Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elförbrukning villa, vad drar ström när man inte är hemma?

1. A
    Medlem · 21 inlägg

AndreasCh

Medlem
    Hej.
    Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
    I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
    Det jag kan komma på är.
    - Router
    - Kyl
    - Frys
    - Halvfrys
    - 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
    - Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
    - pumpbrunn dränering
    - värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
    - 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
    - utelampa lågenergi skymningsrelä
    - växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A420FD8C-C0A0-4855-AAC0-4F7BBA46D5D9.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B01D50AF-C98B-4D6D-AE0A-D0DAC67D2CD6.png

mvh
    Andreas

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Sala · 580 inlägg

Marsman80

Medlem
    Eftersom du får mätvärde per timme så borde du väl lätt kunna stänga av saker under ett par timmar och se hur mycket förbrukningen sjunker?

3. M
    Medlem · Harplinge · 157 inlägg

marcusjj

Medlem
    Hur värmer du varmvattnet?

Ponera att källvattnet är 7 grader och det du använder är 40 grader. Då går det åt 11,48kwh för 300 liter.

4. P
    Husägare · 4 507 inlägg
    Den 22 juli gick det åt 7,3 kWh, så det borde vara det du räknar på.

Jag har haft samma funderingar runt mitt eget hem och så här har jag resonerar så här med grovt avrundade uppskattade siffror:
    Kyl 1 kWh
    Frys 2 kWh
    Varmvattenberedare 300 liter 3 kWh
    Övrigt (IT utrustning, några LED lampor mm) 1 kWh

Men jag kommer aldrig under 10 kWh, så det är något mer som drar hos mig. :thinking:

• Laddar…
  5. V
    Medlem · Stockholm · 524 inlägg

Viktorbyggahus

Medlem
    Topparna är antingen kyl och frys eller vvb. Det här är inte orimliga siffror. Jag har 10kwh i ”alltid på” på sommaren. På vintern runt 13kwh för då är cirkpumparna på. Jag har gått ned från ca 20 till 10 genom lampbyten, automatisering, att dra ut kontakter och att ta bort relän som bara låg å smygstal el.

men det som drar ström är som du säger. Standby tv laddare dator ugn smarthögtalare m.m
    Kyl frys
    Lampor
    Ventilation
    Cirkpumpar
    Vvb
    Ev luftrenare och luftavfuktare
    Kameror
    Nätverk
    Larm

Kyl och frys drar olika mycket. Kompressorn är inte på konstant. De kan dra mer än deras listvärde. Om du inte har aaaa+++++ kyl och frys så får du nog räkna med att se drar 3-4kwh bara de.

6. M
    Medlem · 192 inlägg

Mapet890

Medlem
    Samma här, ligger på cirka 10 kWh när ”inget” är igång

7. M
    Medlem · 192 inlägg

Mapet890

Medlem
    Lite fel av mig, jag ligger tydligen på cirka 8-10 kWh per dygn när vi tex inte är hemma, men då går bergvärmepumpen några timmar på natten för att ge lite värme till källaren.

8. V
    Medlem · Stockholm · 524 inlägg

Viktorbyggahus

Medlem
    10kwh med bergvärme igång är väldigt lite för ett hus. Beroende på hur stort och nytt huset är.

9. davveno1
    Medlem · Borås · 679 inlägg

davveno1

Medlem
    Jag ligger på 4.5-5 kwh när ingen är hemma i huset på sommaren.
    Ingen 'extra' avstängt utan man bara går utanför dörren som vilken dag som helst.
    FLVP som värmer upp vattnet ett par gånger per dygn.

10. S
    Besserwisser · Stockholm · 334 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Schablon är väl typ 25 kWh/dygn för varmvatten, hushålls- och fastighets el. Uppvärmning tillkommer?

11. P
    Husägare · 4 507 inlägg
    Men nu är frågan ett dygn när ingen är hemma, dvs inget varmvatten eller tvättmaskin eller diskmaskin och liknande.

12. S
    Besserwisser · Stockholm · 334 inlägg

stugan_i_skogen

Besserwisser
    Exakt, men då hade du väl runt 10 kWh per dygn, det känns rimligt. Under 500W i ”grundlast”

• Laddar…
  13. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 811 inlägg
    Börja med att försöka lista ut vad som gör att du får toppar med c:a 6 timmars mellanrum. Dessa toppar finns ju i båda diagrammen, men olika höga.

14. P
    Husägare · 4 507 inlägg
    Jo.

Jag tolkade ditt inlägg om 25 kWh som innehöll varmvatten mm som något annat än förbrukningen för ett dygn när ingen är hemma, men det kanske var som jämförelse mot ett sådant dygn?

15. M
    Medlem · 192 inlägg

Mapet890

Medlem
    Värmepumpen går några få timmar per dygn på växel 1, uppskattar det till kanske 5 kWh per dygn.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.