Jag roade mig nu på morgonen (då jag såg dagens elpris) att kolla senaste veckans elförbrukning.
Enligt bergvärmepumpen (Vaillant) så har det gått åt i snitt 33 kWh / dygn i uppvärmning, samt 3 kWh för varmvatten. Den totala erförbrukningen är dock enligt elbolaget 58kWh / dygn i snitt. Alltså slösar jag upp 22kWh i "annat"...
Försöker begripa vad detta är. Jag har inte använt motorvärmare i våra bilar den senaste veckan. Inte heller haft igång bastun. Det enda jag kan komma på är spisen och våra datorer, samt kyl och frys. Men är det rimligt?
Man kanske kunde passa på att avfrosta frysen nu då det är kallt ute, och ställa ut maten istället..
Kan man lita på siffrorna från värmepumpen?
Jag har förra året köpt en 3-fas energimätare (shelly 3EM) som jag tänkt montera för att få lite koll på elförbrukningen. Har dock inte kunnat bestämma mig för vad jag egentligen ska mäta. Tänkte först sätta den på inkommande faser, men den förbrukningen får jag ju redan från elbolaget. Fördelen vore ju då att kunna se förbrukningen "live". Men det kan jag även lösa med ett arduinobygge jag gjorde i vårt förra hus, som räknar blinkningar på elmätaren.
Värmepumpen känns ju onödig att mäta då den redan mäter själv. Om jag nu inte vill göra det tillfälligt för att kontrollera förstås. Spisen känns ju inte så spännande att mäta. Möjligtvis då att fördela upp den på tre säkringar till olika rum, borde få med alla datorer då. Får grubbla vidare. Vore annars intressant med något som kunde mäta alla laster. Det fanns ju tidigare att köpa en mätare som mätte på inkommande faser och listade ut vad allt var.