Här börjar vår nya artikelserie om Elin och Niklas som bygger ett semesterhus vid vattnet, en timmas pendlingstid från Stockholm. Den första delen handlar om tomten.

Du kan läsa artikeln här: Elin och Niklas ritar och bygger själva

E
Skrivet av: Gäst

250 tusen för 2 600 kvm tomt en timma från storstan. Det låter som ett kap.

E

Det enda Aspö jag känner till ligger mellan Enköping och Strängnäs vilket är en bit längre bort än en timme. Aspö var för övrigt omnämnt för ett 20-tal år sedan som den mest fästingtäta ön (halvö) i Mälaren, men det har kanske ändrats nu.

E
Skrivet av: Josefin

Jag pendlar mellan Aspö och Stockholm och det tar ca 1 timme och 10 minuter, vilket alltså är cirka en timme. Aspö är ett populärt sommarställe för folk som bor i Stockholm.

E
Skrivet av: Leif

Vad har fästingar med husbygget att göra?

E
Skrivet av: Alva

INDesign? Det är ju ett tryck-grafik program. Varför använda det när det finns CAD och andra 3D program? (är förresten grafisk designer och skulle definitivt välja andra program framför InDesign...)

Du får se nästa vecka varför Niklas valde Indesign!

E
Skrivet av: Johansson

Vi köpte också en tomt på Aspön för snart 10 år sedan och byggde ett lösvirkes sommarstuga på 80 m2.
7 år tog det att bygga "klart" med 2-3 semesterveckor varje år och samtliga lördagar som arbetsinsats.
Ja det finns en hel del fästingar men de skall inte vara av den farligare varianten, enligt kartor.
1 timma 15 minuter tar det för oss att åka mellan Södermalm och Aspön, OM man inte fastnar i köer pga söndag e.m. eller liknande.
Tomtpriserna ligger däromkring fast för något år sedan höjdes taxeringsvärderna för just tomtmarken kraftig, väsentligt över marknadsvärdet, så nu kanske marknadsvärdet också följer med uppåt. De tar visst en viss andel av andra färdigbyggda fastigheters försäljningsvärde som underlag till tomternas taxeringsvärde och ibland slår det mycket fel åt fel håll så att säga.
Det är annars en undebar resa, i alla fall sett så här efteråt, med mycket förvärvad kunskap - Mycket lycka till och försök att njuta lite på vägen med någon fisketur med barnen på Mälaren emellanåt.

E

Med fästingar avsåg jag att eftersom Aspö sågs som ett fästingnäste för ett 20-tal år sedan att man t.o.m. undvek att lägga till med båten. Det torde då ha haft inverkan på tomtpriserna. Sedan dess har som bekant fästingarna spridit sig enormt och finns överallt. Att Aspö har sluppit sitt tidigare dåliga rykte visar de höjda taxeringsvärdena på tomter som Johansson skriver om ovan.

E
Skrivet av: Vonz

wow...trodde inte man kunde hitta havstomter till ett pris som detta i Sverige....vi köpte för 1.5 miljoner i Finland!!!

E
Skrivet av: mateusz

jag tror att artikel författaren har skrivt fel program, jag jobbar dagligen med Indesign och det är verkligen en plågsam väg att gå om man ska använda Indesign för att rita ett hus!

E
Skrivet av: Micke

Fast om man inte sitter inne med CAD-program och är en hejare på InDesign så...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.