499 läst · 3 svar
499 läst
3 svar
Elementär fråga.
Ett element i övervåningen blir inte tillräckligt varmt. Vid 20 minusgrader har vi bara 13 C i sovrummet. Ändå är husets gamla värmesystem dimensionerat för självcirkulation. Innebär stora element och grova rör. Husets övriga radiatorer blir tillräckligt heta. Verkar som om stiftet, som tittar ut ur sovrumsradiatorns packbox inte öppnar ventilen tillräckligt, ens sedan jag dragit det utåt maximalt med en tång. Elementet förblir bara ljummet. Kan man på något sätt öka flödet genom ventilen? De gamla, manuella ventilerna med vred finns bevarade. Verkar som om dessa gamlingar erbjöd bättre genomströmning än dagens termostatstyrda anordningar. Att byta till ny termostat torde inte hjälpa, då stiftet i packboxen ändå inte kryper ut av sig själv, när termostaten förinställs för större genomflöde på skalan 1 - 5 (Danforss). När termostatens lilla tryckplatta backar utåt, ska ju packboxens lilla stift självmant följa efter. Vilket det inte gör.
Kan lösningen vara att återmontera den gamla ventilen, som manövreras manuellt? Spannet mellan "helt öppet" och "helstängt" verkar mycket större på den äldre ventilen. På moderna termostatstyrda ventiler är spannet kanske fem millimeter.
Kan lösningen vara att återmontera den gamla ventilen, som manövreras manuellt? Spannet mellan "helt öppet" och "helstängt" verkar mycket större på den äldre ventilen. På moderna termostatstyrda ventiler är spannet kanske fem millimeter.
Bäste Alfredo, ventilen borde väl vara maximalt öppen, när jag dragit it stiftet ur packboxen, så mycket det går? Flödet är ändå för litet genom ventilen för att en dräglig rumstemperatur ska uppnås i midvintertid. Vet du någon behändig metod att renovera packboxen?Alfredo skrev:
Hej igen, nu funkar värmen precis som den ska! Jag drog ut stiftet helt och hållet ur packboxen några gånger och drev in det maximalt igen med en hammare. Plötsligt hörde jag att flödet tog full fart. Tydligen krävdes hammarslag direkt på stiftet för att "skrämma" loss en fastgeggad ventilkägla. Nu funkar allt. Ventilen anpassar flödet efter termostatens rörelser och inställningar.H Hans Åke Lindquist skrev: