Byggahus.se

Elförbrukning för tappvatten.

1. Lasse Suzican
    Medlem Nivå 2
    Hej på er alla.
    Har en liten frågeställning jag gärna skulle få lite svar på.
    Har mätt elförbrukningen till elkassetten som ger värme till tappvattnet.

Har en gammal kombipanna från sent 60-tal med en extern elkassett. Kassetten värmer en liten mindre mängd vatten (c:a 100l) som cirkulerar in i pannan och där värmer upp vattnet varmvattenberedaren.
    Alla gamla rör till radiatorer är urkopplade och det enda som finns idag är kassetten, cirkpump till kassetten och ett expansionskärl. Skorstenen är bortkopplad så ingen spillvärme genom den.
    Grejerna ska plockas ut till sommaren och ersättas med en ny varmvattenberedare, och tanken med att mäta elförbrukningen var dels att jag tyckte att det gick mycket el, samt en liten uppfattning om dom löpande kostnaderna.

Varmvattenförbrukningen varje dag är en dusch, morgon & kvällstoalett, snabb sköljning av bestick,tallrikar och kokkärl innan dom ställs i diskmaskinen (sköljer av snabbt iom att diskmaskinen bara körs var 4-6 dag) samt disk av stekpanna 1-2 ggr i veckan.
    Hushållet består av en person, samt en katt.

Elförbrukningen är mellan 22-23 kwh per dag.
    Tycker det känns väldigt mycket.
    Åsikter????

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    22 x 30 = 660 kWh/månad för varmvatten alltså.

Här gjorde vi av med knappt 600 kWh under januari för hela husets behov.

Varmvattenberedaren (Nibe Eminent 100 liter) tar 125 kWh/månad ungefär.
    Två personer i hushållet, men vi slarvar nog lite med duschandet.

Men en dusch kan ju vara 3 minuter eller 30.
    De personliga vanorna betyder nog mest för förbrukningen.
    Hur ofta badar du katten :)

3. L
    Medlem · Nivå 14
    Låter mycket. Hur har du mätt förbrukningen? Energimätare till elkassett och cirkpump?

4. S
    Medlem Nivå 4
    Precis, och har du koll på vad katten gör när du inte är hemma?

I övrigt har jag tyvärr inget att tillföra.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag tycker också det låter mycket. Kopplingen med elkassett som värmer pannan och dess VVberedare låter skumt och där kanske man tappat värme. Känns det varmt i detta källarrum?
    Att skölja disken innan diskmaskinen diskar är en gammal dyr vana från tiden då diskmaskinerna inte var så bra. Varför? Även om DM körs bara en gång i veckan så kan väl slkiten sitter kvar sålänge?
    En annan sak kan vara långa ledningar mellan pannan och tappstället. Om vattnet måste gå flera minuter för att få ut en skvätt varmvatten så förlorar du lika mycket VV som har gått vatten under väntetiden utan nytta. Varje gång.

6. N
    Medlem Nivå 14
    Vår VV-beredare verkar dra 10 kWh om dygnet i tomgång (jag har jämfört totalförbrukningen två olika sommarhelger när vi var borta, ena helgen var beredaren avstängd och det andra var den påslagen).

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Hej,

jag har en separat 100l vvb och jag skulle säga att den tar ~10kWh/dygn på 3 vuxna

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ett bra påpekande!

Speciellt i gamla hus, som ofta har grova vattenrör, kanske 22 mm, i koppar som "suger åt sig" mycket av värmeenergin.
    Och skall man hetvattenskölja varje tallrik och kaffekopp (och kattens gräddfat :) ) så går det nog åt en del vatten.

9. T
    Medlem · Nivå 16
    Kopparrör eller järn - det är inte så stor skillnad. Men den mängd vatten som spolas varje gång är ju egentligen vv som går åt.
    Men katten den är nog boven. Jag läste i skolan att man kan altra elektricitet om man gnugga ett kattskinn mot bärnsten. Kanske katten kan göra rätt för sig här!
    Förlåt Lasse om vi retas med din katt (jag har själv).

• Laddar…
  10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har läst att katter kan starta spishällar med touchkontroller.

Kanske de kan starta sådana där "beröringsfria" vattenkranar också.

Våra katter dricker i alla fall gärna från en svagt rinnande kran i handfatet :)

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag menar att mängden koppar som skall värmas upp i ett 22 mm rör, för att vattnet skall komma fram varmt, är ganska stor. (Järn är väl ovanligt i vattenledningsrör?)

Och det gör nog en del skillnad mot ett modernt 15 mm PEXrör.

12. H
    Medlem Nivå 6
    Vi har separat VVB som jag mäter förbrukningen på. Senaste året snittar den på 8,1 kWh/dygn med två vuxna och en treåring i hushållet. Ganska korta och isolerade plaströr för vattnet.

13. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Låter mkt ... jmfr hushåll för min hund o mig ... total snittkostnad/dag 20 kWh (2014) vilket inkluderar hushållsel, (separat elvattenberedare), elbastu 2-3 ggr veckan inkl duschar, elgolvvärme etc (ex pelletskamin)
    Hunden vägrar badas ... jag sköljer inte disken �� och kör diskmaskinen var 5:e dag.

14. Lasse Suzican
    Medlem Nivå 2
    Lordi:
    Japp! En trefas elmätare mellan säkringsskåpet och elkassett/cirkpump.

Thomas_Blekinge:
    Det är som sagt en kombipanna som fått påmonterat en extern elkassett (6 kW) av tidigare ägare.
    Sedan har jag kopplat bort allt vad radiatorvatten heter och pluggat alla oanvända anslutningar.
    Det är inte särskilt varm i rummet där pannan står ungefär 18-19 grader.Duschen är vägg i vägg så där är det bara någon meter 15mm kopparrör, Till kök och toalett ligger det "rör i rör" med (tror jag) 10 mm innerdiameter. Längden är ungefär 4-5m, då köket ligger direkt ovanför pannrummet...

KnockOnWood:
    "Beröringsfria" blandare har jag inga, så där är nog kattfan oskyldig....

Nä!
    Det är säkert som ni säger att det är katten som är skyldig. Blir till att investera 25´000 i ett övervakningssystem med 86 kameror för att hålla koll på vad det lilla livet hittar på för jäkelskap...
    Eller så byter slänger jag in en vv-beredare "sidanom" och kopplar in lite tillfälligt redan nu.
    Med tanke på vilka förbrukningar som tagits upp här så verkar jag ju förlora runt 10-14 kr om dagen, eller 300-400 i månaden....

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 16
    Kolla elmätaren varje dag samma tid. Kopla bort vv nån dag och jämför.