Hej! Blir verkligen inte klok snälla hjälp mig!

I den befintliga installationen (från 70-talet) satt den gröna sladden i L och den svarta sladden satt i en pil. Allt fungerade fint.

Idag när jag testar så får jag utslag att svart är strömförande och ingenting från grön? Borde inte det betyda att svart är fas? Eller har jag förstått helt fel?

Hur ska jag koppla? Bild nr1 så piper och blinkar det rött. Bild 3 och 4 är den gamla strömbrytaren.

• Vägguttag med synliga gröna och svarta elkablar, samt en spänningsprovare under användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrikertestare med grönt ljus mot modifierad väggdosa; exponerade svarta och gröna trådar syns, osäkerhet kring installationens funktion.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation med synlig svart och grön kabel i ett vägguttag samt en del av en strömbrytare i handen.
    Skapa konto
  • Strömbrytare med kopplingsschema "L", "B", och pilar, hålls i en hand, märkt "S16" och "Elko".
    Skapa konto
  • En strömbrytare med metallram och plastfront, märkt med L och N, ligger på ett ljusbrunt ytmönster.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent med texten "16AX 250V" och "anslut", samt anslutningsschema med L och N.
    Skapa konto
L svart och en pil ut grön. Eller tvärtom. Spelar inte så stor roll. Du skall ju bara koppla ihop/från svart och grön i brytaren.

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
L svart och en pil ut grön. Eller tvärtom. Spelar inte så stor roll. Du skall ju bara koppla ihop/från svart och grön i brytaren.
Men då har det egentligen varit felkopplat i alla år?

På 70-talet hade man normalt gått över till svart som fas och grön som tändtråd till lampan men det spelar egentligen ingen roll hur de sätts i strömbrytaren sett till bara dess funktion. Men är det inte synd att byta en ELKO till en Anslut?

• Gilla
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
S Statice skrev:
Nja, om de är omkastade spelar ingen roll. När du sätter en bom över en enkelriktad gata så stänger den trafiken oavsett riktning...

Men om du hade kopplat brytaren som trappbrytare (du har ju två pilar ut), då måste fas ligga på L och de två tändtrådarna på de två pilarna.

Edit: eller rättare sagt, den första trappbrytaren. Den andra har de två första tändtrådarna (inkommande) på pilarna och den utgående tändtråden på L. Men det behöver du inte tänka på här.

J Josth skrev:
På 70-talet hade man normalt gått över till svart som fas och grön som tändtråd till lampan men det spelar egentligen ingen roll hur de sätts i strömbrytaren sett till bara dess funktion. Men är det inte synd att byta en ELKO till en Anslut?
Den förra är trasig, därav bytet 😔.

pacman42 pacman42 skrev:
Nja, om de är omkastade spelar ingen roll. När du sätter en bom över en enkelriktad gata så stänger den trafiken oavsett riktning...

Men om du hade kopplat brytaren som trappbrytare (du har ju två pilar ut), då måste fas ligga på L och de två tändtrådarna på de två pilarna.

Edit: eller rättare sagt, den första trappbrytaren. Den andra har de två första tändtrådarna (inkommande) på pilarna och den utgående tändtråden på L. Men det behöver du inte tänka på här.
Då kör jag svart som fas. Tack för hjälpen!

S Statice skrev:
Eftersom det inte spelar någon roll vilken av sladdarna som sitter vart så kan det inte heller bli fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Slå alltid av säkringen innan ni börjar arbeta. Mät före och efter så ni vet att spänningsprovaren fungerar också.

Arbeta ej på detta sätt på bild ovan med spänning på.

A avh67f skrev:
Slå alltid av säkringen innan ni börjar arbeta. Mät före och efter så ni vet att spänningsprovaren fungerar också.

Arbeta ej på detta sätt på bild ovan med spänning på.
Spänningen var självklart avstängd. Den var endast igång ur diagnostiskt syfte för att identifiera fasen. Men bra tips hur som, tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.