1 556 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Element till konstigt format rum med altandörr
Vår dotter bor i ett rum på kanske 8 kvm med snedtak. Uppvärmningssystemet är luft/luft kompletterat med elvärme, men eftersom dotterns rum ligger på övre plan så når inte luftvärmepumpen dit kalla dagar.
Rummet är format så här (orkar inte måla):
------------XXXX
------------XXXX
------------XXXX
XXDDDXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
XXBBBBXXXX
D = Dörr
E = Nuvarande pluttigt element
B = Balkongdörr
-- = Ingår inte i rummet utan finns bara med för att inte forumet ska dra bort mellanslagen.
Eftersom det inte finns något fönster utan bara en balkongdörr så går det inte att sätta något
element där. Sängen står längst bort från balkongdörren. Nuvarande element är pyttelitet och
värmer ingenting alls. Orsakar nog mest kallras.
Har ni några tips på hur jag kan värma rummet eller en alternativ placering av elementet?
(Hoppas att skissen ovan är begriplig)
Rummet är format så här (orkar inte måla):
------------XXXX
------------XXXX
------------XXXX
XXDDDXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
EXXXXXXXXX
XXBBBBXXXX
D = Dörr
E = Nuvarande pluttigt element
B = Balkongdörr
-- = Ingår inte i rummet utan finns bara med för att inte forumet ska dra bort mellanslagen.
Eftersom det inte finns något fönster utan bara en balkongdörr så går det inte att sätta något
element där. Sängen står längst bort från balkongdörren. Nuvarande element är pyttelitet och
värmer ingenting alls. Orsakar nog mest kallras.
Har ni några tips på hur jag kan värma rummet eller en alternativ placering av elementet?
(Hoppas att skissen ovan är begriplig)
Finns rätt många värmefläktar att välja på.
Kanske lättare att få plats med.
https://www.hornbach.se/shop/Eurom-...-2000W-med-wifi/6390521/artikel-detaljer.html
Kanske lättare att få plats med.
https://www.hornbach.se/shop/Eurom-...-2000W-med-wifi/6390521/artikel-detaljer.html
Funkar en sån i ett permanent sovrum eller får det elräkningen att skena och luften att bli knastertorr?
Elementet som finns där idag är pluttigt, men på 750w, vilket förvånar mig. Det värmer den lilla hörnan som den finns i, men räcker inte bort till sängen.
750 W borde som sagt räcka och storleken påverkar inte effekten. Dock kan man ju inte utesluta att elementet är trasigt och inte levererar sina 750 Watt. Har du möjlighet att mäta strömförbrukningen så kan du ju utesluta eller bekräfta eventuellt fel på elementet.B Bjornbaret skrev:
Nu tror jag i och för sig att det är sällsynt att element går sönder på det sättet men man vet ju aldrig. Ditt element borde dra strax över tre Ampere.
Vad är ytter- och innerväggar? Blir elementet varmt som det ska? Det råkar inte ha hamnat ett 400V-element där det får 230V?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga gjutform eller färdiga kantelement till garagegrund?
Grund & Markarbeten -
Lönar det sig byta el-element till LVP i gammalt garage?
Värmepumpar -
Ingen värme till 2 element, vattenmantlad kökspanna. Vad är problemet?
Värme allmänt -
Termostater till äldre element
Värme allmänt -
Element svala nertill
Värme allmänt