1 797 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Elfel
Sida 1 av 2
Hej
Bor i villa med två våningar plus källare. Igår kväll slutade helt plötsligt alla lampor och hällen på entréplanet plus allt i garaget att fungera.
Kyl, ugn och vissa kontakter på samma plan fungerar fortfarande och allt på andra våningen och i källaren fungerar.
Inga automatsäkringar har löst ut, ingen jordfelsbrytare har löst ut, har bytt alla huvudsäkringarna men fortfarande samma fel.
Någon som har förslag på vad jag mer kan kolla eller vad som hänt?
Bor i villa med två våningar plus källare. Igår kväll slutade helt plötsligt alla lampor och hällen på entréplanet plus allt i garaget att fungera.
Kyl, ugn och vissa kontakter på samma plan fungerar fortfarande och allt på andra våningen och i källaren fungerar.
Inga automatsäkringar har löst ut, ingen jordfelsbrytare har löst ut, har bytt alla huvudsäkringarna men fortfarande samma fel.
Någon som har förslag på vad jag mer kan kolla eller vad som hänt?
Saknas fasen in så får du kontakta nätägaren. Jag skulle mätt om inkommande spänning finns till huvudsäkringen innan jag ringer.
Men det visar inte om det finns in till huvudsäkringen.
Har man bytt huvudsäkringarna och därmed med viss sannolikhet eliminerat den felkällan, är det ett bra sätt att se om man har spänning eller inte för den som inte har mätutrustning tillgängligt, eller inte kan mäta. Det ger med god sannolikhet mer information än att inte titta där alls, innan man ringer en elektriker.D Daniel 109 skrev:
Dessutom, OM mätaren visar spänning på alla faser så visar det om det finns spänning till huvudsäkringen.....det är också bra info.