Hej!
Jag har ett återkommande problem med mitt värmesystem (bergvärmepump från Nibe) i ett äldre hus.
Det finns två krets med vattenburna element. En går till lekrumet, kontor och kök, och en till vardagsummet, hall, sovrum och badrum. Jag har inget problem med de element i röd stil men får inte de i blå stil att bli varm. Eller hellre sagt, jag fick de varm förra år men nu är de kalla igen. Det är alltså ett återkommande problem inför varje vinter.
Den här gången försökte jag stänga av krets 1 så att all vatten gå till krets 2. Någonstans (jag vet inte var) måste krets 2 delas upp då elementen in vardagsrum och hallen är alltid varm. Jag har nu försökt följande steg:
- Stängde av krets 1 så all varmvatten gå till krets 2
- Försökte sänka element i vardagsrum och hallen
- Kollade alla ventil så att de inte fastade
- Luftade alla element
Inget hjälpte. Jag kollade även radiatorkoppeln i sovrummet och att den är helt öppet nere. ( https://www.hornbach.se/p/danfoss-radiatorkoppel-ra-k-vb-4817790/5223206/). Vet inte det kan vara ett problem?
Då jag har fått det att funka innan, kan det vara att det finns luft någonstans i den kalla kretsen? Alltså inte i själva elementen men i rören? Och hur ska jag i så fall göra för att få ut det?
Alla förslag välkomna!!
Jag har ett återkommande problem med mitt värmesystem (bergvärmepump från Nibe) i ett äldre hus.
Det finns två krets med vattenburna element. En går till lekrumet, kontor och kök, och en till vardagsummet, hall, sovrum och badrum. Jag har inget problem med de element i röd stil men får inte de i blå stil att bli varm. Eller hellre sagt, jag fick de varm förra år men nu är de kalla igen. Det är alltså ett återkommande problem inför varje vinter.
Den här gången försökte jag stänga av krets 1 så att all vatten gå till krets 2. Någonstans (jag vet inte var) måste krets 2 delas upp då elementen in vardagsrum och hallen är alltid varm. Jag har nu försökt följande steg:
- Stängde av krets 1 så all varmvatten gå till krets 2
- Försökte sänka element i vardagsrum och hallen
- Kollade alla ventil så att de inte fastade
- Luftade alla element
Inget hjälpte. Jag kollade även radiatorkoppeln i sovrummet och att den är helt öppet nere. ( https://www.hornbach.se/p/danfoss-radiatorkoppel-ra-k-vb-4817790/5223206/). Vet inte det kan vara ett problem?
Då jag har fått det att funka innan, kan det vara att det finns luft någonstans i den kalla kretsen? Alltså inte i själva elementen men i rören? Och hur ska jag i så fall göra för att få ut det?
Alla förslag välkomna!!
Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Hur ser radiatoranslutningarna ut?
Hur ser anslutningen till handdukstorken ut?
Jag misstänker att det är enrörssystem och att det är ett tvårörskoppel till handdukstorken.
Prova att vrida upp termostaten på handdukstorken till max.
Hur ser radiatoranslutningarna ut?
Hur ser anslutningen till handdukstorken ut?
Jag misstänker att det är enrörssystem och att det är ett tvårörskoppel till handdukstorken.
Prova att vrida upp termostaten på handdukstorken till max.
Det är ett tvårörsystem från vad jag kan bedömma. Dvs. om jag stänger av en av elementen eg. i vardagsrummet, blir det andra inte kallt.Demmpa skrev:
Jag har nya radiatiorer på de flesta ställen med en Danfoss radiatorkoppel som den här. https://www.hornbach.se/p/danfoss-radiatorkoppel-ra-k-vb-4817790/5223206/
För handdukstorken har jag ett etthålsventil från Nordhem som är helt öppet.
För ett år sedan tömde jag handdukstorken och fyllde på med vatten igen då jag hade samma problem som nu. Och då började den plötslig blir varm, inklusive de andra två elementen i sovrummen.
Först tänkte jag att det har fastnad något då vattnet som kom ut var helt svart med en del grejer i, men ju tycker jag att det har mer med flödet att göra och att vattnet inte lyckas tas sig igenom handdukstorken och till de andra radiatorerna.
Finns det ett sätt att "provdtrycka" den kretsen med min befintliga bergvärmeanläggning?
I ett enrörsystem så är det en bypass i radiatorkopplet som gör att vattnet passerar fastän ventilen till radiatorn är stängd.M mm00550 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.
Här är schematisk bild på tvårörsystem
Här kommer några bilder från verkligheten:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bägge dessa har fast extern strypning/bypass.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna har fast intern strypning i radiatorventilen.
Logga in
Skapa konto
Denna kan vara tvårörskoppel, ettrörskoppel eller omställbart 1-/2-rörskoppel. Ettrörskopplet och omställbara kopplet vid ettrörsinställning har intern justerbar bypass.
Att radiatorkopplet liknar det kopplet säger ingenting om det är enrörskoppel, tvårörskoppel eller omställbart 1-/2-rörskoppel.M mm00550 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Låt oss anta att det är ett ettrörssystem, fenomenet tyder på det. Det innebär som Demmpa har visat att alla raddar kan styra individuellt iom det varma vattnet kan strömma förbi en radiator som är avstängd.
Om du har två kretsar kan det hända att efter sommaren etableras flödet i den ena kretsen men strömningsmotståndet i denna är såpass lågt att den andra kretsen inte kommer igång.
Avhjälp: stryp den fungerande kretsen genom att stänga alla radiatorer. Känn om den andra kretsen kommer igång sedan öppnar du den första kretsen igen.
Det gör jag varje höst.
Om du har två kretsar kan det hända att efter sommaren etableras flödet i den ena kretsen men strömningsmotståndet i denna är såpass lågt att den andra kretsen inte kommer igång.
Avhjälp: stryp den fungerande kretsen genom att stänga alla radiatorer. Känn om den andra kretsen kommer igång sedan öppnar du den första kretsen igen.
Det gör jag varje höst.
Tack! Det är vad jag tror också, dvs. att flödet börjar stannar av i den ena kretsen. Jag ska prova att stänga alla radiatorer förutom handdukstork och de två sovrumsradiatorerna ikväll. Återkommer....T Thomas_Blekinge skrev:Låt oss anta att det är ett ettrörssystem, fenomenet tyder på det. Det innebär som Demmpa har visat att alla raddar kan styra individuellt iom det varma vattnet kan strömma förbi en radiator som är avstängd.
Det gör jag varje höst.
Demmpa skrev:
I ett enrörsystem så är det en bypass i radiatorkopplet som gör att vattnet passerar fastän ventilen till radiatorn är stängd.
[bild]
Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.
[bild]
Här är schematisk bild på tvårörsystem
Här kommer några bilder från verkligheten:
[bild]
[bild]
Bägge dessa har fast extern strypning/bypass.
[bild]
[bild]
Denna har fast intern strypning i radiatorventilen.
[bild]
Denna kan vara tvårörskoppel, ettrörskoppel eller omställbart 1-/2-rörskoppel. Ettrörskopplet och omställbara kopplet vid ettrörsinställning har intern justerbar bypass.
Att radiatorkopplet liknar det kopplet säger ingenting om det är enrörskoppel, tvårörskoppel eller omställbart 1-/2-rörskoppel.
Ännu ingen skillnad. Stängde av alla radiatorer förutom handdukstork och de två sovrumsradiatorerna, men de blev de riktig kalla. När jag öppnade de andra igen kände man i alla fall att lite värme kom dit.M mm00550 skrev:
Så på något stätt stannar värmen av någonstans i kretsen och undrar fortfarande om man kan "provtrycka" systemet på något sätt så att det inte finns någon luftficka i systemet?
Du har en/flera tvårörsradiatorkoppel på enrörsslingan/-slingorna istället för bara enrörskoppel.M mm00550 skrev:
För det du beskriver är nämligen typiska symtom på det problemet.
Ta och titta på dessa två bilder, där den övre är schematisk och den undre är mer hur det ser ut inuti kopplet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du ett tvårörskoppel på en enrörsslinga så kommer allt vatten att gå genom radiatorn om termostatventilen är öppen, men om termostatventilen är stängd så kommer det inte gå något vatten alls i enrörsslingan utan alla radiatorer blir kalla.
Logga in
Skapa konto
Tack för denna förklaringen! Men så att jag förstär rätt, kan jag inte ställa in kopplingen (alltså nedre delen) igenom att skruva in eller ut ventilen med en insexnyckel? På bilden ser det ut som om jag skruva in ventilen helt går allt vatten igenom elementet (förutsatt att thermostatventilen är öppet). Och om jag skruva ut ventilen helt går vattnet förbi elementet? Frågan är då om jag behöver ställa om alla element som har med denna tvårörskopplingen (5 total) så att en del vattnet går förbi elementet?Demmpa skrev:
Du har en/flera tvårörsradiatorkoppel på enrörsslingan/-slingorna istället för bara enrörskoppel.
För det du beskriver är nämligen typiska symtom på det problemet.
Ta och titta på dessa två bilder, där den övre är schematisk och den undre är mer hur det ser ut inuti kopplet.
[bild]
[bild]
Har du ett tvårörskoppel på en enrörsslinga så kommer allt vatten att gå genom radiatorn om termostatventilen är öppen, men om termostatventilen är stängd så kommer det inte gå något vatten alls i enrörsslingan utan alla radiatorer blir kalla.
[bild]
Det finns separat enrörskoppel.
Det finns separat tvårörskoppel.
Det finns omställbara 1-/2-vägskoppel.
Alltså om du kan ställa om kopplet från tvårörs till enrörs beror på om det är omställbara koppel eller inte. Man måste veta tillverkare och modell för att kolla up det.
Det finns separat tvårörskoppel.
Det finns omställbara 1-/2-vägskoppel.
Alltså om du kan ställa om kopplet från tvårörs till enrörs beror på om det är omställbara koppel eller inte. Man måste veta tillverkare och modell för att kolla up det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läckande Element vid luftningsventil. Vad för reservdel?
Värme allmänt -
Tändelement viking b16gl håller bara ca 1 vinter
Ved, Pellets, Flis -
Bergvärmepumpen jobbar men alla element i hela huset är iskalla?
Värmepumpar -
Påverkar ett element hela huset?
Värme allmänt -
Del av huset som ej används - element eller luftavfuktare där?
Värme allmänt