3 705 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Elen slocknade i köket när jag tog bort ett vägguttag
Sida 1 av 2
Hej
Jag tog bort ett eluttag i rummet bakom/vägg i vägg med köket och efter det så fungerar inte micron, diskbänksuttagen och belysningen där under. Uttaget jag tog bort hade 4 kablar (blå, brun, vit och svart) kan det vara så att köket fick ström via det uttaget på något vänster eftersom den hade 4 kablar? Jag vet att proppen är hel och det finns ström för uttaget brevid på samma vägg fungerar
Jag tog bort ett eluttag i rummet bakom/vägg i vägg med köket och efter det så fungerar inte micron, diskbänksuttagen och belysningen där under. Uttaget jag tog bort hade 4 kablar (blå, brun, vit och svart) kan det vara så att köket fick ström via det uttaget på något vänster eftersom den hade 4 kablar? Jag vet att proppen är hel och det finns ström för uttaget brevid på samma vägg fungerar
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Låter troligt att svart och vit är gammal fas och nolla som matar och att brun och blå är nyare och går vidare från uttaget.
Som Johan456 sa, det är inte alls bra om du inte hade någon jord där. Speciellt till mikron, har aldrig stött på en dubbelisolerad sådan.
Det är nog bra om du undersöker lite mer i detalj hur detta sitter ihop. Av intresse, vad gjorde du med kablarna som var där i väggen efter att du tog bort uttaget?
Det är nog bra om du undersöker lite mer i detalj hur detta sitter ihop. Av intresse, vad gjorde du med kablarna som var där i väggen efter att du tog bort uttaget?
Hejtommib skrev:
Som Johan456 sa, det är inte alls bra om du inte hade någon jord där. Speciellt till mikron, har aldrig stött på en dubbelisolerad sådan.
Var inte den bruna kabeln jord? Men det fanns även en gul och grön kabel inne i väggen men den var inte kopplad direkt till eluttaget. Jag kan skicka ett kort och vissa senare. Jag satte sockerbitar på kablarna och sedan satte jag för ett lock.
Men dum som jag var så tog jag inget kort på hur kablarna satt när jag kopplade ur kablarna. Kan jag gissa/prova mig fram hur kablarna satt eller hur ska jag göra?
Jord ska vara gulgrön, så det är nog så att den passerar det uttaget och är anslutet i de jordade.
Jag skulle säga mäta dig fram låter som en bra metod och har du inte någon spänningsprovare eller motsvarande så är det nog dags att köpa en eller ringa en elektriker. Men börja med lite bra bilder här så får du nog hjälp.C Chudley Cannons skrev:Hej
Var inte den bruna kabeln jord? Men det fanns även en gul och grön kabel inne i väggen men den var inte kopplad direkt till eluttaget. Jag kan skicka ett kort och vissa senare. Jag satte sockerbitar på kablarna och sedan satte jag för ett lock.
Men dum som jag var så tog jag inget kort på hur kablarna satt när jag kopplade ur kablarna. Kan jag gissa/prova mig fram hur kablarna satt eller hur ska jag göra?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Gissa gör man aldrig när det gäller el. Man måste veta, och för att veta kan man mäta. Saknas mätutrustning så får man köpa/låna eller ta in kunnigt folk, t.ex en kompis med kännedom om el eller anlita en elektriker.C Chudley Cannons skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 641 inlägg
Om det bara vore för det här ojordade uttaget så skulle det gått att gissa utan fara. Men du har vidarekopplingen in till köket. Då måste man ovillkorligen se till att rätt trådar kopplas ihop här. Annars kan det som tidigare var neutral ledare i köket bli fas nu.
Du måste alltså ta reda på vilken tråd som är fas resp neutral (nolla) i matningen till uttaget. Och ta reda på vad som är fas och nolla i de vidarekopplade trådarna.
Du måste alltså ta reda på vilken tråd som är fas resp neutral (nolla) i matningen till uttaget. Och ta reda på vad som är fas och nolla i de vidarekopplade trådarna.
Rent tekniskt är det ett väldigt simpelt jobb att konstatera vilken som är inkommande fas. Kolla i dosan vilket håll den kommer ifrån så vet du vilken som är inkommande nolla också. Sen kopplar du ihop fasledarna med varandra och nolledarna med varandra med lämpliga kopplingsklämmor.C Chudley Cannons skrev:
Sen _måste_ du kontrollera att skyddsjorden är inkopplad på uttagen i köket.
Men eftersom du frågar så verkar du inte ha varken koll eller rätt verktyg, så jag rekommenderar att du ringer någon som vet hur man gör. T ex en elektriker.