Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elektrikern har valt en utgången jordfelsbrytare som inte längre säljs?

1. A
    Medlem · 223 inlägg

a.non

Medlem
    En elektriker har nyligen installerat en jordfelsbrytare, Merlin Gerin multi 9 (25A), hos en bekant (lägenhet). Beställaren hade inte beställt en specifik modell men nu när jag googlar detta så verkar detta vara en utgången modell som inte längre säljs. Som om han råkade ha en gammal modell som blivit över? Är det här OK?

2. D
    Besserwisser · E · 20 422 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Varför skulle det vara ett krav att allt som monteras är i produktion? Om den uppfyller kraven är det helt okej.

3. E
    Medlem · Skåne · 11 020 inlägg
    Funkar grejorna så ser jag inget problem.

4. M
    Medlem · Norrbotten · 2 290 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Fungerar jordfelsbrytaren så är det väl helt OK. Det är ju ingen pryl man köper reservdelar till, om den pajjar så byter man.
    Varför skulle det inte vara OK menar du?

5. A
    Medlem · 223 inlägg

a.non

Medlem
    Jag vet inte anledningen till att den slutade produceras och hur länge sedan (teoretiskt skulle det kunna ha varit så att den slutade produceras p.g.a. att den visade sig vara av dålig kvalitet). Hur kan vi ta reda på om den uppfyller nuvarande krav?

6. E
    Medlem · Skåne · 11 020 inlägg
    Läs på kåpan. Där framgår vid vilken felström den bryter.

7. A
    Medlem · 223 inlägg

a.non

Medlem
    Kan det vara 0,030 A? Det finns en hel del olika siffror på den så vet inte om jag kollar på rätt ställe.

Redigerat 18 feb 2020 15:03
  8. H
    Medlem · 282 inlägg
    Merlin Gerin som varumärke slutade tillverkas för ca 10 år sen, så det var väl nåt som blivit liggandes. Men det är säkert inga problem för funktionen.

9. A
    Medlem · 223 inlägg

a.non

Medlem
    10 år? Jag skulle ifrågasätta varför något blivit liggandes så pass länge faktiskt. Beställaren beställde en ny jordfelsbrytare, inte en begagnad, och utgick ifrån att den liksom de flesta nya apparater också skulle ha garanti mot fabriksfel.

10. E
    Medlem · jämtland · 21 726 inlägg

elmont

Medlem
    Den "garantin" står väl installatören för?

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 344 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Är det en typ A, märkutlösningsström 30 mA och märkt IEC 61008 så kan det användas.
    Posta ett tydligt foto på framsidan.

12. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 314 inlägg
    Är den inte använd/monterad, då är den ny även om den är 10 år.

13. A
    Medlem · 223 inlägg

a.non

Medlem
    Hur ser man om det är typ A och vad gör man om det saknas en sådan IEC märkning (kan märkningen finnas på en av sidorna?)?

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 177 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Anledningen är uppköp av Merlin Gerin och numer är de komponenterna under Schneider flagg. Kvalitén på deras produkter för DIN-montage tex JFB, dvärgbrytare osv var hög i ren premiumklass. Så var mer nöjd att du fått en sån än många nutida för hemmabruk se som sagt bara till att den som Bo skrev är typ A. Och självklart att den fungerar men det ska ju Installatörens sett till här.

15. 5
    Husspekulant · Haparanda · 1 380 inlägg

50procent

Husspekulant
    Det man bör vara observant på när det gäller gamla jordfelsbrytare (som har legat länge på hyllan) är att de klarar utlösningstiden.
    Precis som JFBer som sällan motioneras som sitter installerade.
    Men din elektriker har testat den får jag hoppas innan han/hon avslutade jobbet .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.