Byggahus.se

Elgolvvärme på oisolerad platta

1. A
    Anonym
    Har lagt elgolvvärme på oisolerad platta i hallen och sen klinker ovanpå. Kan det leda till att fukt dras upp och mögel bildas även om fukten kan vandra fritt genom fogarna?
    Nu i efterhand förstår jag att det hade varit bättre att bila ut och isolera först:)

Redigerat av moderator 14 jan 2015 07:13
  2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Så länge du har värme på så är det inga problem, värmen sprids ut i sulan/jorden.
    När du stänger av värmen på tex sommaren så kan fukten krypa tillbaks in i plattan.
    Bortsett från att det är dålig värmeekonomi att värma upp en oisolerad platta och omgivningen, så skulle jag inte vara överdrivet orolig.
    Det handlar ju om material som tål fukt, - gjuten platta och klinker.
    Trämaterial är mer känslig för fukt.;)

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det jag har fått förklarat för mig (rätt/fel ?) är att värmegolvet värmer upp marken under huset (sker i någon mån även med isolering). Detta innebär mer avdunstning från marken, det ökar ångtrycket underifrån. vattenånga tränger då i större omfattning upp genom husgrunden.

Där du då har golvvärme, är detta egentligen inget problem, golvet är då varmt, och ångan passerar upp in i huset, eller om golvet är tätt så hålls den kvar i ångform, orsakar ingen skada.

Men i angränsande rum, utan golvvärme, eller när värmen stängs av, då finns det risk att den ökade inträngningen av ånga kondenserar och därmed orsakar mögelproblem.