Vi har bergvärme, ettrörssystem, och tre av elementen blir lite varma upptill men svala nertill. Båda rören (till och från) är båda väldigt varma, alla andra element håller samma värme som rören upp/från gör så dessa tre borde således också det.
Jag har testat att lufta, inga problem. Det är dessutom värme högst upp. Finns ingen pinne för termostat som kan fastna på dessa gamla element, det är ett manuellt vred. Jag har testat att skruva av locket på vredet och testat olika lägen, men det läget det är i nu ger mest värme. Hade en VVSare här som skulle byta ventilerna, men det fanns inga som passade dessa element. Han menade dessutom på att om det hade varit fel på ventilerna hade det inte varit någon värme alls i elementen. Hans rekommendation var att byta alla, men jag vill gärna slippa det. Vad kan det vara för fel?! Kan de behöva spolas?
Jag har testat att lufta, inga problem. Det är dessutom värme högst upp. Finns ingen pinne för termostat som kan fastna på dessa gamla element, det är ett manuellt vred. Jag har testat att skruva av locket på vredet och testat olika lägen, men det läget det är i nu ger mest värme. Hade en VVSare här som skulle byta ventilerna, men det fanns inga som passade dessa element. Han menade dessutom på att om det hade varit fel på ventilerna hade det inte varit någon värme alls i elementen. Hans rekommendation var att byta alla, men jag vill gärna slippa det. Vad kan det vara för fel?! Kan de behöva spolas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MMA/Purmo's Rot-boken,C cirpan skrev:
Logga in
Skapa konto
Eftersom det är en bypass i ventilen och det bara är ett delflöde upp i radiatorn så kommer rören vara varma fastän delflödet upp genom radiatorn är väldigt lågt så att nedre halvan blir kall.
Det sitter en strypning i bypassen som tvingar upp en del vatten i radiatorn, men om radiatorventilen är stängd så tvingas allt vatten genom strypningen, men om radiatorventilen är liiite öppen så tvingas ett pyttelitet flöde upp genom radiatorn, men flödet är så litet så att all värmeenergi i vattnet överförs till rumsluften och delar av radiatorn blir kall.
För att hela radiatorn ska kunna bli varm så måste radiatorventilen öppnas mer än vad den är idag. Men om det inte händer något när du vrider på vredet så behöver ventilen renoveras eller bytas.
För att hela radiatorn ska kunna bli varm så måste radiatorventilen öppnas mer än vad den är idag. Men om det inte händer något när du vrider på vredet så behöver ventilen renoveras eller bytas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan vara att strypningen mellan rören. som brukar vara som en bricka med hål i, rostat sönder delvis och då blir det dåligt flöde upp till elementet, oavsett om ventilen är öppen till max. Men därom kan ingen veta. Kan gå att få mer värme på elementet, om det går att öka på farten på cirkpumpen.
Går det att renovera de som vi har? Enligt VVSarn som var här går det inte att byta ut pga finns inga ersättare eftersom de är så gamla. Han menade på att man behöver byta radiatorerna då.Demmpa skrev:
Det sitter en strypning i bypassen som tvingar upp en del vatten i radiatorn, men om radiatorventilen är stängd så tvingas allt vatten genom strypningen, men om radiatorventilen är liiite öppen så tvingas ett pyttelitet flöde upp genom radiatorn, men flödet är så litet så att all värmeenergi i vattnet överförs till rumsluften och delar av radiatorn blir kall.
[bild]
[bild]
Tack för svar! Har du tips på hur man kan undersöka det?J jonaserik skrev:
Det är väldigt bra fjutt på de andra elementen, i sovrummen blir det alldeles för varmt redan. Blir det ännu varmare om man ökar farten på cirkulationspumpen?
Misstänker att dessa tre element är i slutet av slingan. Ett av dem, som då skulle vara det sista, har smalare rör och mig veterligen går man aldrig från mindre till större och därför borde det vara det sista i slingan. De andra två som strular är direkt innan. Men som sagt är rören upp till elementen varma så borde vara något i själva elementen tycker jag, men vad vet jag
Högra ventilen (tre storlekar på röranslutningen) på bilden i inlägg 3 är ersättningsventil.C cirpan skrev:
Finns bl.a. här,
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-rotventil-rfa-490/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elpatron eller element till garaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Elementen är varm upptill men kallt nertill.
Hustillverkare -
Svala element, missljud från värmeväxlare men ej från vattenpumpen?
Fjärrvärme & Gas -
Element kallt nertill
Värme allmänt -
Element kallt nertill
Värme allmänt