Byggahus.se
Installerade en jordvärnepump i november, i genomsnitt har den nu i november och december dragit 1700 kWh/ månad.
Huset är 110 kWh (2 plan, 90+20 m2) byggt ca 1910. Innan med vedpanna förbrukades ca 240 kWh/månad. Hela ökningen ligger alltså på värmepumpen men är det inte för stor höjning, vad kan det bero på? Bor i Skåne

Redigerat:
Det håller jag med om. Har ett relativt stort(3x80 kvm) lättbetonghus. Gamla, originalfönster 1951 och 30 cm kutterspån på vinden. Centrala Jämtland.
Bergvärme:
November 1953 kwh
December 1926 kwh

Iofs mer än ditt hus men också andra, sämre förutsättningar.
Du måste få någon att kolla på anläggningen. Ställ också frågan i varmepumpsforum där de riktiga vpnördarna häckar.

/LOB

Värmepumpsforum är bra att kolla med också. Det du även bör göra är att kolla drifttiderna på pumpen. Har eltillskottet behövt gå in?

Svårt att dra slutsatser utan att veta hur mycket som gick åt av den gamla energikällan, med ett hus från 1910 som inte är tilläggsisolerat tycker jag nog inte att det behpver va helt orimligt. Men med det sagt, går eltillskottet så kan dimensioneringen va fel.

Jag tycker inte att förbrukningen låter extremt hög, för storleken och åldern på huset.

EN kontroll som du bör göra, är att titta på driftstiden för värmepumpen, och för tillsatsvärme. Jag antar att du har en värmepump med inbyggd tillsatsvärme? Du har troligen någon meny där du kan se drittiden. I princip borde den inte behöva ta till tillsatsvärme alls med den väderlek vi har nu.

Om något är fel med värmepumpen så kommer den att fylla på värme med tillsats, som är dyrt.

240kWh utan uppvärming låter lågt.

1700-240kWh ger cirka 48kWh per dygn, alltså 2kWh per timme. 2kW är väl ungefär vad en normalstor (7-9kW) värmepump drar vid kompressordrift, i så fall har den gått nästan konstant. Vad är det för värmepump, som sagt läs av tider för kompressor och tillskott.

• Gilla
jockesvanlund
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
240kWh utan uppvärming låter lågt.

1700-240kWh ger cirka 48kWh per dygn, alltså 2kWh per timme. 2kW är väl ungefär vad en normalstor (7-9kW) värmepump drar vid kompressordrift, i så fall har den gått nästan konstant. Vad är det för värmepump, som sagt läs av tider för kompressor och tillskott.
240 kWh/ månad förbrukades innan med vedpanna, alltså uppvärmning, varmvatten och hushållsel.

• Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tycker inte att förbrukningen låter extremt hög, för storleken och åldern på huset.

EN kontroll som du bör göra, är att titta på driftstiden för värmepumpen, och för tillsatsvärme. Jag antar att du har en värmepump med inbyggd tillsatsvärme? Du har troligen någon meny där du kan se drittiden. I princip borde den inte behöva ta till tillsatsvärme alls med den väderlek vi har nu.

Om något är fel med värmepumpen så kommer den att fylla på värme med tillsats, som är dyrt.
H hempularen skrev:

• IMG_20200123_110633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är drifttiderna ca 50 dagar efter installation.

Kan det hjälpa att ställa om vp till driftläge värmepump?

Tillsatstiderna ser misstänkt ut som de tider som ligger i min pump och som i princip enbart härrör från installationen. Troligen kördes pumpen som elpanna nån dag innan den kopplades på jordvärmeslingan.

Inga konstigheter att huset drar ca 1700 kWh. På vedpannan är drar bara en eventuell cirkpump el. Vet du hur mycket ved som gick åt så kan garanterat någon med koll på vedeldning säga om din nuvarande förbrukning är rimlig.

Tror jag nämnde att vi på 110 kvm hus från 1930 ligger ca 1300kwh eller lägre. Men vårat hus är rejält tilläggsisolerat och har energiglas i fönstren. Det gör skillnaded 40cm glasull på vinden (även på lite negativa sätt).

A ArWo skrev:
Tillsatstiderna ser misstänkt ut som de tider som ligger i min pump och som i princip enbart härrör från installationen. Troligen kördes pumpen som elpanna nån dag innan den kopplades på jordvärmeslingan.

Inga konstigheter att huset drar ca 1700 kWh. På vedpannan är drar bara en eventuell cirkpump el. Vet du hur mycket ved som gick åt så kan garanterat någon med koll på vedeldning säga om din nuvarande förbrukning är rimlig.

Tror jag nämnde att vi på 110 kvm hus från 1930 ligger ca 1300kwh eller lägre. Men vårat hus är rejält tilläggsisolerat och har energiglas i fönstren. Det gör skillnaded 40cm glasull på vinden (även på lite negativa sätt).
Elpatron gick ca 15 timmar vid installation, såg igår att den gick när varmvatten var slut. Har nu ändrat från drift auto till endast värmepump, får se vad det får för effekt.

B Birgit Olsson skrev:
240 kWh/ månad förbrukades innan med vedpanna, alltså uppvärmning, varmvatten och hushållsel.
Du kan inte skriva på detta sätt! Jag och troligen de flesta andra förstår att du menar att huset drog 240kWh/månad i elektricitet. Men kWh är inte (bara) ett mått på elförbrukning. Det är ett mått på energiförbrukning. Ved innehåller också energi. Energi som mäts i kWh.

Tillverkades varmvattnet med el innan också? 240kWh låter i så fall extremt lågt.

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Frågan var om det är rimligt att värmepumpen drar november och december 1700 kWh/ månad. Innan med ved året och dygnet runt ca 25 m3 förstärkt med olja kalla dagar ca 1 m3/år, elförbrukning för det och hushållsel ca 240 kwh per år.

Min hus med bvp förbrukade 1050 resp 1250 kWh under samma period.. Alltså total elförbrukning då jag inte loggar enbart bvp..
125kvm hus från hedenhös tid.. Min pump går endast på utgivare och rumstempen ställd på 20 grader. Huset ligger på höglandet.

Låter snorbilligt rimligt.. Räkna på vad du får ut på 1 m3 ved, ca 2500 kWh x25 plus oljan. Nu är jag inte raketforskare, så matematiken stämmer kanske inte....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.