Hej alla,

Har fått en estimering på 35 000kwh för 2020. Detta är ett hus på 250kvm, golvvärme genom hela huset, luft/vattenpump som är 5 år gammal. Dock så har jag en plugin hybrid, spabad, rätt så mycket utomhusbelysning men allt är nytt och led. På sommaren stänger jag av värmen helt men snittar ändå 1300 kwh per månad. Låter inte det orimligt högt? Huset är ett äldre 20 talshus men allt är nytt och utbytt, inkl isolering. Två vuxna och två barn.

Vad ligger ni på?

Edit:
Min bil drar 250kwh per månad, 3000kwh per år, då är jag nere på 32 000 kwh/år. Spabadet är fortfarande okänt

Redigerat:
  • Gilla
Jakarta
  • Laddar…
Har 50 m2 mindre än dig och inget spabad men annars samma och ligger på 18 000 nu ungefär/år.

Stefan N Stefan N skrev:
Har 50 m2 mindre än dig men annars samma och ligger på 18 000 nu ungefär/år.
OK tack. Rätt så stor skillnad. Dock så vill frun ha 25-26 grader inomhus så det drar iväg lite gissar jag. Kom fram till att bilen drar ca 250 kwh I månaden. Försöker räkna baklänges just nu :)

• Wow
  • Haha
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Jag lddar två bilar, har sällan under 24 grader på vintern.

Stefan N Stefan N skrev:
Jag lddar två bilar, har sällan under 24 grader på vintern.
Å fan... Låter som att någon stjäl ström från mig. Tips på vart jag ska börja

Så här ser det ut hos mig

• Skärmdump som visar en energiförbrukningsapp med daglig energianvändning i kWh och procentandelar fördelade på dag, kväll och natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har grannen ett hönshus?

• Gilla
  • Haha
tobben87 och 23 till
  • Laddar…
D darth_vader skrev:
Har grannen ett hönshus?
Nej, varför?

100 år gammalt hus, 250m2 och 25 grader inomhus. Det är inte orimligt högt. Men du kan titta på värmepumpen om den loggar hur mycket tillskottsvärme som kommer från ren el

• Gilla
Lasse Ln och 3 till
  • Laddar…
L Lidd skrev:
100 år gammalt hus, 250m2 och 25 grader inomhus. Det är inte orimligt högt. Men du kan titta på värmepumpen om den loggar hur mycket tillskottsvärme som kommer från ren el
Hmm ska kolla om man kan se det. Återkommer

Med tanke på hur jämn förbrukningen verkar vara över dygnet så skulle jag gissa på värme

Den fördelningen säger mig inget alls om man inte vet hur långa dag, kväll och natt är. Är kvällen 2h och dagen 10h, eller är de alla 8h?

L Lidd skrev:
Den fördelningen säger mig inget alls om man inte vet hur långa dag, kväll och natt är. Är kvällen 2h och dagen 10h, eller är de alla 8h?
Fick inte med hela bilden.

• Skärmdump av en mobilapp som visar elanvändning med stapeldiagram och procentuella förbrukningscirkeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min pump är en Mitsubishi ecodan, kunde dock inte hitta något i menyn gällande extra elanvändning. Däremot så såg jag att uppvärming av vatten var satt på normalt läge. Ställde om den till Eco, men vet inte hur mycket besparing man gör där

L lingonsoppa skrev:
Nej, varför?
Man måste hängt här i något för att förstå referensen. Men kort summerat så hade en granne "råkat ha sitt hönshus inkopplat på en medlems hus

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.