55 463 läst · 79 svar
55k läst
79 svar
Elgolvvärme: 6800 kWh/år för 6kvm?
Stäng av, gör kontroller av fukt i platta och luft i källaren kontinuerligt under hela året och ta in avfuktare vid behov.
Sålde under många år golvvärme.
Jag var alltid väldigt mån om att golvvärme i källare skulle ha minst 13 mm lokal isolering (dvs inte stänga in all fukt) för kapilärbrytning .
Inte många som trodde mina argument då när jag pratade om möjliga 5 kr/kwh. Hade elektriker som skattade mig i ansiktet ett par gånger tom när jag åkte runt.
Fukten går ju upp i väggarna om det inte kan gå upp sa dom. La direkt i bruket.
Då blir det såhär.
Ibland blir man fan ledsen över att ha rätt.
Sålde under många år golvvärme.
Jag var alltid väldigt mån om att golvvärme i källare skulle ha minst 13 mm lokal isolering (dvs inte stänga in all fukt) för kapilärbrytning .
Inte många som trodde mina argument då när jag pratade om möjliga 5 kr/kwh. Hade elektriker som skattade mig i ansiktet ett par gånger tom när jag åkte runt.
Fukten går ju upp i väggarna om det inte kan gå upp sa dom. La direkt i bruket.
Då blir det såhär.
Ibland blir man fan ledsen över att ha rätt.
Det står 79% förutom 6840 kWh. Jag gissar att termostaten inte har en inbyggd elmätare utan är inställd att den drar en viss effekt och räknar ut energiförbrukningen utifrån detta och aktiv tid. Om 79% innebär 6840 kWh skulle 100% innebära 6840 / 0,79 = 8658 kWh. Det är 8760 timmar på ett år vilket innebär att golvet skulle ha en effekt på 0,99 kW.N Nathalie skrev:Jag kan erkänna att jag förra vintern hade golvet i fråga på konstant temperatur istället för att det skulle gå på tid som det är förinställt. Nu har jag ändrat det. Senaste avläsning sa 25kWh per två dygn och 59% jag minns rätt.
Det lustiga i kråksången är att golvet i badrummet som är utanför toaletten gav mig 1600kWh samma dag som mina fantastiska 6800 på toaletten. Nästan dubbla ytan men bara en vägg utåt (toaletten är i ett hörn) och med ett element (bv). Skaplig skillnad.
Tyvärr var det så det var byggt då vi köpte det så pärlor för svin och allt det- jag är fast med elvärme i badrum och toaletter. Även den andra wc/dusch har elvärme trots att resten av våningen har vattenburen golvvärme.
Jag gissar att termostaten är inställd med sin leveransinställning på 1000W. Alltså har den sannolikt inte gjort av med fullt så mycket. Samtidigt innebär 79% belastning att den gått ganska hårt ändå.
Hej!N Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Det verkar som att stor del av värmen försvinner nedåt eftersom förbrukningen är så pass stor. En annan fundering: Är golvet oisolerat? Då bör ni inte ha golvvärme då ni riskerar att tillföra mer fukt till andra delar av huset. Det gäller hela källaren generellt. Oisolerat = ingen golvvärme och inga tätskikt.
Om du drar bort ca 5000kWh/år för hushållselen, så är det som är kvar din uppvärmning + tappvarmvatten.
Dvs ca 14000kWh.
Bergvärmen är otroligt effektiv, och är det isolerat under golven så borde du kunna ligga på 30-55 kW/m²
..sedan kommer den elektriska golvvärmen och sabbar..
Dvs ca 14000kWh.
Bergvärmen är otroligt effektiv, och är det isolerat under golven så borde du kunna ligga på 30-55 kW/m²
..sedan kommer den elektriska golvvärmen och sabbar..
Så konsensus är att det är mycket, kanske inte fullt lika mycket som styrdonet säger, men ändå mycket.
Oisolerat, det antar jag, så jag värmer utåt och det känns ju onödigt. Ska jag då sätta den på någon mininivå eller riskerar jag något genom att göra det? Jag har tänkt att det blir mer fuktvandring om jag låter det stå kallt (och därmed haft golvet på extra varmt).
Bila upp och byta till vattenvärme är inte aktuellt i första taget. Dels för att jag snabbt kan räkna ut att det inte är en enkel lösning och toaletten och badrummet utanför är bara 6-7år gammalt.
Oisolerat, det antar jag, så jag värmer utåt och det känns ju onödigt. Ska jag då sätta den på någon mininivå eller riskerar jag något genom att göra det? Jag har tänkt att det blir mer fuktvandring om jag låter det stå kallt (och därmed haft golvet på extra varmt).
Bila upp och byta till vattenvärme är inte aktuellt i första taget. Dels för att jag snabbt kan räkna ut att det inte är en enkel lösning och toaletten och badrummet utanför är bara 6-7år gammalt.
Som jag skrev ska man inte ha golvvärme och inte tätskikt om plattan är oisolerad. Tyvärr bör ni bygga om och antingen isolera plattan eller leva med ett badrum utan golvvärme.N Nathalie skrev:Så konsensus är att det är mycket, kanske inte fullt lika mycket som styrdonet säger, men ändå mycket.
När man sätter golvvärme i en källare och har ett betonggolv som inte bilats bort och isolerats tillräckligt så händer precis det där.
Värmen sprids ju åt alla håll, inte bara uppåt, dvs det blir aldrig tillräckligt för att termostaten ska slå av. Så den drar tiotusentals W varje dygn
Det är inga problem att stänga av. Vill ni verkligen ha elvärme i golvet där måste ni bila ner några dm och göra om med rätt isolering.
Värmen sprids ju åt alla håll, inte bara uppåt, dvs det blir aldrig tillräckligt för att termostaten ska slå av. Så den drar tiotusentals W varje dygn
Det är inga problem att stänga av. Vill ni verkligen ha elvärme i golvet där måste ni bila ner några dm och göra om med rätt isolering.
Precis vad somN Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
N Nathalie skrev:Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.
FlugfiskarniJämtland skrev:
Bara slå av då. Tätskikt är det nog inte, mitt minne sviker mig. Jag var mer påläst då vi gick i husköpartankar men jag har för mig att det bara är i duschhörnet.FlugfiskarniJämtland skrev:
Är det bara i duschhörnet är det inte lika illa, det är helt ok ur fuktsynpunkt i källare med oisolerad platta. Men värmen bör slås av. Jag planerar själv dusch i min källare med oisolerad platta och kommer då ha duschkabin med avledning direkt till golvbrunn, inga tätskikt och ingen golvvärme. Frånluft med FTX och radiatorvärme. Man får leva med kalla golv vid avsaknad av underliggande isolering.N Nathalie skrev:
Vi la golvplattor i trä i badrummet som man kunde gå på. Då blev det inte kallt för fötterna och inget organiskt mot cementen.FlugfiskarniJämtland skrev:
Är det bara i duschhörnet är det inte lika illa, det är helt ok ur fuktsynpunkt i källare med oisolerad platta. Men värmen bör slås av. Jag planerar själv dusch i min källare med oisolerad platta och kommer då ha duschkabin med avledning direkt till golvbrunn, inga tätskikt och ingen golvvärme. Frånluft med FTX och radiatorvärme. Man får leva med kalla golv vid avsaknad av underliggande isolering.
Skönt! Vi har inga problem med fukt på nedervåningen iaf, det kollar jag med jämna mellanrum. Jag har slagit av toalettgolvet nu iaf så får vi se hur kallt det blirFlugfiskarniJämtland skrev:
Är det bara i duschhörnet är det inte lika illa, det är helt ok ur fuktsynpunkt i källare med oisolerad platta. Men värmen bör slås av. Jag planerar själv dusch i min källare med oisolerad platta och kommer då ha duschkabin med avledning direkt till golvbrunn, inga tätskikt och ingen golvvärme. Frånluft med FTX och radiatorvärme. Man får leva med kalla golv vid avsaknad av underliggande isolering.
Det som brukar omtalas som en risk är att ha golvvärme på en oisolerad platta. Det är väl individuellt hur oroade folk är. Men om du är oroad så är det säkraste att ha golvvärmen avstängd och aldrig slå på den.N Nathalie skrev:
Mitt badrum är på 3,8 kvm med elvärme i golvet. Graden av isolering i plattan vet jag inte, byggt -92, golvvärmen från -15.
Mina grannar med samma storlek på husen har ca 1000 kwh lägre årsförbrukning än mig, de har orginal vattenburen handdukstork som värme i badrummen.
Men jag har även en 1kw byggfläkt i garaget på 3,7 x 6,5 m som håller 5 grader vintertid, det har ingen granne.
Men uppskattningen på det är att min golvvärme drar runt 500 kWh per år.
Kan även nämna att termostaten gick sönder för nån månad sen så värmen gick på fullt hela tiden, golvet var då så varmt att man inte kunde stå still på det utan att bränna sig.
Mina grannar med samma storlek på husen har ca 1000 kwh lägre årsförbrukning än mig, de har orginal vattenburen handdukstork som värme i badrummen.
Men jag har även en 1kw byggfläkt i garaget på 3,7 x 6,5 m som håller 5 grader vintertid, det har ingen granne.
Men uppskattningen på det är att min golvvärme drar runt 500 kWh per år.
Kan även nämna att termostaten gick sönder för nån månad sen så värmen gick på fullt hela tiden, golvet var då så varmt att man inte kunde stå still på det utan att bränna sig.