Hej! Blir verkligen inte klok snälla hjälp mig!
I den befintliga installationen (från 70-talet) satt den gröna sladden i L och den svarta sladden satt i en pil. Allt fungerade fint.
Idag när jag testar så får jag utslag att svart är strömförande och ingenting från grön? Borde inte det betyda att svart är fas? Eller har jag förstått helt fel?
Hur ska jag koppla? Bild nr1 så piper och blinkar det rött. Bild 3 och 4 är den gamla strömbrytaren.
I den befintliga installationen (från 70-talet) satt den gröna sladden i L och den svarta sladden satt i en pil. Allt fungerade fint.
Idag när jag testar så får jag utslag att svart är strömförande och ingenting från grön? Borde inte det betyda att svart är fas? Eller har jag förstått helt fel?
Hur ska jag koppla? Bild nr1 så piper och blinkar det rött. Bild 3 och 4 är den gamla strömbrytaren.
På 70-talet hade man normalt gått över till svart som fas och grön som tändtråd till lampan men det spelar egentligen ingen roll hur de sätts i strömbrytaren sett till bara dess funktion. Men är det inte synd att byta en ELKO till en Anslut?
Nja, om de är omkastade spelar ingen roll. När du sätter en bom över en enkelriktad gata så stänger den trafiken oavsett riktning...S Statice skrev:
Men om du hade kopplat brytaren som trappbrytare (du har ju två pilar ut), då måste fas ligga på L och de två tändtrådarna på de två pilarna.
Edit: eller rättare sagt, den första trappbrytaren. Den andra har de två första tändtrådarna (inkommande) på pilarna och den utgående tändtråden på L. Men det behöver du inte tänka på här.
Då kör jag svart som fas. Tack för hjälpen!pacman42 skrev:
Nja, om de är omkastade spelar ingen roll. När du sätter en bom över en enkelriktad gata så stänger den trafiken oavsett riktning...
Men om du hade kopplat brytaren som trappbrytare (du har ju två pilar ut), då måste fas ligga på L och de två tändtrådarna på de två pilarna.
Edit: eller rättare sagt, den första trappbrytaren. Den andra har de två första tändtrådarna (inkommande) på pilarna och den utgående tändtråden på L. Men det behöver du inte tänka på här.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Spänningen var självklart avstängd. Den var endast igång ur diagnostiskt syfte för att identifiera fasen. Men bra tips hur som, tack!A avh67f skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur vanligt är det att det krävs bygglov vid installation av kamin med tillhörande stålskorsten?
Bygglov -
Använda "vanlig" sänglampa som fast installation
Belysning -
Kartläggning: Vanligt med brister i solcellsinstallationer
Artikelkommentarer -
Fast installation för tvättmaskin till "vanligt" uttag
El -
Göra om vanlig kontakt till "fast installation"?
El