Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elförbrukning villa, vad drar ström när man inte är hemma?

1. B
    Medlem · Uppsala · 724 inlägg

bakterie

Medlem
    I en annan tråd redovisade jag för mina upptäckter i helgen när jag sprang runt och mätte upp vad olika prylar drar. Precis som andra konstanterat här så är hemelektronik i standby inte så farligt. Däremot upptäckte jag några andra busar, siffrorna anger vad de drar när de är "avstängda":

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
    Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
    Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
    Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Totalt blir detta 83W hela tiden, eller ca 20% av min totala grundlast på runt 400W. Det blir ca 720kWh på ett år, helt i onödan.

Så mitt tips är att kolla era vitvaror. Hos mig får diskmaskin (8 år gammal Miele), ugn (8 år gammal Husqvarna), och mikro (okänt märke och ålder) godkänt, medan resten får bakläxa. Jag ska åtgärda dessa med lite smarta pluggar.

2. A
    Medlem · 2 586 inlägg
    Tyvärr kan jag sägs att utan att mäta så vet man inte...
    Blev ganska förvånad när jag upptäckte att dammsugaren som är helt släckt drar 10w i standby.....
    Den är gjord efter 2000....

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 031 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Hur bra är de apparater man kan köpa för att mäta förbrukning då? Klarar de av det min "maskinpark" inte fixar?
    Och är en för 179 spänn från Kjell lika bra som dyrare varianter?

4. S
    Besserwisser · Stockholm · 385 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Om man läser kommentarerna på produktsidan så är den första att mätvärdena inte verkar stämma. Låter misstänkt som att den mäter skenbar och inte aktiv effekt. Den anger dock kWh och W, inte kVArh och VA.

Med det sagt, jag har en som ser exakt likadan ut köpt på biltema. Har faktiskt inte kollat hur den mäter utan bara förutsatt att den gör rätt. Kanske ska ta och ta reda på det.

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 120 inlägg

FotografenPremiumikon: Lampa

Verktygstokig
    Återigen...var det aktiv effekt?
    Dammsugare har ett nätfilter bestående av ett par tre kondensatorer på nätingången, för att inte släppa skräp från elmotrns kolborstar baklänges ut på nätet. Ligger dessa före brytaren drar de kapacitiv reaktiv effekt med avslagen dammsugare. Eventuell varvtalsreglering kan också spöka.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 031 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Kan inte påstå att jag är varken nöjd eller missnöjd med Kjells egna märken generellt ..
    Steget upp verkar ju vara nåt sånt här;
    https://www.kjell.com/se/produkter/...trom/energimatare/elmatare-din-montage-p67049

Om man vill testa att någon mäter rätt, hur skulle man gå tillväga?

Den har ju hyfsade omdömen på amazon iaf ...

• Laddar…
  7. S
    Besserwisser · Stockholm · 385 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Två metoder som dyker upp spontant: Koppla in en ren kapacitiv last (= en kondensator som tål nätspänning). Räkna ut vad skenbara respektive aktiva effekten blir. Jämför med mätvärdet.
    Alternativt: Använd husets elmätare. Stäng av allt utom det uttaget där du kopplar in din lösa mätare + valfri pryl. Blir det samma effekt? Husets mätare gör rätt och mäter aktiv effekt.

8. M
    Medlem · Skåne · 178 inlägg

Martin_

Medlem
    Nu när du säger/skriver det har jag glömt tvätt, torktumlare och diskmaskin...

Edit: 1.5w för all, var inte så spännande. De drar 0.5w var (fast med opålitlig mätare, den avrundar till 0.5W)

Redigerat 10 aug 2022 16:28
    • Laddar…
  9. R
    Medlem · Sörmland · 414 inlägg

R Göran

Medlem
    En kyl frys bidrar till uppvärmningen. Bör outas.

10. B
    Medlem · Stockholms · 713 inlägg

Boende45

Medlem
    Det stämmer naturligtvis men 5-6 månader om året är det inte ett ekonomiskt värde och ofta inte heller under vinterhalvåret.

En äldre frysbox t ex är oftast placerad i ett utrymme där spillvärmen saknar värde, det tillför inget att rumstemperaturen i förrådet i källaren ökar 2 grader.

11. T
    Medlem · Blekinge · 8 657 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
    Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.

12. P
    Husägare · 4 756 inlägg
    Naturligtvis är det så, även på samma sätt med värme i huset. Dock inte så stor mening om man bara är hemifrån kortare stunder. I sommarstugan är det kanske veckor och på vinterhalvåret månader mellan besöken så då stängs varmvattenberedaren av mellan besöken. Inget behov av varmvatten första timmen efter ankomst där.

13. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 972 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Ja, om du pratar om en ren varmvattenberedare med "doppvärmare" så har du helt rätt.
    Dock blir den reella besparingen under något/några dygn tämligen minimal i förhållande till nackdelen med att vänta ett par timmar innan man kan tvätta händerna i varmt vatten.

Om man har någon form av värmepump som värmer upp vattnet blir dock ekvationen betydligt knepigare.
    Beroende på pump så kan den behöva arbeta med en högre effekt och ett lägre COP/COPV som i sig kan ge dyrare uppvärmning. Vissa andra kan koppla in elpatron för att snabbt få upp värmen i varmvattnet, vilket kan leda till flera gånger dyrare varmvatten under en del av uppvärmningscykeln.

Som bonus har många värmepumps-varmvattenberedare automatik som skyddar mot legionella genom att periodiskt höja temperaturen över 60grader i varmvattenberedaren.

14. T
    Medlem · Blekinge · 8 657 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Och då har jag kopplat bort min elpatron i VP från dag 1. Legionellaprogramm kör jag aldrig eftersom det finns inga vattenfickor. Alla tappställen för varmt vatten används dagligen.

• Laddar…
  15. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 972 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Utmärkt. Då stämmer det för dig. Dock är det inte ett generellt svar, då rätt många inte går in och gör den typen av ändringar i sina värmepumpar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.