Elementen sitter väldigt högt?

2k läst  30 svar

1. Q
    Medlem Nivå 5
    Hejsan!
    Vi har precis delat av ett rum och nu haft rörmokare här för att sätta in nya element i tjejernas rum.

Jag tycker det ser helt skevt ut att de sitter så högt?

• Laddar…
  2. V
    Medlem · Nivå 5
    Kan hålla med, första elementet ska ha kopplats in på vänster sida så man fått det centrerat på fönstret och även sänkt en aning. Andra elementet kan man ev sidokopplat för att fått det lägre eller bockat rören lite annolunda

3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Dessutom finns det inga hinder även med denna amatörmässiga rördragning att sänkt elementen eftersom det finns gott om raka rörändar under kopplingarna. Denna dragning är ännu ett bevis på den rörbockningsdekadens som råder.

Staffan

4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Dessutom är termostaten inklämd mot väggen vilket kan försvåra utbyte samt funktionen eftersom luft skall fritt kunna cirkulera runt termostaten.

Förvisso svårt att se. Men rören ser överlag väldigt dåligt lagda. TS rören skall vara parallella med samma avstånd hela vägen. Här ser det ut som om de spretar åt alla kanter.

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Rördragningarna ser fullständigt amatörmässiga ut, sen skulle jag vilja ha termostaten inåt rummet, för bättre funktion.
    Element som inte är centrerade under fönstret ser även det amatörmässigt ut.

• Laddar…
  6. Q
    Medlem Nivå 5
    Nu var rörmokaren här och förklarade att han kunde ta ner rören något men kanske max 4-5cm som går upp.

Efter han vart här diskuterade jag med min far om det inte vart bättre att sätta radiatorkopplet åt sidan istället? Eftersom det ska gå att sätta golv monterat eller åt sidan. Då borde väl det inte vara några problem att sänka?

7. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 7
    Är det en riktig röris som har gjort det där? Vet inte om det är bilderna, men inget ser ju rakt ut?

8. Q
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  9. L
    Medlem · Nivå 13
    Sidokopplat gör att det går att sänka ganska mycket. Men du kan ju informera rörmokaren att det finns vinkelkopplingar som passar direkt på radiatorkopplet om det är trångt att bocka.

Även jag tycker att rördragningen ser sådär ut. Det finns tyvärr ingen yrkesstolthet längre. Många yngre förmågor får idag lära sig att "skiten ska bara ihop så snabbt som möjligt". Men i detta fall hade det gått lika snabbt att få det snyggt.
    Att man har behövt klottra på rören och kopplen tyder på en viss osäkerhet.

10. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Nja. det är ett enkelt sätt att eliminera misstag. Vilket kan hända den bäste (Jag vet, för det har hänt mig:D).

11. L
    Medlem · Nivå 13
    Jag köper att man märker upp där rören kommer upp ur golvet, men inte resten. En erfaren rörmokare vet vilket som är tillopp och retur på radiatorkopplet och förlägger rören så att det ska bli som smidigast.
    På den sista bilden finns ingen som helst anledning att kladda.

12. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 7
    Det där ska du inte betala för innan det har snyggats till.

• Laddar…
  13. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Så är det naturligtvis. Men då och då sker misstag i alla fall, så att kalla en liten notering för "kladd" är väl ändå att ta i? Som kuriosa kan jag nämna att i ett stort bygge i Göteborg introducerades det senaste inom vvs. Nämligen varmvattenspolande toaletter...

14. L
    Medlem · Nivå 13
    Det är väl ett fall av dagens slangmokeri. Där däremot borde det vara livstids kölhalning för att inte märka upp rören.
    Har de däremot gjort detta fel med utanpåliggande rördragning, så bör de fundera på ett annat yrke.

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Jag har nyligen monterat två nya dubbelpanelsradiatorer (Purmo Compact C22) samt dragit å bockat rör, helt amatörmässigt. Rören är bockade med följande rörbock från Jula, https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000/

Här är två bilder på bockning,
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    32716ED2-17B3-48F3-8E30-81E2730114D8.jpeg

Blev lite miss i bockningen, det närmre röret blev inte helt hundra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2635C414-8FB6-40B7-99AC-9F943961FF37.jpeg

Blev flera småmissar, inget som kommer synas när rummet är i drift å inget som någon lägger märke till om man inte studerar det hela.
    Övre röret viker ner lite för att alla bockningar skulle få plats, c/c det röret och elementets underkant är 90mm.
    Det nedre röret blev lite sne.

Avståndet mellan golv och element är 225mm, sedan är det ca 90mm från golv till c/c nedre röret.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: