Byggahus.se

Element i golvet?

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej. Har liten villa med fjärrvärme.

Ska nu göra om köket och vill sätta in altandörr i stället för fönster. Hur löser jag det med elementet då? Jag vill ogärna "offra" en annan vägg till detta. Jag har hört talas om alternativ med vattenburna element som jag kan bila ner i plattan.

Tips på produkt? Gärna med länk så att jag kan läsa vidare!

MVH / akhagen, glad amatör som ofta ringer in en hantverkare till slut i alla fall ;-)

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Kallas väl för golvvärme...

Hur viktigt är just "det" elementet för uppvärmningen av rummet? Finns det flera element i rummet? Normalt sitter ju element under fönster och det ersätts ju av altandörren i detta fall.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Nja, golvvärme är ju en rätt stor installation, där jag bör bila upp hela plattan, isolera under, lägga en massa rör och gjuta igen.

Jag var mer inne på att bila en grop och trycka ner ett element i den ;-)

Det finns inga andra element i rummet tyvärr. Det är just det att elementet sitter under det snart försvunna fönstret som gör det knepigt. Jag vill ju gärna ha kvar värmekällan intill altandörren för att motverka kallras.

4. Jaarmanen
    Renoverare Nivå 4
    Det är väl just kallras som ofta blir problemet med golvvärme, och det blir nog inggen större skillnad om du skulle bila ner ett element i golvet. Vad har du normalt för framledningstemp till radiatorerna? Äldre system är ofta dimensionerade för 60 graders framledningstemp och då får du definitivt problem med golvet. Bättre i så fall med ett vattenburet konvektor element. alltså ett element med en liten fläkt som blåser värmen dit du vill ha den. Då kan du sätta konvektorn ovanför/bredvid dörren och blåsa luft förbi dörren för att späda ut eventuellt kallras.

Kolla på Rinkabys hemsida och sök på best nr 5990 t.ex.

5. oavvs
    Medlem Nivå 5
    om du gör som du har tänkt med en radiator i en grop mitt i rummet lr likande så blir ju värme spridningen runt radiatorn och inte så mycket i övriga rummet sen isolerar ju det matrialet som du lägger utan på betongen om du har trä golv isolerar det om det är klinker isolerar det så golvvärme kräver högra framlednings temp om du ska ha behaglig temperatur i rummet

6. A
    Medlem Nivå 5
    Jag har hittat en produkt som heter Kickspace, som man kan sätta i en bänkskåpssockel. Den blåser sedan ut luft "längs" golvet, kanske kan jag med den få upp den allmänna värmen?

http://www.handelshus.com/kickspace_funktion.asp

Erfarenheter?

/Akhagen

7. oavvs
    Medlem Nivå 5
    ja det beror ju på efekten på den men det borde funka