Jag vill stilla min hunger ...
I mitt säkringsskåp sitter en dvärgbrytare på 10A kopplad mot L1 som sedan hamnar i en takdosa tillsammans jord och nolla. Alla kablarna är FK1,5mm2. Från takdosan kan man nå 2 olika vägguttag.
Om jag vill ta ut 10A per vägguttag så kan elektrikern dra en ny kabel från en ny dvärgbrytare på 10A kopplad till L2 och via takdosan till ett av vägguttagen. Samma nolla används pga fasförskjutningen.
Visst stämmer ovanstående?

Om man istället för ovanstående drar en ny kabel från en ny dvärgbrytare på 10A kopplad även den till L1 så måste man även dra en ny nolla alternativt byta befintlig nolla till en tjockare kabel.
Är mitt påstående rätt?

tommib
Ja.
Följdfråga: Varför vill du ta ut 10A från två väggutag. Kök?
Gruppen måste märkas tydligt som flerfasgrupp i centralen.

Och att dra flera grupper (två faser och två nollor) i samma rör är inte bra, tar man ut 10 A på bägge grupperna flyter det 40 A genom röret och risken för överhettning är uppenbar. Dessutom blir det inte enligt "praxis" och gör installationen lite svår att förstå, ingen förväntar sig två olika grupper i samma rör/dosa. Så det vill jag avråda från.

Jag vill minnas att man bör ha en 2 polig säkring om de går i samma rör? Kanske inte stämmer. Hager hade en list man kunde dra över själva brytaren så 2st enpoliga blev 1st tvåpolig. Och kör inte samma fas

Då det handlar om en tvåfasgrupp ja, två olika enfasgrupper ska man undvika.

I TS exempel är det en tvåfasgrupp som är lämplig. Då är nolla och skyddsjord gemensam för hela gruppen.
Det behövs bara en fasledare som ansluts till en annan fas än första fasledaren. Den gemensamma delen av nollan och skyddsjorden bör skarvas med t.ex wago 222 och vara inte överkopplade i ett vägguttag eller lamputtag.

Den beskrina lösningen får bara användas på trefasanläggningar. Använder man metoden på en enfasanläggning blir nollan överbelastad.

tommib skrev:
Ja.
Följdfråga: Varför vill du ta ut 10A från två väggutag. Kök?
Gruppen måste märkas tydligt som flerfasgrupp i centralen.
Från takdosan i vardagsrummet når man ett vägguttag på utsidan av huset (inuti ett inglasat uterum) och jag vill komplettera med ytterligare ett vägguttag i uterummet för en luftvärmepump. Detta för att all el/belysning i vardagsrum och uterum skall gå på ena fasen och luftvärmepumpen på den andra.

Jag vill också montera en 1-fas energimätare från Eltako, WRZ12-32A, i säkringsskåpet för att kunna utläsa energiförbrukningen på luftvärmepumpen.

tommib
Någon av forumets elektriker får rätta mig om jag har fel men man brukar väl rekommendera att lasten på en trefasgrupp (tvåfas i detta fall) är någorlunda jämnt fördelad. En LVP i ena änden och lite belysning/el i vardagsrummet i andra låter lite snett.
Finns det inte någon chans att dra en ny matning från centralen? Elektriker kan vara rätt kreativa om du får tag på rätt person.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib skrev:
Finns det inte någon chans att dra en ny matning från centralen?
Vad menas med ny matning? (Jag vill inte ha utanpåliggande kabel utan använda de flexrör som finns)

elmont skrev:
Och att dra flera grupper (två faser och två nollor) i samma rör är inte bra, tar man ut 10 A på bägge grupperna flyter det 40 A genom röret och risken för överhettning är uppenbar. Dessutom blir det inte enligt "praxis" och gör installationen lite svår att förstå, ingen förväntar sig två olika grupper i samma rör/dosa. Så det vill jag avråda från.
elmont, det begriper jag inte:
om man har två faser och två nollor i samma rör då är det risk för överhettning.
men om man har en tvåfasgrupp, dvs två fasledare och en gemensam nolla då är det OK?
I det första fallet är ju båda nollor parallelkopplade genom sammankopplingen borta i centralen. Så vad är skillnaden belastningsmässigt mot det andra fallet?

Resulterande ström i en gemensam nolla blir väl mindre p.g.a. fasvinkeln mellan 2 faser? Med separata nollor går ju hela strömmen för vardera fasen genom respektive nolla. Gå till tre faser, så får du ju 0 A i nollan.

I en trefasgrupp är spänningarna förskjutna 120 grader, vilket gör att summan vid varje punkt är 0. Principen för två faser är densamma, men där är summan maximalt samma som för en fas. Vet inte om det gjorde det mer begripligt för dig ;)

tommib
Ny matning = utanpåliggande kabel.
Men ta dit en elektriker som får koppla in det hela. Om det är en orimlig koppling kommer ju vederbörande att vägra. Det bästa är väl att du förklarar på telefon vad situationen är och vad du önskar.

Om man genom att lägga till en 3:e faslast för att få 0 A, så måste ju 2 separata faslaster vara lika stor som den 3:e, men ligga 180 grader ifrån. Alltså 2 faser ger en resulterande ström som är lika stor som en fas, men med ett fasläge 180 grader ifrån den 3:e tänkta fasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.