Byggahus.se

Elektriker - offert samt eget inköpt material

1. WillB
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag erkänner att jag orkar inte söka i och läsa hela forumet efter svar så jag ställer frågorna själv. Om har tips och råd till mig så tackar jag så mycket i förväg.

Jag ska anlita en elektriker. Jag är okunnig och ska inte ge mig in på saker jag inte kan. Jag ska inte göra några nybyggnationer eller renovationer. Mycket av det jobbet jag vill ha gjort är tämligen enkla saker som att byta el uttag, viss lampupphängning mm. Så här är grejen:

Jag vill köpa de nya eluttagen själva. Vi har alla eluttag med två uttag och vi vet att dessa räcker inte och således blir massa grenuttag. Jag tittar på eluttag med fyra uttag i fyrkant och vågrätt rad och dosorna som ska sitta bakom.

Jag som inte kan el: Om vi bortser från ev. spackel o målning som kan bli nödvändigt, är detta någonting som kan lätt fixas av en elektriker? Eller är det något jag inte tänker på? Jag menar, varför är det alltid bara två uttag? Har det med hur det är med elen som är dragen fram till uttagen? Snälla hjälp mig förstå detta. Jag vill byta ut ca 80% av alla eluttag i min villa (byggt av JM färdigställd 2006).

Sedan det andra viktiga: Hur är det med en elektrikers attityd när kunden kommer med massa saker som skall installeras som de inte fick köpa in själva med tilläggspris? Detta är väldigt viktigt för mig att förstå.

Sista saken: Vad ska jag vara obs på när det gäller hur elektriker tänker och jobbar när det gäller offert och vad de ska ta betald för? En sak jag lärde mig här på forumet var att de kan inhandla saker till deras fackmans priser men fakturerar kunden listpriser. En annan sak jag lärde mig här på forumet var "extra kostnader" för bilning men det är nog inte aktuellt i mitt fall. Hur är det med resekostnader? Min arbetsgivare betalar mig inte för den tiden jag arbetspendlar. Varför ska man betala en elektriker eller hantverkare för arbetsresan.

Summa summarum vill jag betala en elektriker för sin tid och kunskap när han, eller hon, utför arbetet. Och jag vill inhandla egna saker för installation. Och jag vill inte bli blåst i offerten eller fakturan.

Om ni orkade läsa så här långt. Tack så hemskt mycket.

Vänliga hälsningar

William i Vallentuna
    (elektriker välkomna att kontakta mig om ni vill göra jobbet och inte tycker att jag är helt dum i huvudet)

• Laddar…
  2. K
    Medlem · Nivå 7
    Ska försöka svara på det mesta.
    Varför man sätter dubbeluttag?
    Enligt standarden.
    Vill kunden ha fyrvägs/ två dubbla etc brukar vi montera det där kunden efterfrågar men oftast gör kunden inte det för det ser väldigt kabbigt ut.

Vill du hitta en bra hantverkare, fråga runt bland bekanta etc. Undvik "offerttjänsterna ". De företagen du vill anlita har oftast jobb utan att använda sig av dem.
    Då kan du fråga bekanta om prissättningen också, är företaget humana med priserna tjänar du troligtvis på att ta materialet genom dem.
    Hittar du ett bra företag är deg nog billigast att ta jobbet löpande.
    "M3n varför då"?
    Jo, bra företag har redan häcken full och ska de lämna ett fastpris då är risken att man lägger sig högre än vad man egentligen behöver, just för att inte riskera att företaget går minus.
    Däremot kan du be företaget om en uppskattning av hur lång tid/pris.

3. WillB
    Medlem Nivå 2
    Tack så mycket för svaret!

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Nivå 25
    Att man sätter dubbeluttag är nog bara för att det är en bra avvägning mellan vad som behövs och vad som ser klumpigt ut.

5. kenneth5828
    Medlem · Nivå 8
    Klara du dig med trippel uttag, finns det infällda som inte ser så klumpiga ut.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 8
  7. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja, enda gången vi satte mer än 1 uttag i rad var bakom den planerade platsen för tv, där satte vi 3st tvåvägsuttag, så jag hoppas verkligen att dom som flyttar in sätter tvn där :rofl:

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det argument som brukar anföras mot att jag som beställare skulle köpa material, är att det antingen blir material av låg kvalitet, som må vara billig, men som tar längre tid att installera. Elektrikern är då också (med viss rätta) orolig över garantidiskussioner. Om du har köpt sekunda material, så finns risk att elektrikern får skulden när det slutar fungera. Även om elektriker givetvis inte har garantiansvar för material som inte kommer via elfirman. Köper man bara bra rekommenderade fabrikat, så skall garantireparationer vara något så ovanligt att det inte är ett problem.

Anledningen till att dubbeluttag är vanliga, är att de kan monteras i en vanlig dosa. Det finns trippeluttag som monteras i en "1,5 dosa". En dosa som alltså är avlång och 50% större än en vanlig. Annars måste man montera ett antal enkeluttag bredvid varandra, i var sin dosa, med en gemensam ram.

Om du inte är så kunnig om el, så rekommenderar jag att du inte köper material själv. Risken att du köper fel, fel mängd osv är stor. En bra elfirma backar då, de ser framför sig en konflikt när de underkänner dina inköp, eller blir tvungna att åka och akuthandla något som du skulle fixat (och du blir sur över att få betala deras inköpsresa). Försök hitta en firma som rekommenderas av vänner, kolleger, släktingar. Om du ser att det pågår ett bygge i närheten, ring på och fråga ägaren om de kan rekommendera firman osv. Räkna med att en bra firma har lång ledtid, de har fullt långt fram i tiden.

Ang. reskostnader. Nej de flesta av oss här i samhället får inte betalt när vi åker till jobbet. Men jobbet är inte hemma hos dig, även en elektriker har en firma som är arbetsplats. Och en hantverkare (framförallt elektriker/VVS) åker ofta till flera kunder samma dag, det är ovanligt med uppdrag som pågår mer än en dag i sträck på samma address, skulle då restiden vara obetald så blir det orimliga arbetsförhållanden. I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör medan jag gick på gymnasiet. Jag arbetade mest inne på verkstaden, vi hade 5 - 6 tekniker som åkte runt. De kunde ofta klara 20 - 30 reparationer per dag per tekniker. Arbetet inne hos en kund tog oftast under 10 minuter. Skulle de då fått lön för 20 x 10 minuters arbete per dag, så tror jag de skulle bytt jobb ganska snabbt.

Och som sagt, hittar du en riktigt bra firma med bra referenser, så blir det oftast billigast att ta det på löpande räkning. En sådan firma vill inte riskera sitt rykte på att lura dig, de har för mycket att göra för att maska sig till fler timmar, blir bara problem att hinna med nästa uppdrag. De har dessutom så bra orderingång att de inte är så pigga på att lägga tid på att göra detaljerade offerter som de inte vet om de får något uppdrag på. Varför lägga 4h på att skriva en offert, om man istället kan arbeta och debitera 4h. Be istället om en grov uppskattning.

9. J
    Medlem Nivå 7
    Jag tycker inte du skall köpa eget material då du inte får någon garanti på jobbet isåfall.
    Bättre du förhandlar om priset på apparaterna, då förstår de att du är medveten om bluffpriserna och du får inte en chock när du får fakturan.

10. useless
    Lök. · Nivå 25
    Varför skulle man inte få garanti på jobbet om man köper eget material?

11. R
    Medlem · Nivå 3
    Man ska inte göra det större/svårare än vad det behöver vara :) Har själv insett att man vill på att förstora upp och komplicera till saker mycket via forum helt i onödan.

Hade väl liknande funderingar som dig, ringde elektrikern.
    Elektrikern kom ut, tittade lite och frågade vad vi ville ha gjort. Han frågade sedan "Har ni tittat något på vilka uttag det är ni vill ha?" sen när jag sa vilka uttag vi ville ha så ställde han frågan "Vill ni köpa de uttagen via mig eller köper ni de själva?".
    Sen kom han även med input på en förändring mot hur vi hade tänkt som jag tyckte var vettig.

Känner du dig förvirrad efter att ha pratat med elektriker så prova ring en annan elektriker är väl mitt tips. De borde kunna besvara dina frågor :)

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 7
    Var nog lite fel formulerat, men det kan bli problem med vems felet är.
    Om de blir varmgång vid ett uttag, är det elektrikerns eller uttagets fel? Om elektrikern stog för apparaten skulle de inte vara en diskussion.
    Skulle en apparat inte hålla måttet så får kunden ringa elektriker som demonterar apparaten och kunden åker in till affären och reklamerar för att sen ringa elektrikern för att montera.

klart man kan spara lite pengar men de kan bli dyrare med.

• Laddar…
  13. Jonas Lundholm
    Medlem Nivå 1
    Kan väl bara skriva till elektrikern under offertfasen vilken typ av uttag du vill ha och anledningen till varför du vill ha okonventionella uttag.

Köper nog aldrig material själv igen med tanke på min senaste erfarenhet av Electrolux support. Har en 10 år gammal ugn från Husqvarna-Electrolux vars värmeelement blev grillat efter ett strömavbrott och slutade fungera. Efter lite videokikande verkade det mest vara att koppla in ett reservelement, så köpte plikttroget ett från deras egen reservdelshemsida och när det kom hem märkte jag att det var lite mer avancerat än så och att en reparatör behövde komma över. Bokar en tid med en av deras reparatörer, säger till dem att jag köpt ett eget element som jag vill att de ska använda samt skickar bild/ordernummer och allting, men likväl dyker reparatören upp med ett eget element av exakt samma modell som jag redan hade och installerar det.

Så det är nog som du säger att det är en garantigrej samt att man inte kan lita på att kunden köpt rätt grejer.

14. F
    Medlem Nivå 3
    Det inte många vet att monterar företaget upp saker som kunden har köpt, så har firman garanti ansvar för produkterna i 10 år enligt konsumentköplagen

• Laddar…
  15. 13th Marine
    What have I done?! · Nivå 22
    Nej, företaget lämnar garanti på arbetet, och inte materialet.