Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elfahylla i svart? Finns det? Hur är det med kompatibiliteten mellan fabrikat?

1. O
    Medlem · 740 inlägg
    Jag tänkte jag skulle investera i ett Elfa hyllsystem. Det verkar finnas i vitt och silver. Jag skulle vilja ha svart. Skenor och konsoler alltså. Vet någon om detta finns? Eller om det finns andra fabrikat som är kompatibla med Elfa.

En närbesläktad fråga när vi ändå är inne på ämnet. Finns det någon slags lista över vilka fabrikat som är kompatibla med Elfas system?

2. O
    Medlem · 740 inlägg
    Jag bumpar den här med hopp om att det ska trilla in lite tips.

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 520 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Jag tror att varje tillverkare har sitt system och att det inte är vanligt att något är särskilt kompatibelt med något annat.

4. H
    Medlem · 304 inlägg

Huruvida

Medlem
    Om du kan tänka dig mörkgrå istället för svart så finns Norrgavels Sparring. Konsoler och skenor är vad jag kan se identiska med elfa. Jag har båda varianterna och elfa konsoler passar i norrgavels skenor och omvänt.

5. O
    Medlem · 740 inlägg
    Bra tips där om Norrgavels produkter. Men visst är dessa ca minst dubbelt så dyra?

Är det inte märklgit att Elfa sjävla inte gör dessa produkter i någon mera aptitlig färg än vitt och silver?

6. BirgitS

Medlem
  7. H
    Medlem · 304 inlägg

Huruvida

Medlem
    Jajamensan, visst är de dyrare! Håller helt med dig om att elfa borde kosta på sig iaf en svart färg. Det tror jag skulle sälja. Såg nu att elfa verkar ha (nytt?) en färg som kallas graphite. På bilder tycker jag den ser brun ut men namnet antyder något åt det svarta hållet.

Edit: BirgitS var snabbare!

8. O
    Medlem · 740 inlägg
    Det här är ju mkt lurigt. Elfa verkar ha en del detaljer i graphite. Hängskena finns i graphite. Men inte väggskena. Här finns det ju uppenbara fällor. Om man bestämmer sig för graphite så kan det alltså hända att man är begränsad i tillvalsprodukter. Vissa konsoller mm kanske bara finns i vitt och silver?

Eller är det bara jag som inte förstår någon slags subtil logik i det hela?

9. BirgitS

Medlem
  10. O
    Medlem · 740 inlägg
    Det kanske är olika system. Men systemen är ju också kompatibla med varandra. Det är väl det som är lite lurigt? Om man går på ett system som finns i graphit så verkar det ju som att vissa delar som passar bara finns i vitt. Tex finns hängskena i graphit, medan väggskena bara finns i vitt/silver. Och det var bar aett exempel alltså. Sannolikt finns det flera sådana exempel.

11. BirgitS

Medlem
    Grafit är ju en väldigt ny färg, den fanns inte när jag kollade senast och det kan ju inte vara mer än ett par år sen, så det kan ju komma fler delar med tiden.

12. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 665 inlägg

major_tom

Renoverare
    jag ville ha svarta och löste det genom att måla dom själv.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Skåne · 6 inlägg

mickeymus

Medlem
    Går i samma tankar, dels pga jag inte vill bjuda Norrgavel på x5 för priset på samma sak som Biltema säljer i vitt, dels för att vissa konsollängder inte finns i elfas egna ”grafit”- serie.

hur målade du och med vad? Slipning (helt rent eller bara ruggad yta), grundning med primer, typ av färg? Har du bild på slutresultatet?

14. S
    Medlem · 564 inlägg
  15. M
    Medlem · Skåne · 6 inlägg

mickeymus

Medlem
    tack för tipset, men jag är inte ute efter svarta. Ser att jag var otydlig i mitt inlägg. Går i tankarna att måla, men mer i antiracit/mörkgrå.

är/var mer ute efter själva resultatet av någons försök att måla skenor och om det blev lyckat, hur andra gått tillväga. Bauhaus ville sälja på mig nån oljebaserad metallgrund, vilket känns lite overkill. Funderar på hammarlack, antingen spray eller på burk. Alternativt bruten lackfärg, helst utan att prima/grunda. Har slipat ner skenorna till ren metall, vilket jag ångrar lite nu, så försöker hitta en lösning. Gärna en som tillåter målning inomhus, utan att förgifta familj eller grannar i fastigheten :D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.