1 520 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Elfel - grupp med personskyddsbrytare som löser ut jordfelsbrytare
Hej,
till ett uthus har vi ett uttag som är en separat grupp som är säkrad med en personskyddsbrytare.
- Utan något inkopplat är allt OK.
- Om jag kopplar in en lampa (avslagen) fungerar det fortsatt.
- Om jag tänder lampan så löser jordfelsbrytaren (ej personskyddsbrytaren) ut, även om lampan är ojordad. Har även provat med andra förbrukare.
Förstår inte riktigt vad som kan vara fel. Finns det några tips på felsökning?
Tack!
till ett uthus har vi ett uttag som är en separat grupp som är säkrad med en personskyddsbrytare.
- Om jag tänder lampan så löser jordfelsbrytaren (ej personskyddsbrytaren) ut, även om lampan är ojordad. Har även provat med andra förbrukare.
Tack!
Hej!
Troligtvis nollan till personskyddsautomaten som ligger på Nollskenan i centralen (Efter Jordfelsbrytaren), Den måste kopplas in innan Jordfelsbrytaren
Personskyddsautomaten skall leva sitt eget liv och inte påverka jordfelsbrytaren i centralen vid fel.
Troligtvis nollan till personskyddsautomaten som ligger på Nollskenan i centralen (Efter Jordfelsbrytaren), Den måste kopplas in innan Jordfelsbrytaren
Personskyddsautomaten skall leva sitt eget liv och inte påverka jordfelsbrytaren i centralen vid fel.
För det första så ska en PSA och en JFB inte ligga efter varandra. Och löser JFB ut så har du ett jordfel, det hittar man enklast genom att isolationsmäta grupp för grupp med ett instrument som använder minst 250 Volts mätspänning. OBS jordfel kan vara lite luriga och det är inte alls säkert att det finns i den grupp som man tror utan kan vara i en helt annan grupp. Att "megga" fram ett jordfel är inte alldeles enkelt om man inte har lite djupare förståelse för problemet. Men du kan ju börja med att leta efter ev sladdar som ligger ute oavsett vilken säkring dom tillhör.
Ps
Är det en ny inst?
Ps
Är det en ny inst?
HejP pjop skrev:Hej,
Tack!
Vad är det för typ av (ojordad) lampa? Effekt?
Var sitter jordfelsbrytaren?
Vad sitter för utrustning ansluten till centralen matad via jordfelsbrytaren?
Har det någonsin fungerat? Om det aldrig fungerat så låter det som att något är felkopplat i centralen. Om det har fungerat tidigare men slutat med det så är det troligare ett jordfel. Men som sagt. Även då är det kopplat på ett lite konstigt vis om än inte direkt fel.
Blev intresserad och fundersam ang "en PSA och en JFB inte ligga efter varandra". Är inte kunnig i området. Är det då så att har man en central JFB som täcker "allt" så får ingen PSA finnas i anläggningen?E elmont skrev:För det första så ska en PSA och en JFB inte ligga efter varandra. Och löser JFB ut så har du ett jordfel, det hittar man enklast genom att isolationsmäta grupp för grupp med ett instrument som använder minst 250 Volts mätspänning. OBS jordfel kan vara lite luriga och det är inte alls säkert att det finns i den grupp som man tror utan kan vara i en helt annan grupp. Att "megga" fram ett jordfel är inte alldeles enkelt om man inte har lite djupare förståelse för problemet. Men du kan ju börja med att leta efter ev sladdar som ligger ute oavsett vilken säkring dom tillhör.
Ps
Är det en ny inst?
Jodå det är inget fel men det förtar ju vad man är ute efter med en PSA dvs att det den skyddar som kombinerad säkring och JFB ska vara oberoende andra PSA eller JFB. I extremfallet kan man ju sätta PSA i stället för vanliga dvärgbrytare i hela centralen och en normal JFB före det är givetvis tekniskt och formellt ok men praktiskt och ekonomiskt inte så bra.TRJBerg skrev:
Man sätter då dom parallellt, sätter man dom i serie kan det bli lite slumpartat när det gäller utlösning, endera den ena eller den andra eller bägge två.TRJBerg skrev:
Liknande trådar
-
Golvvärme i garage - shuntgrupp i bostadshuset eller i garaget
Värme allmänt -
Hur pajar en Miele induktionshäll? (Elfel-säk. löser ut)
Vitvaror -
Fastighetsdeklaration - grupphusområde?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hager ADZ360D, matning till enfasgrupper med 5-ledar-kabel
El -
två 3fas-förbrukare på samma 3fasgrupp .förbrukaromkopplare(väljare)?
El