Byggahus.se

Elfel, lampa lyser när den är avstängd

1. T
    Medlem · Nivå 12
    I morse märkte jag att sovrummets taklampa (glödlampa) började glöda svagt även fast den är avstängd med brytaren. Slår jag på brytaren lyser den normalt.
    Med brytaren av mäter jag ca 200 V i lamputtaget. Med brytaren på är det normala 230 V.

Elen i huset är ett hopplock av gamla kuloledningar/dosor, nyare VP-rör (90-tal?)/plastdosor. Tyvärr draget kors och tvärs, svårt att få överblick. Nästan allt går uppe på kallvinden och där luktar det även ganska mycket plast/elbrand i en ände. Pga. luftrörelser är det dock svårt att säga om det verkligen är där det luktar som problemet är.

Med alla andra grupper avstängda i säkringscentralen, så kvarstår felet på den grupp som lampan befinner sig på. Har kontrollerat nollskruven i centralen och vi har inga andra elfel i huset, allt annat (belysning, trefas-spis, uttag) som matas från samma central fungerar felfritt.

Det tyder, i alla fall för mig, på att felet finns nära kretsen för lampan som glöder. Det är dock inte nära där det luktar mest.
    Var bör jag felsöka vidare?

2. D
    Medlem · Nivå 20
    Är du säker på att det är en glödlampa och inte en diodlampa?

3. F
    Medlem · Nivå 10
    En mus kan ha gnagt på strömkabeln som går till lampbrytaren så att den nästan är kortsluten.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Om du mäter spänning i lamputtaget med brytaren av, då är det något allvarligt fel, den ena ledaren skall ju vara galvaniskt avskild när lampan är släckt. Mycket tyder dock på att själva strömbrytaren är trasig, fjädrar inte blecket ifrån så kan man få detta fenomen.

Det kan även vara musen enligt tidigare förslag.

Om du har 200V enbart på den ena ledaren när du mäter mot jord så kan det vara ett antal andra orsaker dock, exempelvis en trasig huvudsäkring på en annan fas...

5. D
    Medlem · Nivå 20
    Det behöver inte vara något fel alls. Man kan definitivt inte med säkerhet säga att det är ett allvarligt fel.

• Laddar…
  6. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Ursäkta, jag uttryckte mig lite slarvigt. Det KAN vara ett allvarligt fel.

7. T
    Medlem · Nivå 12
    Jag var otydlig, lamputtaget är ojordat med endast tändtråd och nolla antar jag, och där mäter jag ca 200 V utan brytaren påslagen. Har ingen jord i närheten att mäta mot.. skulle haft en längre kabel direkt till centralens jord som jag kunde mäta mot.

I porslinsdosan där brytaren är kopplad mäter jag med spänningen påslagen 29 Vac mellan två plintar, det är bara så ämlans trångt i dosan så jag ser inte vad det är för ledningar.

Har elektriker på väg just nu så vi får se vad han kommer fram till.

8. D
    Medlem · Nivå 20
    Har du en glödlampa eller diodlampa?

9. T
    Medlem · Nivå 12
    Glödlampa, riktig, 40 W. En av de sista.. armaturen används nästan aldrig så jag har inte brytt mig om att byta den.

• Laddar…
  10. L
    Husägare · Nivå 14
    Inte konstigt att lampan lyser svagt, särskilt nu i September Oktober!!!
    Du nämner att elrör går upp på kallvinden. Det är ett stort problem då fuktig luft kan dras in i en dosa och stiger upp i röret till kallvinden där fukten kondenseras och rinner ner och fyller en dosa med vatten! Normalt är destillerat vatten en isolator men det finns alltid lite saltjoner på kablar från händer, så vattnet leder lite ström och oftast inte så mycket att säkring löser, men vattnet kokar i dosan och fyller på med kondens i röret.
    Åtgärd, täta alla rör i dosor i den varma ändan som går till kallare utrymme.
    Jag har själv erfarenhet att det kokar i en dosa som blir 100˚C varm!

• Laddar…
  11. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Nog för att jag har sett kondens i rör på kallvindar och även i gjutna plattor, men inte så mycket. Då måste det dra rätt mycket luft i rören och dessutom vara övertryck i huset, normalt sett så drar man in kall luft från vinden via rören inte tvärtom.

12. D
    Medlem · Nivå 20
    Okej, då låter det definitivt som ett fel.

13. M
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle kopplat bort brytaren. När det är bortkopplade hade jag resistans mätt över brytaren, 0 när den är tillslagen, oändligt när den är frånslagen.
    Alternativt testat med en annan strömbrytare om du har det liggande för att utesluta om felet ligger i brytaren eller ej.

Glöm ej att bryt strömmen först i centralen.

14. T
    Medlem · Nivå 12
    Uppdatering.
    Elektriker (ja, riktig med behörighet) kom runt halv tio. Efter en timme skakade han på huvudet och sa att mycket ska man se.

Med alla säkringar urskruvade i bostadshusets central, så mätte han upp varierade spänningar mellan en inkommande fas och de bortkopplade grupperna. En del var stabila men en grupp hade pulserande spänning. Två andra centraler på fastigheten stängde vi av med respektive huvudströmbrytare, felet kvarstod. Kopplade bort alla gruppers nollor, felet kvarstod..

Hade gärna stannat kvar där men var tvungen att blåsa till jobbet.
    Ska bli grymt spännande att höra senare vad felet var/är.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 12
    Har funderat på risken för detta då vi har många rör som går upp och ner från bostaden till kallvinden. Men tack och lov har det inte förekommit alls att det blivit kondensbildning i rören. Där finns inga indikationer på vatten i vare sig rör eller dosor, eller att så någonsin varit.