Byggahus.se

Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?

  1. P
    Medlem · 2 939 inlägg

    pmd

    Medlem
    Prisförhandlingar görs lämpligen inte medan någon av förhandlarna håller på med något slags arbete, och offerter lämnas lämpligen inte muntligen. Det blir upplagt för missförstånd och dålig stämning då.
     
    • Laddar…
  2. B
    Medlem · 128 inlägg

    Boggi

    Medlem
    Håller helt med dig, men det är inte långsökt att frågan ställs under löpande arbeten "vad det skulle kosta att få proppskåpet utbytt" och kanske få en grov prisuppskattning. Men enligt TS, var det inte så det gick till. Om jag inte missuppfattat saken - skulle han ha fått ett fast pris på 8-9000 kr på stående fot - och det är nog extremt ovanligt.
     
    • Laddar…
  3. G
    Medlem · 1 166 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Men då kan man som hantverkare vara lite transparent och förlora en timme på vägguttaget. Tar det mer tid än 20 minuter att byta ett vägguttag kanske man ska sadla om till att peta navelludd på heltid istället
     
    • Laddar…
  4. G
    Medlem · 1 166 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    TS godkände priset eftersom att hen svarade med en beställning på mejl
     
  5. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

    Byggdjuret

    Bannad
    Tja skulle du vilja förlora pengar för att du räknat fel?
    Att montera själva uttaget är många gånger en mindre del.
     
  6. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

    Byggdjuret

    Bannad
    Du jobbar inte i butik eller har gjort.
    Självklart säger man inte till en kund att han är korkad. Att jag var tvungen att vara tydlig med det trodde jag aldrig

    Men man förstår när man läser olika trådar att det en del korkade kunder.
    Folk vill missuppfatta saken.
    Men okej, om jag skriver materialkostnad är det tydligt?
    Eller behöver jag lägga till arbetskostnad tillkommer?
     
    Redigerat 14 mar 17:32
  7. G
    Medlem · 1 166 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Montering av ett uttag går inte att räkna fel på.
     
  8. S
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

    Spikin

    Medlem
    Fairlane och flera andra som anser att tydlighet saknas tänker i rätt riktning. TS påstådda offert /avtal
    uppfyller inte kraven på en offert till konsument som bör innehålla villkoren -
    - Full beskrivning av vara / tjänst som offereras.
    - Pris per enhet material och totalt pris av material.
    - Om fast pris eller löpande timpris .
    - Uppskattning av hela tidsåtgången samt för delposter som ingår .
    - Totalt pris .
    - Betal-och leveransvillkor .
    - Garantivillkor och andra villkor som kan påverka avtalet till konsumentens nackdel.
    - Hur länge offerten gäller.
    Alla uppgifter skall vara tydliga vilket åligger leverantören/hantverkaren som har fackkunskapen.
    Som grund för offert/avtal gäller alltid Avtalslagen och Avtalsvillkorslagen samt
    Prisinformationslagen . Offerten blir vid ren accept ett avtal.
    Lagarna innebär att vid tvist skall villkor som inte varit individuellt förhandlade, skall vid oklarhet
    tolkas enligt konsumentens uppfattning och till konsumentens förmån .
    Konsument som betalat ,men senare anser sig ha blivit vilseledd , har rätt att få tillbaka
    betalningen om den avser ett avtalsvillkor som inte varit föremål för förhandling eller är oklart .
    För fackmässigt utförande ,reklamation , fel i varan , betalning gäller Ktjl eller Kkl .
    Innan offerten skall , för fackmässigt utförande , hantverkaren och konsumenten gå igenom
    uppdraget/ varan och samråda, varvid hantverkaren har avrådandeplikt och informationsplikt
    avseende nyttan eller om annan lösning finns som bättre gagnar konsumenten , en skälighetsprövning som skall vara kostnadsfri om inte annat avtalats. Detta ingår i det konsumenten sedan betalar för.
    Tyvärr känner många mindre hantverkare inte till ovanstående varför många tvister uppstår pga
    oklarheter . Att ange sig vara hantverkare innebär att hantverkaren vitsordar att juridisk kunskap
    för uppdraget / köpet finns hos hantverkaren förutom den förutsatta hanverkamässiga kunskapen.
     
  9. S
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

    Spikin

    Medlem
    Det håller inte då TS blivit vilseledd av en undermålig offert som saknar specifikation och tydlighet.
     
  10. S
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

    Spikin

    Medlem
    En omedveten felräkning är godtagbar grund för ändring om den är skälig.
     
  11. S
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

    Spikin

    Medlem
    Eftersom informationsskyldigheten ligger hos leverantören/hantverkaren så visar det till vem
    som bör anses vara korkad .
     
  12. P
    Medlem · Stockholm · 3 316 inlägg

    Paxman

    Medlem
    Mycket bra redogörelse Spikin. (y)

    Just här tror jag att vi har en av huvudorsakerna till att det är så mycket ont blod mellan privatkunder och hantverkare. Många kunder är medvetna om vad lagarna säger (eller informerar sig själva vid tvist) medan många hantverkare inte har en susning. När kunden hänvisar till lagarna blir hantverkarna sura och kallar kunderna för idioter (påhejade av åtminstone en stor materialleverantörskedja).

    Problemet är bara att lagarna inte är något man kan snacka bort, så om en kund hänvisar till t ex KTL är det bara att vika ned sig. Man kan som hantverkare tycka hur mycket man vill att lagen är sjuk eller orättvis...känner man att man inte kan eller vill följa den är det bara att hitta något annat att livnära sig på. Jag har läst någon hantverkare här på BH som ansåg att han inte kunde följa lagen, för då skulle han gå i putten...jaha...och?
     
  13. S
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

    Spikin

    Medlem
    En bra hantverkare lämnar en riktig detaljerad offert för undvikande av oklarheter .
     
    • Laddar…
  14. U
    Medlem · Skåne · 1 998 inlägg

    Uffe A

    Medlem
    Och de riktigt bra hantverkarna åtar sig inte uppdrag åt så många privatkunder
    Många har råkat utför problem
    Det har medfört förluster (ibland stora) eftersom de inte orkat processa.
    Då är det enklare att tacka nej till en privatkund
    Varför tror ni att det är så svårt att få tag på en hantverkare för en privatkund
    Obs att jag inte försvarar lurendrejeri och dåliga hantverkare.
    Även jag har blivit blåst av kund trots en rak och öppen dialog med klar prissättning
    Gick back 15000 på jobbet men orkade inte driva det vidare
    Den kunden är svartlistad hos mig och de andra firmor som jag har kontakt med
     
  15. E
    Medlem · 4 965 inlägg
    Detta ska du inte acceptera. Ring Indrivaren.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.