A
Har lagt elgolvvärme på oisolerad platta i hallen och sen klinker ovanpå. Kan det leda till att fukt dras upp och mögel bildas även om fukten kan vandra fritt genom fogarna?
Nu i efterhand förstår jag att det hade varit bättre att bila ut och isolera först:)

Redigerat av moderator:
Så länge du har värme på så är det inga problem, värmen sprids ut i sulan/jorden.
När du stänger av värmen på tex sommaren så kan fukten krypa tillbaks in i plattan.
Bortsett från att det är dålig värmeekonomi att värma upp en oisolerad platta och omgivningen, så skulle jag inte vara överdrivet orolig.
Det handlar ju om material som tål fukt, - gjuten platta och klinker.
Trämaterial är mer känslig för fukt.;)

Det jag har fått förklarat för mig (rätt/fel ?) är att värmegolvet värmer upp marken under huset (sker i någon mån även med isolering). Detta innebär mer avdunstning från marken, det ökar ångtrycket underifrån. vattenånga tränger då i större omfattning upp genom husgrunden.

Där du då har golvvärme, är detta egentligen inget problem, golvet är då varmt, och ångan passerar upp in i huset, eller om golvet är tätt så hålls den kvar i ångform, orsakar ingen skada.

Men i angränsande rum, utan golvvärme, eller när värmen stängs av, då finns det risk att den ökade inträngningen av ånga kondenserar och därmed orsakar mögelproblem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.