Byggahus.se

Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?

  1. G
    Medlem · 1 165 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Men vad är ett rimligt timpris för en elektriker inkl. moms innan ROT och vad ska ingå i det priset?

    Vad är ett rimligt material påslag?
     
  2. S
    Medlem · Stockholms · 1 770 inlägg

    sunqan

    Medlem
    Ja, för det ör ju en ÄTA!
     
    • Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholm · 3 316 inlägg

    Paxman

    Medlem
    För mig handlar det om kulturen som en hel bransch har, där många anser sig ha någon rättighet att ha en framgångsrik firma, oberoende hur denna framgång uppnås. Det finns en utbredd "går det så går det"-attityd gentemot slutkund där sådant som moral (och faktiskt juridiskt reglerad omsorg gentemot slutkund som du nämner) helt är slängd ut genom servicebilens sidoruta. "Jag har rätt att tjäna pengar på min firma, och om jag då måste trixa med faktureringen så att slutkund inte förstår vad det i slutändan kommer kosta så må det vara så." Jag läser också mycket om en hantverkarinställning där kunden alltid har fel och det egna beteendet ALLTID måste försvaras...hur tokigt det än blivit. Normalt sett brukar det ju heta att kunden alltid har rätt...men uppenbarligen har många hantverkare precis motsatt inställning.

    Att detta sedan understöds av branschlobbys, blåögda lagstiftare samt de största grossisterna är i mina ögon ett stort bedrägeri mot folket, vilket också visar sig i de undersökningar som gjorts gällande privatkunders förtroende samt onödiga kostnader de haft.

    Och för att inte trigga alla hantverkare som läser detta: ta inte detta personligt...det är inte just dig jag skriver om. Det finns många väldigt duktiga hantverkare med hög moral också...dessvärre syns de inte i siffrorna från de olika undersökningar som görs.
     
  4. P
    Husägare · 2 612 inlägg

    Pin

    Husägare
    ÄTA glass (y):rofl:

    Vill man däremot ta bort en glasskula är den inte värd mycket medan ytterligare ÄTA kulor är dyra.
     
  5. RACS
    Husägare · 320 inlägg

    RACS

    Husägare
    Varit där och sett snopen ut.. Precis så fungerade det i praktik, när hantverkaren var i farten här om året. Blev bestritt, tog två år. Och han fick inget rätt på det. Tröttsamt!
     
    • Laddar…
  6. B
    Medlem · 128 inlägg

    Boggi

    Medlem
    Kick-back är ett elände – och används bara som ett dåligt försvar för - från början för höga priser. Det är ungefär lika dumt som ICA:s Stammis-program efter dess senaste ”modernisering” härom året.

    Fick ett brev för ett tag sedan från ICA med en gratulation att ”Du uppnådde ditt mål på 1200 kr” för inköp under december 2020. Jag har aldrig hört något så idi ….. dumt kan vi säga. Jag har inte satt upp några mål att ”under december skall jag handla för minst 1200 kr på ICA – det skulle vara fjärran. Jag köper det jag behöver, och inget annat.

    Men det är så de tänker i Stammis-programmet – kunden skall tvingas hålla reda på exakt hur mycket man hittills handlat under månaden för att precis komma upp till nästa steg i bonustrappan – och vid månadens sista inköpstillfälle – handla på sig ett paket tändstickor för att passera gränsen. Man vill stimulera till köp av något man inte för tillfället behöver. Har man inget annat att fundera på – då har man inte mycket värt att fundera på.

    Men efter gallan över ICA – åter till kick-backen. Kick-backen snedvrider projektkalkylerna så att man inte vet om de gått runt eller inte. Om det rör sig om någon tusenlapp är det väl skit detsamma – men där jag jobbade tidigare med Supply Management, kunde det röra sig om miljoner.

    Om man skall vara korrekt, måste man distribuera en kick-back, tillbaks till respektive projektkalkyl – ett näst intill omöjligt Sisyfosarbete. För att få avsedd effekt, måste i princip alla köpordrar revideras med avseende på pris – och detta långt efter att domen fallit huruvida projektet lämnat förväntat ekonomiskt resultat – eller inte.

    I stället hamnar de som regel på något slaskkonto där de inte gör någon nytta eller är till glädje – för vare sig kund eller leverantör – utan bara snedvrider och förvillar. För att inte tala om risken att de också kan ses som mutor.

    Som sagt, kick-back är ett otyg – och leverantörer som nedlåter sig till att tillämpa detta – borde diskvalificeras som godkända leverantörer.:mad::mad::mad:
     
  7. RACS
    Husägare · 320 inlägg

    RACS

    Husägare
    tack
     
  8. Ö
    Medlem · västra götalalnd · 36 inlägg

    Örjan Johansson

    Medlem
    Våra kunder precis som alla klagar på här att alla hantverkare är dyra, får billiga bra jobb utförda. Det är det som ni vill ha, annars skulle väl ingen anlita billig arbets kraft och köpa el prylar på Biltema, billigt import skräp..
    Sedan att utlänningar jobbar i Sverige, dom kommer ju hit och erbjuder sig så är dom nöjda är det fullt tillräckligt för mig... Varför säger du skattar friskt ? Detta är det som är EU... Hacka inte på mig. Titta bara på Skanska som omsätter miljarder och gör jobb för stat och kommun, dom har egna komtor i bl.a. Polen som rekryterar arbetare billigt... Gå på samhället och inte vi fotfolk...
     
  9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 753 inlägg

    Fairlane

    Medlem
    Jag tror inte att alla tycker att hantverkare är för dyra, utan det är mest den oklara debiteringsmodellen som folk klagar på.
    Själv har jag inte köpt elmaterial på Biltema, bortsett från någon kopplingsdosa.
    Däremot köpte jag kabel sist på Bauhaus (Draka) och vägguttag på Jula (Elko, inte Anslut)
     
  10. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 753 inlägg

    Fairlane

    Medlem
    Jag tycker det timpris du har, ditt materialpåslag och din tydlighet är väldigt bra. Ska jag kritisera något så är det att du borde höja ditt timpris. Du är helt enkelt för billig. Däremot verkar du vara hederlig och tydlig, vilket uppskattas. :)
     
    • Laddar…
  11. E
    Medlem · 4 881 inlägg
    Vad fuskar hen med, menar du, eller vilka moment känner hen inte till som ska ingå? :thinking:
     
  12. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 753 inlägg

    Fairlane

    Medlem
    ???
    Jag förstår ärligt talat inte din fråga. Jag tycker helt enkelt att han kan ta mer betalt.
    Jag har väl inte påstått, eller antytt, att han fuskar eller hoppar över moment?
     
  13. E
    Medlem · 4 881 inlägg
    Så du menar att hen jobbar till självkostnadspris och struntar i sin pension?
     
  14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 753 inlägg

    Fairlane

    Medlem
    Jag menar att jag tycker att han kan ta mer betalt. Jag har inte pratat pension eller självkostnadspris.

    Vad är så svårt att förstå?
     
  15. E
    Medlem · 4 881 inlägg
    Du skriver att personen ifråga tar för lite betalt. Då bör det vara någon parameter från hens sida som är missad. Påverkar den dig eller hen?
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.