Byggahus.se
Vet ej om jag postar under rätt rubrik, men annars får mod flytta tråden...

vad gör man om el firman skiter i att flytta över byggströmmen till fasadmätareskåpet? Han säger varje gång att han skall anmäla flytten till eon, men verkar inte göra det.
Jag har kontrollerat med eon och de har aldrig fått in någon anmälan...?

vad gör jag? Jag fattar verkligen inte varför de inte gör det... Och ja, han har tyvärr redan fått sin faktura betald.

Man flyttar inte över byggströmmen till mätarskåpet utan när bygget är klart avanmäler man byggströmmen och anmäler att man vill ha ett "riktigt" abonnemang. Hur EON vill ha det vet jag inte men ofta vill nätägaren ha en föranmälan i god tid (så att dom hinner planera ) för att sedan koppla in den "rätta" vägen när dom fått färdiganmälan.
Är det en riktig elfirma som har utfört arbetet ska det inte vara några problem, det tar några minuter att göra anmälan, är det däremot en som inte har behörighet kan han inte göra en färdiganmälan.

Det måste inte alls vara färdigbyggt för att avsluta ett tillfälligt abbonemang, det räcker att fasadmätarskåpet är på plats, eller i det närmsta på plats....

Jag förstår inte texten du skriver JOW. Eon har, liksom alla andra nätägare, krav att en behörig installatör (AB eller ABL) ska vara kontaktperson vad gäller in- och urkoppling av deras kabel..

Det är ju smidigt att man drar in kabeln via grunden när man anlägger den.
Därefter kan man sätta sitt fasadmätarskåp på en tillfällig fästanordning, t.ex. En lastpall och 4 brädor, 2 lodräta och 2 strävor.
Därefter går man ut från detta till en byggcentral av lämplig sort.

Detta gör att man inte behöver ha ett abonnemnang på en tillfällig anläggning (byggström), som det heter.
När man bygger väggen lyfter man in skåpet och monterar detta.

Poängen är att:
Ett hus behöver ju inte vara helt färdigt för att man skall ha ett fast abonnemang till fastigheten.

Det kan hända att jag läste elmont's inlägg för snabbt...

Ok, men varför gör de inte detta då? Vi har ju bott i huset säkert 6 månader. Jag vet att han hade problem med företaget som byggde huset på totalentreprenad eftersom han inte fick någon faktura betald.
Men allt extra arbete har vi betalt med ett skriftligt löfte om att strömmen skulle flyttas över. Vem kan man vända sig till?

Jag tycker att det borde någon att kunna vända sig till när elektriker beter sig illa. Finns det ingen paragraf som reglerar detta.
Jag menar att en tjock elkabel som ligger blottad intill byggström skåpet ligger helt öppet. Vad händer om barn går in och börjar pilla i skåpet. Jag tycker att det är sjukt att man kan göra så...

Den första du ska vända dig mot är den du beställt jobbet av, dvs om byggaren hade hela entrepenaden och tog in elfirman själv så är det först byggaren du ska gå på. Du kan ju självklart prata med elfirman ändå men som sagt, byggströmmen ingår ju i entrepenaden (oftast) så kolla med byggaren.
Är det så att du har anlitat elektriker på egen hand på sidan om så ska du ju självfallet gå på denne direkt.

Ja, det är byggaren som beställt jobbet. Dock gick han i kk och jag betalade en faktura på jobb som jag beställt. I fakturan står det attt överflyttning ingår.
du skriver att gå på elektrikern.... Som jag sa... Han säger att han skall göra det, men skiter i det. Det ta inte 3 månader att anmäla till eon.
min fråga är fortfarande... Vad kan jag göra? Anlita en annan firma som ordnar det på hans bekostnad, eller anmäla det hela till någon el organisation eller anmäla till ARN eller kronofogden för att få mina pengar tillbaka....? Det kan ju omöjligen vara okej för elektrikern att lämna allt som han gjort.

Ja...du lär ju försöka få över det till riktigt så fort som möjligt för jag tror inte man får ha byggström hur som helst....kommer inte ihåg regler och tider på det där. Men EON lär ju få upp ögonen och säkert ekonomiskt straffa dig på något vis. Ja, du kan ju ta in vilken elektriker som helst som fixar färdiganmälan osv och sen får du ju då försöka återkräva den kostnaden av "orginalfirman" på något sätt.

Om du har ett separat avtal mellan dig och elfirman att överflyttning osv ska göras så självklart ska elfirman utföra det men om den dealen är med byggaren och denne gått i KK så har inte elfirman någon uppdragsgivare längre, dvs ingen som betalar för utfört arbete till honom. Kan vara lite klurigt att lösa det där.

men om allt är på plats på huset, dvs fasadmätarskåp mm finns samt att rör är grävt till tomtgräns borde det inte innebära någon större summa att anlita någon annan elektriker i närområdet som hjälper dig. Du får iaf se till att en behörig elektriker skickar in en föranmälan till eon om en permanent anslutning så att ärendet kommer igång, samtidigt som den permanenta anslutningen sker kopplas din byggström bort. Du får även vara bered på att det kommer kosta en summa till eon i samband med nyanslutningen görs.

Samt att det kan "kosta" en slant att få någon annan än den som utfört arbetet att göra anmälan. Man vill ju inte så gärna färdiganmäla en anläggning som man inte utfört, man vill ha koll på hela anläggningen innan man skickar in en anmälan. Det kan innebära att man får gå igenom hela arbetet och kolla innan man färdiganmäler

Anläggningen är redan kontrollerad och alla intyg finns. Behöver man verkligen kontrollera den igen då? En fråga... Är el företag anslutna till någon bransch eller organisation.
Tex så skall ju VVS företag vara anslutna till säkert vatten osv.

Dessutom...
vad kan anledningen vara att man skiter i att anmäla det till eon. Jag kan Inge förstå deras beteende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.