Tidigare ägare installerade en värmepump via en firma. Sen dess har vi haft firma som satt upp ny, och flyttat på pumpen. När jag i dag kikade i en kopplingsdosa såg jag att kabelns isolering kopplats ihop med jord. Är det rätt?

• Elinstallation med flera kablar anslutna i en kopplingsdosa, inklusive blå, brun och grön-gul kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag vet inte om det är rätt, och det vet inte nån annan heller om jag minns rätt.
Det är en av Byggahus evighetsdiskussioner verkar det som.... Ser fram emot fortsättningen på tråden! 🤔

Nu kanske jag drar igång en ny debatt om det här, men jag har fått lära mig att man ska ansluta flätan/skärmen till jord i kabelns ena ände och klippa den i den andra.
Det ska monteras en transparent skyddsslang på de synliga trådarna, för isolering.

G
Det är rätt gjort men personen får ingen guldstjärna i kanten..

Själv använder jag krympslang blir snyggt och säkert.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Skärmen är definitivt ingen isolering. Den är i högsta grad ledande.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Det finns två olika "rätt" hur man ska göra beror på vad man har för avsikt, ska man skärma mot fält ska den anslutas i en ände vill man "förstärka/jorda" manteln ska den anslutas i bägge ändar.
Det kanske kommer som en överraskning att två olika saker kan vara rätt.
Jag som inte är rädd för fält jordar alltid i bägge ändar.
Och är det en EQEQ dvs Kulo behöver man inte jorda över huvud taget.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Ja det är helt ok.

D Daniel 109 skrev:
Skärmen är definitivt ingen isolering. Den är i högsta grad ledande.
Om det var mitt inlägg du svarade på, så missförstod du nog. Jag menade att den synliga delen av skärmen ska isoleras.

Nej, det var rubriken jag reagerade på.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns två olika "rätt" hur man ska göra beror på vad man har för avsikt, ska man skärma mot fält ska den anslutas i en ände vill man "förstärka/jorda" manteln ska den anslutas i bägge ändar.
Det kanske kommer som en överraskning att två olika saker kan vara rätt.
Jag som inte är rädd för fält jordar alltid i bägge ändar.
Och är det en EQEQ dvs Kulo behöver man inte jorda över huvud taget.
När jag studerade sånt här, för jättelänge sedan, och dessutom i Finland, så gällde att biledare/mantel bara fick anslutas i ena änden.
Detta för att ev. jordfel inte skulle kunna leda ström i biledaren (som kan ha mindre area, samt sämre anslutning) och orsaka varmgång...

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det är rätt gjort men personen får ingen guldstjärna i kanten..

Själv använder jag krympslang blir snyggt och säkert.
Använd inte krympslang, Det ska vara genomskinlig skyddslang

• Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
Hur det är/var i Finland har jag ingen aning om men hur det är hos oss I Sverige tycker jag mig ha hyfsad koll på.
Vill man framföra argument för och emot så kan man med fördel titta i några av dom g:a trådarna👍

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Stort tack för alla svar.
Vilka risker finns det om den inte är jordad i någon ände? Den är inte det i nästa inkoppling utan bara avklippt på samma ställe som yttre isoleringen är borttagen.

D Dicken13 skrev:
Tidigare ägare installerade en värmepump via en firma. Sen dess har vi haft firma som satt upp ny, och flyttat på pumpen. När jag i dag kikade i en kopplingsdosa såg jag att kabelns isolering kopplats ihop med jord. Är det rätt?
Biledare ansluts till PE i central eller från matande ända. Sen skall den förläggas i transparent slang eller tejpad

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
D Dicken13 skrev:
Stort tack för alla svar.
Vilka risker finns det om den inte är jordad i någon ände? Den är inte det i nästa inkoppling utan bara avklippt på samma ställe som yttre isoleringen är borttagen.
Inga stora risker finns om elinstallationen i övrigt är rätt utförd. Biledaren är inte berörbar så även vid ett fel blir den inte farlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.