Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.
Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.
Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.
Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Men det är absolut inte någon form av skyddande av skrået, utan helt rimligt att han inte längre anses vara kompetent nog att utföra arbetet hemma hos sig själv bara för att han inte längre är anställd på rätt företag...
Dessutom måste han ha en försäkring som gör att han inte hamnar på fattighuset OM det skulle bli nått problem i anläggningen han rotat i, brinner huset ner och det var hans fel så blir det dyrt.
Ps
Även en elektriker kan, i alla fall teoretiskt, göra ett fel.
PsPs
Även jag har lagt ner firman och skyller på den nya auktorisationen för att slippa jobba "gratis" hos vänner och bekanta.
Ps
Även en elektriker kan, i alla fall teoretiskt, göra ett fel.
PsPs
Även jag har lagt ner firman och skyller på den nya auktorisationen för att slippa jobba "gratis" hos vänner och bekanta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Stämmer det? Jag har tolkat det som att saknar man egen auktorisation så får man inte utföra arbete ens på egen anläggning utanför tjänst.Demmpa skrev:
Elsäkerhetsverket: "Om du arbetar med el, men inte har en auktorisation som elinstallatör, får du alltså inte utföra elinstallationsarbeten privat eller utanför ett företags egenkontrollprogram."
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Så är det, en som arbetar som elektriker oavsett hur länge men saknar egen auktorisation får göra lika lite som Greta 87 år som har "nödvändig kännedom", på egen anläggning.Fairlane skrev:
Stämmer det? Jag har tolkat det som att saknar man egen auktorisation så får man inte utföra arbete ens på egen anläggning utanför tjänst.
Elsäkerhetsverket: "Om du arbetar med el, men inte har en auktorisation som elinstallatör, får du alltså inte utföra elinstallationsarbeten privat eller utanför ett företags egenkontrollprogram."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Visst är det så, men där finns inte motsvarande lagstiftning. Om jag tolkat det rätt så är ju många som installerar el i arbetet hemmapulare som kopplar med högtalarsladd och eltejp när.de kommer hem...A Achren57 skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja för det krävs auktorisation för att utföra elinstallationsarbete.A Achren57 skrev:
Vem som helst får mocka rör, snickra hus och svetsa. Det krävs inga "tillstånd/behörigheter" för dessa arbeten. Sen kan man naturligtvis drabbas av skadestånd om man klantar till det men det är en annan sak.A Achren57 skrev:
Elinstallationsarbete utan auktorisation är ett brott, medan "allt annat" är fritt för vem som helst att utföra.
Behörighet handlar inte om någons säkerhet. Handlar om att skydda elektrikernas inkomst.A Achren57 skrev:Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.