnar/HB63AA510S.html?source=browse
Ja.davidd skrev:
Jag tolkar beskrivningarna som att spisen kan kopplas till en eller två faser, medan ugnen bara kan kopplas till en fas. Vill du kunna använda full effekt bör alltså din elektriker dra om så du får 3*16 A (2*16 A till hällen, 1*16 A till ugnen).
Det borde vara 5 ledningar framdragna eftersom det satt en 3fas-spis där innan.
Så det var ju bra
Hantverkaren har dessutom satt diskmaskin (2200W), kyl och frys (ca 150W var tror jag), lampor under överskåp (totalt 130W) och ett eluttag under överskåp på samma 10A propp.
Funkar det?
Visserligen är ju inte diskmaskin och kyl, frys igång hela tiden, men det kan ju hända att det blir överslag. Eller?
Speciellt om man sätter på ljusen och har en kaffekokare inkopplad på uttaget.
Så det var ju bra
Hantverkaren har dessutom satt diskmaskin (2200W), kyl och frys (ca 150W var tror jag), lampor under överskåp (totalt 130W) och ett eluttag under överskåp på samma 10A propp.
Funkar det?
Visserligen är ju inte diskmaskin och kyl, frys igång hela tiden, men det kan ju hända att det blir överslag. Eller?
Speciellt om man sätter på ljusen och har en kaffekokare inkopplad på uttaget.
Bör absolut inte lägga kyl frys på samma som annat.
Går en propp om du kör disken på kvällen och kompressorerna slår till och vad mer du har på så märker du det på morgonen med rätt ledsen min.
LLVP bör absolut ligga på en egen med, fick jag reda på när elkillen drog vårt kök och bytte elcentral. Så den kommer snart bo på egen plats.
Går en propp om du kör disken på kvällen och kompressorerna slår till och vad mer du har på så märker du det på morgonen med rätt ledsen min.
LLVP bör absolut ligga på en egen med, fick jag reda på när elkillen drog vårt kök och bytte elcentral. Så den kommer snart bo på egen plats.
Liknande trådar
-
Nytt kök - inbyggnadsugn och separat induktionshäll eller inte?
Kök -
Kan jag använda induktionshäll + inbyggnadsugn i detta vägguttag?
El -
Köper inbyggnadsugn och induktionshäll ( Skåne)
Köpes, Hyres & Bytes -
Byta till induktionshäll över inbyggnadsugn
Vitvaror -
Byte till inbyggnadsugn och induktionshäll
Kök