Undrar om dagens induktionshällar avger mycket strålning? Bor i flerfamiljshus och har huvudändan på vår säng vägg i vägg med grannens induktionshäll. Någon som sover liknande? Blev lite skakis när jag förstod detta.
Haha, kollade just det igår på ett mycket amatörmässigt sätt, inga kalibrerade absolutvärden utan mest en hint om det sjunger relativt mycket eller lite magnetfält runt en påslagen platta som kokar upp vatten.
Det jag använde är en app som heter Gauss Meter i min android-lur. Den nyttjar mobilens inbyggda Hallsensor. Visserligen har den en skala med värden men de ska man nog ta med en säck salt. Hallelementets utslag beror mycket på vinkeln av mobilen i fältet men jag tänker att om man justerar tills man får ut så nära maxvärde man kan komma så bör man kunna jämföra relativ styrka mellan olika "kända" källor, typ vad man nu själv tycker är ofarligt, från permanentmagnet, brödrost, vanlig spis till MR-röntgen. ;-)
Men oavsett så kan man ju ha i åminne att fältstyrkan minskar med kvadraten på avståndet så det är ju största påverkande faktorn att öka om man är orolig. Testa med Gauss Meter och en kylskåpsmagnet, när du ökar avståndet så sjunker fältstyrkan asymptotiskt mot nära jordfältet.
Jag har använder den sällan men den är bra när jag letar gränsrör som är begravda, för en massa år sedan så letade jag upp lantmäteriets rör och satte på feta neodynmagneter ovanpå ändarna. Nu är dom lätta att lokalisera med appen fast det är en infartsväg över.
Min amatörmässiga slutsats om induktionshällars magnetfält? Inte orolig alls. Maten man lagar är antagligen större hälsorisk... :-D
Det jag använde är en app som heter Gauss Meter i min android-lur. Den nyttjar mobilens inbyggda Hallsensor. Visserligen har den en skala med värden men de ska man nog ta med en säck salt. Hallelementets utslag beror mycket på vinkeln av mobilen i fältet men jag tänker att om man justerar tills man får ut så nära maxvärde man kan komma så bör man kunna jämföra relativ styrka mellan olika "kända" källor, typ vad man nu själv tycker är ofarligt, från permanentmagnet, brödrost, vanlig spis till MR-röntgen. ;-)
Men oavsett så kan man ju ha i åminne att fältstyrkan minskar med kvadraten på avståndet så det är ju största påverkande faktorn att öka om man är orolig. Testa med Gauss Meter och en kylskåpsmagnet, när du ökar avståndet så sjunker fältstyrkan asymptotiskt mot nära jordfältet.
Jag har använder den sällan men den är bra när jag letar gränsrör som är begravda, för en massa år sedan så letade jag upp lantmäteriets rör och satte på feta neodynmagneter ovanpå ändarna. Nu är dom lätta att lokalisera med appen fast det är en infartsväg över.
Min amatörmässiga slutsats om induktionshällars magnetfält? Inte orolig alls. Maten man lagar är antagligen större hälsorisk... :-D
Nej, de ligger långt under referensvärdena.I Inse skrev:
Det finns heller inte några vetenskapliga bevis för att elektromagnetisk strålning inom referensvärden skulle medföra någon risk för människor.
Det finns forskning på att barn, som under uppväxten, bott nära kraftledningar har en större risk att utveckla barnleukemi, men några andra fastställda risker finns inte, och då gäller det konstant extremt höga strålningsnivåer från kraftledningar som är en lågfrekvent strålning , inte som en induktionshäll som är en högfrekvent strålning.
Har kabeltv från Telenor .
Varje gång ngn använder micron i köket , är en vägg mellan prylarna , så hackar / stoppar tv sändningen .
Micro från 2008 , Telenor modem från 2024 .
Micron påverkar även mina Sony bt-hörlurar .
Varje gång ngn använder micron i köket , är en vägg mellan prylarna , så hackar / stoppar tv sändningen .
Micro från 2008 , Telenor modem från 2024 .
Micron påverkar även mina Sony bt-hörlurar .
Du behöver ändå inte kolla på tv innan popcornen är klara i micron...Tomture61 skrev:
Effekten i en mikro är ca en miljon gånger högre än vad wifi använder, och är på precis samma frekvens, så att det kan störa ut är inget konstigt. Anledningen till att wifi använder den frekvensen från början är just att det är en skräp frekvens som ingen ville använda till något seriöst, så privatpersoner fick lov att använda den.
Det är vanligt och inget konstigt att det händer.Tomture61 skrev:
Det är elektromagnetisk strålning från magnetronen och inte mikrovågor som stör ut Wifi och Blåtand.
Olika mikrougnar är olika bra skärmade, men det är inget farligt.
En mikrovågsugns maximalt läkta utstrålade effekt (EIRP) är samma som en access punkts maximala utrstrålade dito på 2.4 GHz (vattens resonansfrekvens). Som sagts, strålar en Micro så mycket att den stör ut WiFi så pass så är den rejält defekt.A ajn82 skrev:Effekten i en mikro är ca en miljon gånger högre än vad wifi använder, och är på precis samma frekvens, så att det kan störa ut är inget konstigt. Anledningen till att wifi använder den frekvensen från början är just att det är en skräp frekvens som ingen ville använda till något seriöst, så privatpersoner fick lov att använda den.