Byggahus.se

Elfel i köksfläkten? Lampan lyser men fläkten stängs av efter en liten stund

1. K
    Medlem · Stockholm · 855 inlägg

kia2

Medlem
    Har en vanlig enkel modell av elektrolux köksfläkt. Fläkten stänger av sig själv efter en liten stund. Lampan under fläkten (den som lyser upp spisen) fortsätter dock att lysa. Vad kan vara fel? Köpa nytt el tror ni att det går att laga?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 915 inlägg

useless

Lök.
    Vad är det för modell på fläkten? Är du säker att det är fel och inte 'by design'?

3. K

kia2

Medlem
    Har inte den framför mig just nu, återkommer om modellnamnet. Men den stängs av efter några sekunder. Något fel är det.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 915 inlägg

useless

Lök.
    Det är ett nytt fenomen alltså? Kan vara för mycket fett på fel ställe. Kolla om det går att plocka isär och göra rent.

• Laddar…
  5. K

kia2

Medlem
    Får kolla det. Hur rengör jag? Sist jag kollade var det en hel del elektronik därinne, kretskort osv.

6. E
    Medlem · Skåne · 10 189 inlägg
    Finns en del trådar om fel i E-lux-fläktar. Fläktarna som har problem har varvtalsstyrning med några små knappar på framsidan. Felet brukar vara relaterat till antingen "nätdelskondensatorn" och/eller några glättningskondensatorer för matningsspänningen till elektroniken.

7. K

kia2

Medlem
    Ja, det är en sån jag har. Räcker det med att rengöra eller skall man byta ut delarna du nämner?

8. E
    Rengöring hjälper icke, du måste byta felaktig komponent(er).

9. K

kia2

Medlem
    Tack. Finns något sätt att felsöka för att se vilken av dessa delar som fallerar? Eller är de billiga så jag bara kan köpa nya och byta ut? Tips på köpställe?

10. E
  11. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 275 inlägg

Peter2400

Medlem
    En ny fläkt kostar från 400:- på Ikea, om du nu inte har tid över och just är sugen på att lösa det
    här själv.

12. K

kia2

Medlem
  13. E
    Inte omöjligt. Motsvarar kapacitans och spänningsvärdena den som sitter där nu?
    Skulle dock rekommendera att du köper komponenterna i Sverige. Du undviker då att få piratkomponenter.

14. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Det finns en lång tråd här om hur man fixar felet, och vilken/vilka kondensatorer det är som brukar behöva bytas.

Prova sökfunktionen.

15. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du verifierar vilken konding du har i din elektronik, verkar finnas ett par varianter. Så köper du enklast en sådan över disk på Elfa i Solna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.