T

Meckar endel med hojen och går i lite funderingar på att skaffa ett elektriskt spärrskaft. Landat i att jag nog inte vill lägga mer än 2000kr. Har tittat på lite olika tillverkare och kommit fram till lite olika alternativ. Vilken av dessa skulle ni rekommendera och varför?​

Milwaukee 2457-20 M12​

Bosch GRC 12V-60​

Makita DWR180Z​

DEWALT DCF512N-XJ​

För min del går Makita o DeWalt bort pga batteriplacering.
Har själv 3 av Milwaukees M12 spärrskaft och är nöjd.

Har du något batterisystem?
Tror Boschs 18V är billigare än 12V versionen.

Har ingen egen erfarenhet men har sneglat på GRC 18V.

FredrikR FredrikR skrev:
Har du något batterisystem?
Tror Boschs 18V är billigare än 12V versionen.

Har ingen egen erfarenhet men har sneglat på GRC 18V.
Men är de inte alldeles för stora/klumpiga?

T
Jag har batterier hemma till alla ovanstående typer. 12v är ju smidigare att använda men tänker att de kanske är för svaga? 🤔

T Tovin skrev:
Jag har batterier hemma till alla ovanstående typer. 12v är ju smidigare att använda men tänker att de kanske är för svaga? 🤔
Är det inte 60Nm på alla Bosch varianterna?

FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte 60Nm på alla Bosch varianterna?
Jo.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
Bosch verkar som ett bra alternativ. Både i styrka men även kostnadsmässigt.

Ser dock att många av spärrskaften, inklusive Bosch, kör med 3/8 fäste.
Hur kommer det sig? Jag har Wera zyklop och Bacho S108 hylssatser. Alla hylsor i dessa satser är antingen 1/2 eller 1/4.

Hur kommer det sig att de elektriska spärrskaften väljer den mer ovanliga dimensionen 3/8

Viset, det finns adaptrar. Men när man jobbar med bl.a. mc vill kan inte bygga på med adaptrar och liknande när utrymmet kan vara rätt trångt som det är redan från början.

Rickard.
Jag har upp till 19mm tror jag det är med 3/8" så jag tror egentligen inte det är generellt är ovanligare utan bara vad du råkar ha.

Jag skruvar nästan allt nuförtiden med 3/8, har upp till 22 mm i hylsor... Tycker det är "sweet spot" för mekaniskt arbete på vanliga fordon (dvs inte lastbil eller traktor) ..

TTC har för övrigt rätt mycket content på deras youtubekanal om spärrskaft, titta där först innan du bestämmer dig....

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Jag har ett Milwaukee M12 FIR12 (dvs halvtums), funkar perfekt och ger effektivitet i arbetet. 81Nm vridkraft och 175 rpm som räcker gott, de har ännu smidigare M12-modeller om man så önskar.

T Tovin skrev:

Meckar endel med hojen och går i lite funderingar på att skaffa ett elektriskt spärrskaft. Landat i att jag nog inte vill lägga mer än 2000kr. Har tittat på lite olika tillverkare och kommit fram till lite olika alternativ. Vilken av dessa skulle ni rekommendera och varför?​

Milwaukee 2457-20 M12​

Bosch GRC 12V-60​

Makita DWR180Z​

DEWALT DCF512N-XJ​

Amazon har nu Bosch GRC 12V-60 för 1847:-. Klickade själv hem en idag. Så återstår att se om den uppfyller förväntningarna på fredag

• Gilla
Tovin och 3 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Amazon har nu Bosch GRC 12V-60 för 1847:-. Klickade själv hem en idag. Så återstår att se om den uppfyller förväntningarna på fredag
Du får gärna återkoppla när du hunnit testa lite. 👍

Har fingret på köpknappen för endera GRC 12 eller kanske 18V-60.

FredrikR FredrikR skrev:
Du får gärna återkoppla när du hunnit testa lite. 👍

Har fingret på köpknappen för endera GRC 12 eller kanske 18V-60.
Provat GRC12V-60 nu som fungerar på samma sätt som Bahcos tryckluftsspärrskaft. Båda är specade till 60Nm. Men Bahco klarar att dra loss större moment vilket jag provade med M10 skruv dragen med min Parkside 18V vinklade slagskruvdragare. Med Parkside kan Du dra 40 eller 79Nm enligt spec. Bahco klarade enkelt lossa 79Nm men Bosch GRC12V-60 klarar inte att lossa M10 med 79Nm,
Boschen drar direkt mot stopp och stänger av blixtsnabbt då, Parksiden drar mot stopp och slår sedan vidare. Vilket känns lite bekvämare. Parksiden är också tystare och med mindre vibrationer tills slagen börjar. Boschen vibrerar och låter mer vid lätt last. För övrigt är GRC12V-60 liten, lätt och med borstfri motor. Jag är nöjd men där jag kommer åt kommer jag nog att oftast använda mina GDX18V-2xx C med hylsor

Tre olika spärrskaft: Parkside 18V vinklad slagskruvdragare, Bosch GRC12V-60 och Bahco tryckluftsspärrskaft, sida vid sida på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Provat GRC12V-60 nu som fungerar på samma sätt som Bahcos tryckluftsspärrskaft. Båda är specade till 60Nm. Men Bahco klarar att dra loss större moment vilket jag provade med M10 skruv dragen med min Parkside 18V vinklade slagskruvdragare. Med Parkside kan Du dra 40 eller 79Nm enligt spec. Bahco klarade enkelt lossa 79Nm men Bosch GRC12V-60 klarar inte att lossa M10 med 79Nm,
Boschen drar direkt mot stopp och stänger av blixtsnabbt då, Parksiden drar mot stopp och slår sedan vidare. Vilket känns lite bekvämare. Parksiden är också tystare och med mindre vibrationer tills slagen börjar. Boschen vibrerar och låter mer vid lätt last. För övrigt är GRC12V-60 liten, lätt och med borstfri motor. Jag är nöjd men där jag kommer åt kommer jag nog att oftast använda mina GDX18V-2xx C med hylsor

[bild]
Tack för recensionen. 👌

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.