Hej!
Har köpt ett hus från -75, ligger elgolvslinger i stortsätt alla rum (170kvm 1-plan, platta på mark).
Tidigare ägare har installera 2 st luftvärmepumpar, 1 i mitten av huset och en i ena ändan av huset.
Men den i mitten kommer inte kunna ge värme till de rummen på andra sidan utan luftvärmepump då huset är långt med hall och dörrar (barnrum)
Jag förstår att det är bra att ha igång golvvärmen för hålla ute fukt ifrån plattan.
Att få in luftvärmepump i båda barnrummen hade vart smidigt men att ha varsin stor innedel i rummen på 16 kvm per rum känns lite overkill? Skulle funnits mini innerdelar som klarade av rum upp till typ 20kvm
Men nu är frågan rent energimässigt:
Idag är golvvärmen i vardera rum seriekopplade och ger lågspänning om 400w/st (i den delen utan luftvärmepump) har mätt, och detta räcker tyvärr inte till hela vägen för hålla barnrummen bekvämt varma (nu vid 5 grader ute är de ca 19 i rummen) men sen när de blir kanske -5 ute lär rummen bli betydligt kallare med?
Då är frågan om man skall pararellkoppla dessa så vardera rum får ca 1600w i golvvärmen eller skall man låta golvvärmen vara lågeffekt och köpa el radiator (olja eller något annat nytt smart) på omkring 1000w?
Rent watt mässigt så blir de ungefär samma när de är i fullt bruk men vilket bör vara mest energieffektivt?
Idag består golvet av: "lite isolering" - Betong - ingjutna värmeslingor - tjock marmorklinker - ångspärr/golvfoam - laminatgolv.
Min tanke är att har man väl fått upp värmen på detta golvet så bör de hålla sig rätt varmt utan att behöva köra full värme hela tiden?
Har köpt ett hus från -75, ligger elgolvslinger i stortsätt alla rum (170kvm 1-plan, platta på mark).
Tidigare ägare har installera 2 st luftvärmepumpar, 1 i mitten av huset och en i ena ändan av huset.
Men den i mitten kommer inte kunna ge värme till de rummen på andra sidan utan luftvärmepump då huset är långt med hall och dörrar (barnrum)
Jag förstår att det är bra att ha igång golvvärmen för hålla ute fukt ifrån plattan.
Att få in luftvärmepump i båda barnrummen hade vart smidigt men att ha varsin stor innedel i rummen på 16 kvm per rum känns lite overkill? Skulle funnits mini innerdelar som klarade av rum upp till typ 20kvm
Men nu är frågan rent energimässigt:
Idag är golvvärmen i vardera rum seriekopplade och ger lågspänning om 400w/st (i den delen utan luftvärmepump) har mätt, och detta räcker tyvärr inte till hela vägen för hålla barnrummen bekvämt varma (nu vid 5 grader ute är de ca 19 i rummen) men sen när de blir kanske -5 ute lär rummen bli betydligt kallare med?
Då är frågan om man skall pararellkoppla dessa så vardera rum får ca 1600w i golvvärmen eller skall man låta golvvärmen vara lågeffekt och köpa el radiator (olja eller något annat nytt smart) på omkring 1000w?
Rent watt mässigt så blir de ungefär samma när de är i fullt bruk men vilket bör vara mest energieffektivt?
Idag består golvet av: "lite isolering" - Betong - ingjutna värmeslingor - tjock marmorklinker - ångspärr/golvfoam - laminatgolv.
Min tanke är att har man väl fått upp värmen på detta golvet så bör de hålla sig rätt varmt utan att behöva köra full värme hela tiden?
Jag vet inte vad "lite isolering" som ligger under betongplattan innebär men det kan vara bra att ha i huvudet att det inte alls är säkert det är bra isolering under hus byggda på -70talet. Om ens någon. Din golvvärme värmer i så fall inte bara upp huset utan även marken under huset hela uppvärmningssäsongen. Det kommer inte vara en engångsuppvärmning av marken utan pågående hela vintern. Det kan gå åt mkt energi särskilt om marken är fuktig.
För egen del skulle jag inte trixa med golvvärmen innan jag fått koll på energiåtgången för uppvärmning med och utan golvvärme. Den förbrukning du fått av tidigare ägare kan vara utifrån endast uppvärmning med luftvärmepump.
(Tidigare ägare kan ju installerat luftvärmepumpar pga orimligt förbrukning).
För egen del skulle jag inte trixa med golvvärmen innan jag fått koll på energiåtgången för uppvärmning med och utan golvvärme. Den förbrukning du fått av tidigare ägare kan vara utifrån endast uppvärmning med luftvärmepump.
(Tidigare ägare kan ju installerat luftvärmepumpar pga orimligt förbrukning).
Numera har man 30 cm isolering under betongplattan för att göra golvvärme energieffektivt. 1975 hade man förmodligen maximalt några cm isolering under. Jag skulle byta till direktverkande el-radiatorer i de (små) rum som inte värms av luftvärmepumparna.
Aa precis, man ser på den utbyggda delen att hela den delen sitter "högre" än övriga 130kvm hus..J Josth skrev:
Jag va i tanke på ha golvvärmen på låg effekt för hålla golvet OK men ändå kommer de vara svalt och därefter installera el-radiator.
Men då är frågan om 1000w radiator eller 1000w extra kräm i golvvärmen /rum?
Är golvena kalla så får radiatorn jobba ganska väl? och den är ju installerad mot en fönstervägg och när det är som kallas så blir det bra värme vid radiatorn men kan upplevas som svalare i annan del av rum?
Golvvärmen värmer upp hela rummen jämnt och eftersom de är så mycket betong och sten så bör man väll ha ganska bra värme som håller i sig? lik ett vattenburet element
Enklast, snyggast och skönast är ju såklart att öka effekten och få hela golven i barnens rum goa och varmaJonatan79 skrev:
Men sen är det om de tuggar mer energi att endast ha golvvärme eller om man ska ha kallare golv men elradiator.
Det är som sagt barnrum, dörrarna kommer vara i kanske 2 - 3 år framöver vidöppna / på glänt, sen när de blir lite äldre blir dom väll stängda dag och natt.. haha
Kopplar man om och får full effekt ifrån 400W till 1600w per rum så känns de som att rent watt mässigt så blir det samma som att ha kalla golv och en radiator på ca 1000w som behövs för dessa rum?
Har man rum med stora fönsterväggar är det viktigt att räkna på värmebehovet rum för rum innan man installerar el-radiatorer för att få lagom storlek/effekt. Purmo har ett kalkylprogram för vattenburna radiatorer som man kan använda även för el-radiatorer.
Jaha detta skall jag titta! Rummen har fönster som är 1m höga och är totalt ca 4,5m breda (2 större och 2 som är öppningsbara men mindre)J Josth skrev:
om denna stämmer så behöver jag element på ca 1200w/st
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Du skriver om att parallellkoppla golvärmen. Vet du vilken nominell effekt den har? De kanske inte alls tål att kopplas till full spänning. Du skriver även "låg spänning" menar du med det att de har halva nätspänningen över sig? Eller att de går på klenspänning (max 48V)?
Det var relativt vanligt med tidig golvärme att den gick via transformator för att man inte hade jordfelsbrytare. Och i så fall blir det nog inte bra att koppla in full nätspänning på slingorna.
Det var relativt vanligt med tidig golvärme att den gick via transformator för att man inte hade jordfelsbrytare. Och i så fall blir det nog inte bra att koppla in full nätspänning på slingorna.
Det är min bror som har dragit om golvvärmen och då rummen var uppdelade i 4 innan och golven med men nu är de 2 rum som han har kopplat ihop de två slingorna i varje rum till 1 termostat. Enligt han så skall de gå fint att koppla dessa så de ger mer effekt, då effekten just nu är väldigt låg, jämfört med de rummen som inte har blivit "omgjorda".H hempularen skrev:Du skriver om att parallellkoppla golvärmen. Vet du vilken nominell effekt den har? De kanske inte alls tål att kopplas till full spänning. Du skriver även "låg spänning" menar du med det att de har halva nätspänningen över sig? Eller att de går på klenspänning (max 48V)?
Jag är osäker när denna golvvärmen lades men de är inte från när huset byggdes, de sitter även jord i slingan.
Av ren nyfikenhet, om de inte skulle vara kopplade till jordfelsbrytare och man kör full spänning på slingorna, vad skulle kunna hända?
Klicka här för att svara