Vårens stora projekt är att putsa om huset.
I samband med det funderar vi på att ta upp ett fönster till vardagsrummet. Huset är en funkislåda från 1939 men tillbyggt 1974 med en blandning av originalfönster och från tillbyggnaden, samtliga renoverade.
Jag letar efter ett tvåluftsfönster utan spröjs som passar ihop med originalfönstren.
Elitfönster Retro ser helt ok ut. Vilka andra borde jag titta på för en bra balans mellan form, pris och kvalitet?
https://www.elitfonster.se/vara-produkter/elitfonster/elitfonster-retro/retro-mf-al/
I samband med det funderar vi på att ta upp ett fönster till vardagsrummet. Huset är en funkislåda från 1939 men tillbyggt 1974 med en blandning av originalfönster och från tillbyggnaden, samtliga renoverade.
Jag letar efter ett tvåluftsfönster utan spröjs som passar ihop med originalfönstren.
Elitfönster Retro ser helt ok ut. Vilka andra borde jag titta på för en bra balans mellan form, pris och kvalitet?
https://www.elitfonster.se/vara-produkter/elitfonster/elitfonster-retro/retro-mf-al/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 356 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 356 inlägg
När vi satte in nya fönster så tittade vi på, utestängande av ljud, stabilitet, energi, aluminiumutsida. Mycket googlande och läsning av tester. Vårt val föll på Elitfönter. Har haft dessa i 10-15 år. Vi är nöjda.O Odi et Amo skrev:Vårens stora projekt är att putsa om huset.
Vill också veta, letar liknande fönster med aluminiumutsida som ska ha nätt karm för att lira med 1930-tal.O Odi et Amo skrev:
Spanat in DOFAB Nord trä/alu, Elitfönster retro, Velfac classic och Svenskafönster so far. Någon som har input?
Vi satte in Elitfönster. Gamla fönstren var nog nånstans mellan 80-120 år gamla. En del med ”handgjort” glas. Elitfönstren har exakt samma glasmått som våra gamla fönster, så helhetsintrycket blev riktigt bra. Samma karmmått.
(Sen är det ju då fula plastspröjs som man kan ta bort, men det är faktiskt skönt när man putsar. Hatade verkligen att putsa de gamla slitna fönstren. De var dessutom helt slut i bågarna och inte lönt att renovera.)
(Sen är det ju då fula plastspröjs som man kan ta bort, men det är faktiskt skönt när man putsar. Hatade verkligen att putsa de gamla slitna fönstren. De var dessutom helt slut i bågarna och inte lönt att renovera.)
Låter som det jag söker, nätta karmar och stor glasyta för att lira med befintliga äldre fönster.Totte_S skrev:
Vi satte in Elitfönster. Gamla fönstren var nog nånstans mellan 80-120 år gamla. En del med ”handgjort” glas. Elitfönstren har exakt samma glasmått som våra gamla fönster, så helhetsintrycket blev riktigt bra. Samma karmmått.
(Sen är det ju då fula plastspröjs som man kan ta bort, men det är faktiskt skönt när man putsar. Hatade verkligen att putsa de gamla slitna fönstren. De var dessutom helt slut i bågarna och inte lönt att renovera)
Stor glasyta och nätt karm låter som det jag letar efter. Har du något bild på hur det blev hos er? Minns du om modellen hette Retro eller något annat?Totte_S skrev:
Ganska säker på att det är retro.
Tomma fönstret är förebild
Lite mörkt att fota ute nu, hade visst inte gjort det.
Tomma fönstret är förebild
Lite mörkt att fota ute nu, hade visst inte gjort det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vinäs fönster då? Sådana köpte jag nyligen.
Sorry, jag missade den detaljen. Vinäs har bara i trä.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta lysrör till LED - konverteringssats eller retrofit?
Belysning -
NorDan Tanum Kulturfönster vs Elitfönster Retro?
Fönster & Dörrar -
Elitfönster Retro linjerar inte
Fönster & Dörrar -
Fönsterbyte, Elitfönster Vision eller likvärdiga alternativ?
Fönster & Dörrar -
RM fönster eller elitfönster retro monterade i Göteborg
Fönster & Dörrar