BirgitS BirgitS skrev:
Under blandaren brukar det vara tre slangar/rör, ett för kallt vatten till blandaren, ett för varmt vatten till blandaren och ett för kallt vatten från blandaren till diskmaskinen. Två oanvända låter konstigt.
Här kommer nu lite bilder på både ovansidan och hur det ser ut under diskbänken. De två smala silvriga rören som sticker ner på undersidan är direkt kopplade till det svarta vredet man ser på ovansidan vid kökskranen.

• Kökskran med svart vred på gul kakelvägg ovan rostfri diskbänk, med fokus på rören under kranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart vred för kökskran syns uppifrån med märkningar och skruvhål, monterat på diskbänk.
    Skapa konto
  • Vattenrör och avloppsrör under diskbänk med kopplingar för kökskran.
    Skapa konto
  • Undersidan av en diskbänk med rörkopplingar och två smala metallrör.
    Skapa konto
Du har dubbla avstängningar, en på kranen och en separat. På den separata är det in och ut som syns.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du har dubbla avstängningar, en på kranen och en separat. På den separata är det in och ut som syns.
Vad innebär det, vilken av avstängningarna skall jag använda? Alltså, hur skall jag koppla in diskmaskinen när den kommer?

Den på kranen.

Avstängda vattenledningar under en diskbänk indikerar var kallvatten kan hämtas när kranen öppnas.
Skapa konto

Vattenkran med öppen ventil där vattnet strilar ner mot en diskho, cirklad del visar detalj.
Testa att det kommer vatten när du vrider på kranen, det kan du göra redan nu (ta en gryta eller hink eller något som vattnet rinner ut i)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Den på kranen.
Aha, och bara låta de andra två silvriga rören som går upp till det svarta vredet vara?

BirgitS
I Izak80 skrev:
Aha, och bara låta de andra två silvriga rören som går upp till det svarta vredet vara?
Under förutsättning att vredet på själva blandaren fungerar på det sätt som Dilato skrev. Det kanske är för att det inte fungerar som man har skaffat ett separat vred.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Under förutsättning att vredet på själva blandaren fungerar på det sätt som Dilato skrev. Det kanske är för att det inte fungerar som man har skaffat ett separat vred.
eller har varmvatten på den svarta (pratar i egen sak då jag har det så) (miele 90 oC diskmaskin (färdig på 30 minuter drar 3kw på den tiden)

Kolla svanströms filmer om elgiganten och deras installatörer först.
Jag hade tänkt ett varv till

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Kolla svanströms filmer om elgiganten och deras installatörer först.
Jag hade tänkt ett varv till
Vi bestämde att vi installerar den själva. Nu gäller det bara att hitta en diskmaskin som fyller ut/passar så gott det går i utrymmet, troligen en "Electrolux diskmaskin ESF5206LOW". De flesta diskmaskiner kan man väl påverka höjden på genom att skruva på benen eller hur funkar det? Höjden mellan golv och diskbänk är nämligen 88cm och man vill ju inte ha ett (allt för) stort hålutrymme mellan diskmaskin och diskbänk.

Electrolux diskmaskin ESF5206LOW

BirgitS
I Izak80 skrev:
De flesta diskmaskiner kan man väl påverka höjden på genom att skruva på benen eller hur funkar det?
Det är vanligt men bör kollas genom att läsa bruksanvisningen.

I Izak80 skrev:
Vi bestämde att vi installerar den själva. Nu gäller det bara att hitta en diskmaskin som fyller ut/passar så gott det går i utrymmet, troligen en "Electrolux diskmaskin ESF5206LOW". De flesta diskmaskiner kan man väl påverka höjden på genom att skruva på benen eller hur funkar det? Höjden mellan golv och diskbänk är nämligen 88cm och man vill ju inte ha ett (allt för) stort hålutrymme mellan diskmaskin och diskbänk.

Electrolux diskmaskin ESF5206LOW
normalt är nog justerbar höjd mellan 82cm och 87cm har du tur så går kanske att få den lite över 87cm +att diskmaskins underlägget bygger 2-3mm

I Izak80 skrev:
De flesta diskmaskiner kan man väl påverka höjden på genom att skruva på benen eller hur funkar det? Höjden mellan golv och diskbänk är nämligen 88cm och man vill ju inte ha ett (allt för) stort hålutrymme mellan diskmaskin och diskbänk.
Enligt manualen är höjden mellan 818 mm och 878mm, alla fötter justerbara. Så med diskmaskinsunderlägg/läckageskydd blir det nog helt rätt.

https://www.elgiganten.se/product/v...diskmaskin-och-tvattmaskin-60-cm/DRIPTRAYDW60

Tjockare:
https://www.clasohlson.com/se/Underlägg-för-diskmaskin-och-kyl-frys/p/Pr309807000

Billigare:
https://www.bauhaus.se/diskmaskinsunderlagg-tollco-acqua-team-60-cm

prismatcha Bauhaus på Hornbach så får du det för 101 kronor.

https://www.hornbach.se/shop/Lackageskydd-AquaTeam-D60/10065187/artikel-detaljer.html
Aqua-team säljs i försäkringsbolaget IF´s webbutik så borde ju vara godkänt.

D Dilato skrev:
Enligt manualen är höjden mellan 818 mm och 878mm, alla fötter justerbara. Så med diskmaskinsunderlägg/läckageskydd blir det nog helt rätt.

[länk]

Tjockare:
[länk]

Billigare:
[länk]

prismatcha Bauhaus på Hornbach så får du det för 101 kronor.

[länk]
Aqua-team säljs i försäkringsbolaget IF´s webbutik så borde ju vara godkänt.
Tack för tipset att ladda ned och kolla i manualen. Jag stirrade mig blind på produktspecifikationen där det stod 81.8cm. Vad tycker du om diskmaskinen jag länkade för övrigt, är det något att satsa på eller kan man få något mycket bättre i samma prisklass eller för några hundralappar till?

Jag har ingen åsikt om maskinen.
.
Dom flesta som recenserar den verkar ju vara väldigt nöjda.

Vi får hoppas på att medlemmen Elektroluxaren kan ge mera info om den är värd att satsa på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.