Byggahus.se

Elförbrukning upp 30% mot förra november

1. T
    Medlem · Nivå 16
    Min elförbrukning ökade med 30 % i november i år jämfört med november 2018. Inga ändrade levnadsvanor. Sydöstra Blekinge. Har 4.5 kWp sol-el på taket samt bergvärme. Det var ovanligt molnigt i november men var det också ovanligt kallt denna november?
    Eller måste jag börja leta efter grannens hönshus?

2. G
    Medlem · Nivå 8
    Den mörkaste och regnigaste nov på över 20 år.
    I Göteborg hade de typ två soltimmar i hela nov, vet inte om ni hade så mkt bättre.

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Ronneby kanske är lite för långt ifrån där du bor, men kollar man RL.se har medeltemperaturen November 2019 legat högre än 2018, 5,5 respektive 4,7 grader.

Kanske är det den minskade solinstrålningen eller så får vi snart läsa om uppföljaren till Hönshuset. :crysmile:

https://rl.se/vadret/period.php

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hos oss i sydhalland har vår förbrukning ökat med 10%, 478 -> 527 kWh.
    Ganska normal variation, och liten med tanke på det bedrövliga höstvädret.

Det är klart att med egen sol-el, så kan det variera mycket mer på grund av den lokala solsituationen.

5. G
    Medlem · Nivå 8
    Bor inte där. Där jag bor hade vi hela 13 tim sol på hela nov. Bedrövligt och gör avtryck, särskilt om man ha solanläggning av ngt slag.

Sen beror det ju på vilket hus man har. I mina gamla hus är vinden helt avgörande. -5 och stilla drar betydligt mindre än +2 och blåsigt.

• Laddar…
  6. M
    Husägare · Nivå 10
    Här tror jag det var mildare i november än förra året. Min förbrukning föll 19 procent jämfört med november 2018 och det var ovanligt liten skillnad mellan oktober och november.

REDIGERING: Hela året ser ut att sluta på under 8 500 kWh, jämfört med tidigare 11 500 som lägst (2018) och från drygt 19 000 2016. Men då är det förstås mer än vädret som ändrats.

Redigerat 12 dec 2019 00:44
    • Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 6
    Riktade mig till Thomas.

8. rampante
    Medlem Nivå 10
    Märkligt Thomas. Jag hade något mindre förbrukning i nov 19 jämfört med nov 18 och vi bor ju inte långt från varandra.

9. O
    Medlem Nivå 5
    Jag har data för fyra år bakåt och 2019 är det år jag haft minst förbrukning i november, 27 % lägre än 2018 som var toppen. Dock har vi i västra Skåne varit skonade från riktigt kyla i år.

10. K
    Medlem · Nivå 13
    Nyligen köpt elbil/laddhybrid?
    Jag stod inför samma frågeställning när jag kollade för några veckor sedan och jämförde mot förra året.
    Det tog ett tag innan poletten trillade ner. :D 10 kWh extra per dygn vart det för egen del.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 24
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Har du också solpaneler?

13. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag bor inte i Blekinge (även om det känns så nu när det borde vara vinter...) men här är skillnaden marginell från förra året. Det har varit mindre sol i November, men å andra sidan har det varit typ +2 grader dygnet runt hela månaden.

Du har väl statistik på hur mycket solpanelerna har genererat?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG

14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Har du till slut börjat handla på Systembolaget eller vad är förklaringen?

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, summan av utgifterna är konstant.