Har haft det som jag förstår mycket vanliga felet med sackande nätdel på grund av en dålig kondensator för c:a 6 år sedan. Efter en viss ansträngning kunde jag spåra och lösa felet. Kände då tyvärr inte till detta forum där lösningen redan fanns serverat på ett fat!
Nu har ett nytt fel inträffat på fläkten och jag tänkte inte göra om samma misstag denna gång utan fråga först.
Felet kommer när fläkten varit igång ett tag. Lite olika tid varje gång men allt från 5 min till en kvart är vanligast.
Då stannar fläktmotorn helt och det spelar ingen roll om man ändrar på varvtalsknapparna, fläkten står helt stilla. Indikeringarna på fronten av fläkten fungerar dock helt normalt och följer mina ändringar av önskat varvtal. Det går inte heller att starta om fläkten med av/på knappen. Om man stänger av fläkten och sedan låter den vara avstängd under en halvtimma till timme, går det att starta fläkten igen men sedan återkommer samma fel efter ett tag igen.
Har gjort lite mätningar på det man kan göra utan att behöva montera ned hela fläkten. Jag tror att styrningen av spänningen till de olika uttagen på motorlindningen verkar vara OK. Strömmen genom motorkondensatorn verkar vara OK både i normal funktion och då motorn står stilla (visserligen olika värden då spänningen över kondensatorn är olika i de båda fallen). Själv funderar jag på om det finns något värmeskydd sittande på motorn och att detta har börjat felfungera.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon känner till detta eller har andra tips om fel på motorn.

E
Det stämmer att det sitter överströmsskydd i form av självåterställande temperatursäkring. Och på din problembeskrivning låter det som att det är tempsäkringen som löser ut.

Börja med att kolla alla lager på fläkten och motorn, det är mycket troligare att det går trögt någonstans än att själva tempsäkringen skulle ha blivit känsligare.

Beroende på typ av motor så på en del tex fläktar som varvtalsregleras med elektronik eller transformator, så vid låga varv blir det inte rätt kylning på motorn, Det säkras med en givare ( termokontakt ) som sitter i lindning, Blir tempen på lindningen mer än 80 C så bryter den fläkten och startar när den kallnat. Orsak, fläkten går trögt, dåliga lager ( går att byta ) eller det värsta att det är en kortis mellan trådar i lindningen och värmen kommer. Ingen återvändo då, bara ny motor. för det går inte att reparera.

Tusen tack Emil_K och jonaserik för att ni tog er tid och för att ni delar med er av era kunskaper/erfarenheter.
Ja då tycker jag att vi med hög sannolikhet har identifierat den komponent som bryter spänningen till fläktmotorn så att den stannar.
Jag passade på att göra ytterligare lite snabba kontroller. Jag kände på fläkthjulet och kunde inte märka något glapp i lager eller att hjulet gick trögt. Utrullningstiden från maxhastighet till noll var över 27 sek, vilket väl inte tyder på så särskilt kärvt lager. Jag körde också fläkten så länge (lite över 6 min) att den stannade och kände på fläkthjulets nav ( är väl motorns rotor). Kunde knappast märka att den var varm. Nu vet jag ju inte hur mycket av värmen från motorlindningen som sprider sig, men jag hade nog väntat mig lite hetare nav om det skulle vara 80 grader i lindningen.
Det känns lite som "still confused but at a higher level"!
Hur som helst det kan nog inte skada med en noggrann inspektion och service av motorn efter snart 15 års drift, så det får väl bli nästa steg.
Jag rapporterar i sinom tid vad jag kommer på:
Tills dess än en gång tack för de värdefulla råd och tips jag fått!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.