Byggahus.se

Elektriker, kostnad och ok att lämnade såhär?

1. ByggPajken
    Medlem Nivå 1
    Dom är snabba när det är fast pris ;) men fast pris är fast pris bara se glad ut och betala. Har själv betalt 30papp för 2 dagars arbete. (med material)

2. B
    Renoverare Nivå 2
    Själv är bästa dräng

3. P
    Medlem Nivå 1
    Härligt att så många kan uttala sig så självklart att de lösa kablarna är ett fel utan att veta vad det är för kablar, eller har ni mer info än vad jag kan utläsa ur texten och bilden? Kan ju va typ anslutningskablar till spottar.
    Enda i så fall är väl att den enda klammern vittnar om att man antagligen inte använt riktig dragavlastning inuti dosan men de ser du ju om du öppnar den.

• Laddar…
  4. Stetje
    Medlem Nivå 1
    Har haft olika elektriker inne på lite olika jobb och kan bara konstatera att prisbilden ser olika ut beroende på var i landet du befinner dig och hur konkurrensen ser ut. mellan 5-700kr/tim för elektriker i Närke på tre olika orter med 4 olika elektriker. Sen går det säkert att få både billigare (Svart utländsk variant med tveksamma garantier på jobbet från 150 kr/tim) och dyrare. Samtliga jobb har varit småjobb, typ ditt, på löpande räkning. Glöm inte ev restid/köer/materialhämtning etc. jobbet börjar ofta hos grossisten för att plocka upp material som behövs för jobbet, då börjar klocka ticka. Men bli för guds skull inte småsnål och hämta materialet själv om du inte exakt vet hur mycket som behövs och vad som går åt. Ha lite självinsikt.

Se är det oftast så att när du får fastpris måste de ta höjd för oförutsedd tid som kan uppstå pga saker de inte visste i ev väggkonstruktioner, feldragningar som skett tidigare etc. Löpande är nästan alltid billigare, men be snällt om information om vad de behöver göra och en prisuppskattning OCH att de meddelar dig om det dyker upp oförutsedda saker som gör att det avviker från uppskattningen med mer än 20% typ.

MEN det där är inte färdigt, kablarna behöver monteras klart.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 1
    Nej, arbetet ser inte ut att vara professionellt. Så klart att ett fackmannamässigt jobb ska se ut därefter. Kablar skall vara fästa. Timpenningen är normal med 600-750 kronor per timme.

• Laddar…
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Är det fortfarande ett fastprisjobb om man ändrar omfattningen utan att begära ett nytt pris? :thinking:

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Egentligen är det en "oren accept" om man accepterar anbudet men med ändringar.
    (Fast om det även gäller efter först en accept och sen ändringar, är jag inte säker på)
    Men följden av en oren accept är i princip att den innebär att det blir ett anbud till första anbudsgivaren istället.
    https://lawline.se/answers/oren-och-ren-accept

Om inte annat kan man krångla sig in i ÄTA (Ändringar, Tillägg, Avgående arbeten). Men det kanske måste vara avtalat om innan.

Nu är denna situation inte stor nog och allvarlig nog för att det känns lönt att blanda in juridiska spetsfundigheter. Men det är kul att fundera på i alla fall.

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Förr i tiden när himlen var blå lades alltid VP-rör med dragen FK i röret mellan dosorna, numera används Flexslang med samma FK dragen. Det är tillåtet att dra EKK i vägg oskyddad om dosorna är försedda med dragavlastning, så att kabeln ej åker ur dosan, då kabeln passerar regel skall den förses med genomspikningsskydd.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 1
    Såg nu på bilden att det är en utanpåliggande kopplingsdosa, vilket ju innebär att väggen ej skall dubblas, spikas igen med en skiva till. Då kan jag tycka att montaget är oproffsigt när kabel är lös och inte fastspikad med klammer. Om det är anslutningskablar som syns som går ut från dosan, skall dosan vara försedd med dragavlastning.

10. G
    Medlem Nivå 3
    Om man tänker sig att han har räknat en dags arbete och lämnat pris på det,sen när det är dags har du ångrat dig och vill bara ha gjort hälften. Då har förutsättningarna ändrat sig och jag tycker att det är fullt rimligt som du har blivit debiterad. Och som sagt, det kunde lika gärna dragit ut på tiden...
    Angående de lösa sladdarna så skriver du att både avlopp och skåp ska rivas, är det kanske så att man behöver vänta med att fästa upp kablarna tills installationen är färdig?

11. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    ”Kommunens tekniker” :crysmile:. Bra att rådfråga någon som inte är elektriker om vad som behöver göras. Elektrikern har säkert mer kunskap och kanske helt enkelt förklarade vad som bör göras, och du är för snål :)

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Där fanns till och med en term för det.

Spontant så känns det väl som att kostnaden för de arbeten som inte skulle utföras ska dras av från offertsumman. Sedan kan man diskutera att ett kortare jobb har en högre timpenning (mer icke debiterar tid per arbetad timme, speciellt om jobbet går från en heldag till några timmar). Man har ju också fasta kostnader som inte heller dras bort (inställelsetid och eventuell materialanskaffning).

Fast om man inte ska diskutera det juridiskt hur ska man då diskutera det? Moraliskt? För vi har sett i många trådar nu att vi på forumet kan tycka väldigt olika vad som är rätt i dessa frågor.
    Men nej, jag skulle kanske inte betala en jurist för att reda ut just detta fall ;)

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag vet att jag brukar vara gnällig på hantverkaren men i detta fallet tycker jag TS ska klaga på utförandet, få det åtgärdat och därefter betala utan fler frågor.

Varför:
    Ett fastpris avtalades, ändringar gjordes (saker togs bort) och en räkning kom som var lägre än vad som avtalades.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Fast de flesta brukar ha en klausul gällande oförutsedda svårigheter som helt förhindrar häx för hantverkarens del.

15. K
    Medlem Nivå 1
    Man skulle ju kunna tänka att om budet ligger på 8 Tim och det tar 4 så debiteras 4 Tim, nej vad säger jag ajaj, för mig är det stöld att ta mer än den tid det tar