Byggahus.se

Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?

1. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Inte heller jag förstår vad du vill påtala. Det blir inte enklare av ditt henande om honom. DVS. Grizzlybjörnen.

Staffan

2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 993 inlägg

Fairlane

Medlem
    Nej han påverkar inte mig.
    Hn bor och verkar i en annan del av landet än vad jag gör.
    Allt jag vet är att han har sagt vad han tar i betalt och jag tycker att han utan att skämmas kan höja timpengen.

Läs vad jag skriver och försök inte att hitta något mellan raderna.

Jösses. När folk anlitar utländska hantverkare så brukar det sägar att ett problem är kommunikationen, men det verkar fullt möjligt att det är ett problem även om man har samma modersmål.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Om den låga timpenningen inte påverkar dig, det vill säga du får det utförande du önskat i rätt tid menar du alltså att summan som saknas för att uppnå rätt nivå är något Grizzlybjörnen123 får hantera.

Jobbar hen för en tjuga i timmen, stjäl materielet, eller fuskar med skatter och försäkringar?

Inte nödvändigtvis kundens problem då denne, du, handlar i god tro och får vad som utlovas.

Om pseudonymen Grizzlybjörnen123 är en hen eller hon vet jag inte, heller inte nödvändigtvis skaparen av pseudonymen Grizzlybjörnen123. Det kanske finns tío personen kopplade till det kontot, vad vet jag.

4. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Det märks direkt på hur han skriver. Men för att vara på den säkra sidan kollade jag. Det står "Man" efter "Kön".:)

5. P
    Medlem · 3 775 inlägg

pmd

Medlem
    Skall och skall. Det beror väl på vad en livscykelanalys för bytet till LED ger för resultat?

Samt även resultatet av en beräkning om skillnaden mot att byta omedelbums och att byta när en gatubelysning tar slut och verkligen måste bytas?

Redigerat 13 mar 00:59
  6. P
    Medlem · 3 775 inlägg

pmd

Medlem
    Det konsulthyrande storbolaget behöver inte betala social avgifter och allmän löneskatt ovanpå de där 460 kronorna, inte heller tjänstepensionspremie (vilket stora bolag normalt gör), så det måste konsulten göra själv. Då blir det inte fullt lika bra (men rätt bra ändå).

Men det där vet ju du som driver aktiebolag.

Redigerat 13 mar 01:00
  7. P
    Medlem · 3 775 inlägg

pmd

Medlem
    De måste väl inte, men om man tror att lägre priser är en konkurrensfördel så kan man ju använda sina lägre utgifter till att sänka sina priser. Hur man ska fördela de insparade pengarna mellan lägre priser och ökad förtjänst är en gissningsövning som man behöver en erfaren marknadsanalytiker till.

Det lönade sig ju för grossisterna att sänka priserna för att få elfirman som storkund.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Kanske stämmer som du skriver, antingen är målen reviderade eller så minns jag fel.

Men exempelvis Trafikverket har som mål att 50% ska utgöras av LED 2024.

Min poäng var egentligen mest var vi ska göra av överskottsenergin vindkraften skapar med dessa lösningar, gatubelysning har egentligen aldrig varit något större problem, nu är väl nyare generationer vindkraftverk även duktigare att bromsa.

9. P
    Medlem · 3 775 inlägg

pmd

Medlem
    Jag är tveksam till att ha mål som beskriver vilka medel man ska använda. Jag tycker att mål ska beskriva vilka resultat man vill uppnå, och varför.

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · 40 836 inlägg
    Det ramlar ner till det vanliga, att man blir inte en bra hantverksföretagare med automatik för att man är en duktig yrkesman.

Men denna marknad, som vi diskuterar här, är i grunden så pass dysfunktionell att man knappast behöver hyra in en marknadsanalytiker.
    Så länge jag kan göra kunden rent av lycklig och förtjust genom att komma i tid, ringa innan ifall det blev något problem med tiden samt hälsa och ta av skorna, så jobbar man inte mot så speciellt hård konkurrens.

11. G
    Medlem · 1 172 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Nu beror det lite på vart i landet man befinner sig och i Stockholm är det i billigaste laget.

Om jag är för billig vad rekommenderar du att jag borde ta istället?

• Laddar…
  12. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 993 inlägg

Fairlane

Medlem
    Är du nöjd så tar du helt rätt betalt. Endast du kan avgöra. Jag tycker den modell du beskrivit känns bra.

13. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    350 plus moms låter rimligt.

14. G
    Medlem · 1 172 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Samma pris som du tar för tulpanlöken:D

15. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

Byggdjuret

Bannad
    Man kan enkelt konstatera att du inte har den blekaste om hantverks världen när du så tydligt jämför med en biff.
    Jag är tacksam för att du inte fortsatte att jämföra med ica.
    Du eftersöker transparans och konstaterade att du visste vad biffen skulle kosta. Men det är inte så svårt att veta.
    Att montera ett vägguttag kan vara mycket svårare att veta innan. Men om det är viktigt så ber du om offert. Han gör en uppfattning baserat på det du berättar. Han har aldrig varit på plats. Han vet ingenting om väggar kabel dragning. Så vill ha ett fast pris så kommer man att ta i för att du vill inte förlora. Du har fått en offert på 2h jobb.
    Men det tog bara en timme. Men hantverkaren kunde inte veta. Det är väldig skillnad med en restaurang och en hantverkare. Men visst du kan få fast pris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.