Ok, rubriken kanske är en smula kvällstidningsaktig. Men...
Jag har haft en enkel 5-stegstransformator inkopplad till en enkel enfastfläkt i drygt två månader med stickpropp och skarvsladd, utan problem.
När nu en riktig elektriker gjorde en fast inkoppling av samma utrustning lät fläkten enormt mycket mer än vanligt i ungefär trettio sekunder. Sen brann transformatorn upp och jordfelsbrytaren löste Den interna säkringen är fortfarande hel.
Jag är förstås intresserad av teorier om vad som kan ha hänt, men det största dilemmat är om jag vågar skaffa en ny transformator eller om det innebär en oacceptabel brandrisk?
Jag har haft en enkel 5-stegstransformator inkopplad till en enkel enfastfläkt i drygt två månader med stickpropp och skarvsladd, utan problem.
När nu en riktig elektriker gjorde en fast inkoppling av samma utrustning lät fläkten enormt mycket mer än vanligt i ungefär trettio sekunder. Sen brann transformatorn upp och jordfelsbrytaren löste Den interna säkringen är fortfarande hel.
Jag är förstås intresserad av teorier om vad som kan ha hänt, men det största dilemmat är om jag vågar skaffa en ny transformator eller om det innebär en oacceptabel brandrisk?
Svårt att svara på utan att se inkopplingen, schema på trafo/utrustning osv.
Att använda en transformator för varvtalsreglering av små fläktar i bostadsinstallationer är ett vedertaget sätt som nyttjas i tusentals anläggningar.
Att använda en transformator för varvtalsreglering av små fläktar i bostadsinstallationer är ett vedertaget sätt som nyttjas i tusentals anläggningar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Låter lite konstigt, elektriker kopplar in transformatorn och drar iväg som en kastby om hösten.
Sedan får kunden driftsätta?
Provkörde inte elektrikern?
En teori är att det är växlat in och ut till transformatorn så det blev en UPPtransformering och det mår varken trafiken eller fläkt så bra utav.
Protte
Sedan får kunden driftsätta?
Provkörde inte elektrikern?
En teori är att det är växlat in och ut till transformatorn så det blev en UPPtransformering och det mår varken trafiken eller fläkt så bra utav.
Protte
Fläkten är en enkel fläkt av typen EBM-Papst G2S 097-DB, den har bara anslutning för fas-nolla-jord.E etompau skrev:
Transformatorn är en Östbergs VRTE-C, som rekommenderades av fläktleverantören.
Min teori var också en förväxling och även om det är klantigt så kan alla göra fel. Då är ju lösningen enkel, bara att skruva dit en ny. Men hur säkerställer jag att det inte är ett kompatibilitetsproblem som är orsaken? Någonstans på nätet stod det att den här trafon inte var för EC-fläktar, som jag inbillar mig att det här är. Och fläktleverantören skriver i sina anvisningar att den kan "förses med tyristorstyrning, t ex 5-vägstransformator" vilket är en smula difffust.
Mot den bakgrunden känns det inte helt säkert att bara låta montera upp en ny transformator av samma typ.
Fläkten är inte av EC-typ (vad jag kan läsa på databladet) och enbart på ca 25 W.T tanaris skrev:Fläkten är en enkel fläkt av typen EBM-Papst G2S 097-DB, den har bara anslutning för fas-nolla-jord.
Transformatorn är en Östbergs VRTE-C, som rekommenderades av fläktleverantören.
Min teori var också en förväxling och även om det är klantigt så kan alla göra fel. Då är ju lösningen enkel, bara att skruva dit en ny. Men hur säkerställer jag att det inte är ett kompatibilitetsproblem som är orsaken? Någonstans på nätet stod det att den här trafon inte var för EC-fläktar, som jag inbillar mig att det här är. Och fläktleverantören skriver i sina anvisningar att den kan "förses med tyristorstyrning, t ex 5-vägstransformator" vilket är en smula difffust.
Mot den bakgrunden känns det inte helt säkert att bara låta montera upp en ny transformator av samma typ.
En trafo är det bästa sättet att varvtalsreglera en sådan här motor/fläkt.
Låt elektrikern koppla in en ny trafo på rätt sätt och sedan provköra grejorna inför dig så blir det bra.
Det stämmer, jag läste fel datablad. Då kan jag inte se någon annan felorsak än en felvänd transformator, särskilt som fläkten lät oerhört mycket efter inkopplingen.E etompau skrev:
Ja, fast jag är beredd att ge honom lite benefit of the doubt där, jag hade nog också varit lite snabb med att plocka ner en rykande transformator i det läget trots att jag vet att de tre första stegen i krishantering är "få inte panik".P-plats skrev:
Köp du en ny trafo och kolla så fläktmotorn inte tog skada. Koppla sen in den på rätt håll så är du hemma. Med det du beskriver är det som sagt knappast annat än förväxling av in/ut på spartrafon som ligger bakom.T tanaris skrev:
Klart jag kan göra så, men jag vill att det ska vara rätt och riktigt. Det var liksom därför jag anlitade en expert på området. Jag vill ju inte att det ska vara så att jag kan göra jobbet bättre självGK100 skrev:
Det är en öppen fråga. Om han frånsäger sig allt ansvar och vill att jag ska betala för min trasiga transformator plus en icke-trasig enligt Ahlsells kundprislista så knappast. Om vi kan komma överrens om något annat så absolut. Som sagt, alla kan göra fel.E elmont skrev:
Att vi inte löste det där och då beror enbart på att jag inte kände att han kunde förklara vad som hänt och att jag ville reda ut om det fanns andra möjliga felkällor först.
Om man vänder på frågan: borde en kompetent elektriker snabbt ha insett vad som sannolikt inträffat och berättat det?